‘Mijn droomproject is een kleine Jeep”
Interview met Irina Zavatski, Exterior Design Manager bij Jeep
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Achter het design van de huidige Jeep Cherokee schuilt de denkkracht van de charmante en stoere Irina Zavatski, designmanager in het Jeep Design Center in de Verenigde Staten. In Sicilië komen we haar tegen en raken in gesprek.
De Jeep Cherokee heeft een uitgebreide facelift gehad. Waarom is dat?
“Dankzij de modernere uitstraling past de Cherokee veel beter in ons huidige modellengamma. De motorkap, zijschermen, de achterklep en ook de lichtunits zijn allemaal gewijzigd. Ook hebben we geluisterd naar feedback van Cherokee-klanten. De ‘divider’ in de bagageruimte is bijvoorbeeld verdwenen en we hebben de bagageruimte nu versimpeld. Het resultaat is 70 liter extra opbergruimte, nu 570 liter in totaal.”
Je bent werkzaam in wat lijkt een echte mannenwereld. Hoe is dat?
“Ik kan me prima redden, maar ik moest na de overstap van Chrysler – waar ik verantwoordelijk was het design van de Chrysler Pacifica – het merk Jeep wel echt goed leren kennen. Binnen een maand nam ik deel aan de jaarlijkse MOAB Safari. Dat was ge-wel-dig. Daar heb ik Jeep echt leren kennen, waar het merk voor staat, wat een Jeep allemaal kan. Nu begrijp ik Jeep volledig. Het is het meest succesvolle merk binnen FCA.”
Werk je aan meer projecten op dit moment?
“Jazeker, ik ben betrokken bij de Renegade die onlangs is vernieuwd en ook werk ik aan de volgende generatie Compass.”
Interessant! Gaan we in die next generation Compass een vorm van elektrificatie zien?
“Jazeker, maar exacte details kan ik niet geven. Weet in ieder geval dat we het zogeheten elektrificatieproces bij Jeep langzaam gaan opbouwen. Er is veel potentieel, want de toevoeging van een elektromotor levert ook meer vermogen op. Dat kan ook tijdens offroaden erg interessant zijn.”
Gaan Jeep-klanten überhaupt offroad met hun auto’s?
“In de Verenigde Staten is dat zeker het geval, vooral in het weekend. Van Europa heb ik geen informatie.”
Wat is je droomproject binnen Jeep?
“Afgelopen juni ben ik in Peru geweest. Daar rijden ontzettend veel kleine auto’s rond, zoals ook in Europa het geval is. Ik heb wel oren naar een kleine Jeep onder de Renegade. Het lijkt me superleuk om zo’n kleine Jeep te ontwerpen. Ik zeg absoluut niet dat zo’n model gaat komen, maar in mijn optiek is er veel potentie. De Renegade is ook ontzettend populair in Europa. Daar is de Renegade echt van prima formaat. In de Verenigde Staten is de Renegade wat klein.”
En hoe denk je over een snellere variant van de Cherokee nu er ook een Jeep Grand Cherokee SRT en Grand Cherokee Trackhawk is?
“Een snellere versie voor de Cherokee zijn we aan het onderzoeken. Ik zeg niet dat ie komt, maar we onderzoeken altijd mogelijkheden van uitbreiding van ons gamma. Zeker leuk om te onderzoeken.”
Hoe is je passie voor auto’s eigenlijk ontstaan?
“Ik heb gestudeerd aan de Cleveland Institute of Art, kortweg de CIA haha. Daar zag ik diverse schaalmodellen van auto’s staan en toen is bij mij de vonk overgesprongen.”
Welke auto heb je nu?
“Ik rijd privé in een Pacifica, de auto die ik zelf heb ontworpen, een prima MPV als je een gezin hebt.”