Mercedes-Benz EQE SUV komt direct in vijf motorvarianten – AutoRAI TV
Ruim 141 cm breed MBUX Hyperscreen optioneel leverbaar
Mercedes-Benz gaat vrolijk verder met zijn offensief aan elektromodellen. Als vierde model na de Mercedes-Benz EQS, EQE Limousines en de EQS SUV maakt de EQE SUV gebruik van het volledig nieuwe elektroplatform. Het is een EQS SUV in het klein.
EQE SUV is EQS SUV in het klein
Mercedes-Benz zet bij de nieuwe EQE SUV in op ruimte. De auto is compacter dan de EQE Limousine en heeft met 3.030 mm een 9 cm kortere wielbasis. De Mercedes-Benz EQE SUV is 4.863 mm lang, 1.940 mm breed en 1.686 mm hoog. Wat design betreft is deze SUV-versie van de EQE geen verrassing. Zoals gezegd is het een EQS SUV in ‘het klein’. Mercedes-Benz flikt hetzelfde kunstje met de EQS en EQE. Die lijken ook heel sterk op elkaar.
Mercedes-Benz EQE SUV (2023) – van 292 tot 687 pk – AutoRAI TV
Batterij
Elke Mercedes-Benz EQE SUV is uitgerust met een lithium-ion-accu. Hoe groot het accupakket van de reguliere versies is, houdt Mercedes-Benz nog even voor zichzelf. De batterijen van de AMG-versies hebben een bruikbare capaciteit van 90,6 kWh, verdeeld over tien modules. De actieradius is afhankelijk van de gekozen motorisering en uitrusting. Grotere wielen hebben ook invloed op de range. Er is keuze uit wielen in de maten 19 tot 22 inch. Bij de marktintroductie van de EQE SUV staan er in totaal vijf motorvarianten op het menu. We lichten hieronder per uitvoering even wat cijfers uit.
Grootste range of de meeste pk’s
De variant met de grootste actieradius is de EQE 350+. Die komt op papier maximaal 590 kilometer ver volgens de WLTP-testnorm. Het topmodel – de 53 4Matic+ – schopt het met AMG Dynamic Plus-pakket tot wel 687 pk en 1.000 Nm, goed voor een 0-100-sprint van slechts 3,5 seconden. De topsnelheid van deze performanevariant komt uit op 240 km/u, maar AMG Dynamic Plus-pakket is dat 220 km/u
Mercedes-Benz EQE 350+
- Aandrijving: achterwielen
- Vermogen: 215 kW
- Koppel: 565 Nm
- Systeemspanning: 400 Volt
- Boordlader: 11/22 kW
- DC-snelladen: 170 kW
- Toegestaan trekgewicht (geremd): 750 kilogram
- Actieradius: 480-590 km (WLTP)
Mercedes-Benz EQE 350 4Matic
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Vermogen: 215 kW
- Koppel: 765 Nm
- Systeemspanning: 400 Volt
- Boordlader: 11/22 kW
- DC-snelladen: 170 kW
- Toegestaan trekgewicht (geremd): 1.800 kilogram
- Actieradius: 459-558 km (WLTP)
Mercedes-Benz EQE 500 4Matic
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Vermogen: 300 kW
- Koppel: 858 Nm
- Systeemspanning: 400 Volt
- Boordlader: 11/22 kW
- DC-snelladen: 170 kW
- Toegestaan trekgewicht (geremd): 1.800 kilogram
- Actieradius: 460-547 km (WLTP)
Mercedes-AMG EQE SUV 43 4Matic
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Vermogen: 350 kW
- Koppel: 858 Nm
- 0-100 km/u: 4,3 seconden
- Topsnelheid: 210 km/u
- Systeemspanning: 400 Volt
- Boordlader: 11/22 kW
- DC-snelladen: 170 kW
- Toegestaan trekgewicht (geremd): 1.800 kilogram
- Actieradius: 431-488 km (WLTP)
Mercedes-AMG EQE SUV 53 4Matic+
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Vermogen: 460 kW of 505 kW met AMG Dynamic Plus-pakket
- Koppel: 950 Nm of 1.000 Nm met AMG Dynamic Plus-pakket
- 0-100 km/u: 3,5 seconden
- Topsnelheid: 220 km/u of 240 km/u met AMG Dynamic Plus-pakket
- Systeemspanning: 400 Volt
- Boordlader: 11/22 kW
- DC-snelladen: 170 kW
- Toegestaan trekgewicht (geremd): 1.800 kilogram
- Actieradius: 375-470 km (WLTP)
16.300 woorden
Wist je overigens dat Mercedes-Benz een persdossier van maar liefst 16.300 woorden heeft uitgestuurd over de EQE SUV? Het document staat vol met informatie over de nieuwste elektrische SUV van Mercedes-Benz. Uiteraard gaan we in dit artikel niet de 16.000 woorden passeren. We houden het even bij de belangrijkste details.
Rijhulpsystemen
We starten met de rijhulpsystemen. Tot de standaarduitrusting van de EQE SUV behoren onder andere Attention Assist, actieve remassistent, actieve spoorassistent, parkeerpakket met achteruitrijcamera en snelheidslimietassistent.
Onderstel EQE SUV
Het onderstel van de nieuwe EQE SUV bevat een vooras met vier draagarmen en een onafhankelijke multilink-achteras. Luchtvering Airmatic met traploos verstelbare demping ADS+ is als optie leverbaar. Om de bodemvrijheid te vergroten, kan het voertuigniveau met maximaal 30 mm worden verhoogd. Naast de Dynamic Select-rijprogramma’s ‘ECO’, ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Individual’ beschikken de EQE SUV-modellen met 4Matic ook over het rijprogramma ‘Offroad’ voor rijden buiten de gebaande paden. Achterasbesturing met een maximale stuurhoek van 10° is als optie leverbaar. Dit komt de draaicirkel ten goede.
Ook achteraf te upgraden
De EQE SUV biedt de mogelijkheid om via over-the-air technologie (OTA) op een aantal functionele gebieden extra voertuigfuncties te activeren. Dit betekent dat na aankoop en na keuze van de oorspronkelijke configuratie veel uitrustingen van de EQE SUV individueel kunnen worden aangepast. De OTA-functies zijn beschikbaar in de Mercedes me Store en het aanbod zal steeds verder worden uitgebreid.
MBUX Hyperscreen optioneel verkrijgbaar
Uiteraard is de nieuwe Mercedes-Benz EQE SUV uitgerust met het MBUX-infotainmentsysteem. De basisversie krijgt een al behoorlijk fors display, maar optioneel levert het merk het welbekende MBUX Hyperscreen. Dankzij het zero-layer design hoeft de gebruiker niet door submenu’s te scrollen of spraakopdrachten te geven. Bij het MBUX Hyperscreen (optie) lopen drie displays bijna naadloos in elkaar over tot een widescreen van ruim 141 cm breed. De voorpassagier heeft een 12,3-inch oled-scherm met een eigen user interface tot zijn of haar beschikking.
Routeplanning afgestemd op elektrisch rijden
Wat betreft de navigatie met Electric Intelligence, zegt de naam alles, want op basis van tal van factoren plant het systeem de snelste en handigste route, inclusief laadstops. Ook reageert het systeem dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering van rijstijl. Navigatie met Electric Intelligence is slim; het berekent de geschatte laadkosten per laadstop. De bestuurder kan bovendien de geplande routes individueel bewerken. De bestuurder kan de geplande routes ook bewerken door favoriete laadstations langs de route toe te voegen of voorgestelde laadstations uit te sluiten.
Warmtepomp standaard
De EQE SUV heeft standaard een warmtepomp. De restwarmte van de elektrische aandrijflijn (omvormer en elektromotor) en ook van de hoogvoltage-accu kan worden gebruikt om het interieur te verwarmen. Dit vermindert de belasting van de accu voor de verwarming enorm, waardoor de actieradius toeneemt. Een andere aangename en efficiënte functie is de preconditionering. De automatische airconditioning Thermatic met twee zones is standaard, terwijl de Thermotronic met vier zones als optie leverbaar is.
Nieuwe sound experience
‘Serene Breeze’ is de naam van de nieuwe, vierde soundscape die zijn debuut maakt in de EQE SUV. Deze zorgt voor een ontspannend natuurgeluid. Een verscheidenheid aan soundscapes maakt een individuele akoestische opstelling mogelijk. Als optie is ook een interieurgeluid leverbaar. Dit past zich adaptief aan de rijstijl aan.
Opladen via drie nieuwe laadtarieven
Sinds juni 2022 biedt Mercedes me Charge in Europa drie nieuwe laadtarieven aan die zijn afgestemd op het individuele rijgedrag. Mercedes me Charge S is voor mensen die af en toe laden, Mercedes me Charge M voor klanten die regulier laden en Mercedes me Charge L voor frequente laders. Met de invoering van het nieuwe, transparante tariefsysteem hebben klanten deels toegang tot vaste prijzen die ongeacht de exploitant gelden.
Digital Light
De koplamptechnologie Digital Light (optie) maakt innovatieve functies mogelijk, zoals het projecteren van hulpmarkeringen of waarschuwingssymbolen op de weg.
Energizing Air Control Plus
Een andere interessante optie is Energizing Air Control Plus. Een HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) reinigt de binnenkomende buitenlucht op een zeer hoog filtreringsniveau. Het Energizing-comfortprogramma verbindt verschillende comfortuitrustingen in het voertuig met elkaar. De individuele Energizing-comfortprogramma’s maken een speciaal feelgood-programma mogelijk, afhankelijk van de stemming of behoeften. Een ledervrije uitrusting van de EQE SUV is leverbaar vanaf begin 2023.
Productie Mercedes-Benz EQE SUV
De productie van de EQE SUV start in december 2022 in de Mercedes‑Benz fabriek in Tuscaloosa, Alabama (VS). De accufabriek in het nabijgelegen Bibb County levert de accu’s voor dit nieuwe model en de EQS SUV. Mercedes-Benz geeft voor zijn HV-accu’s een accucertificaat af en daarmee een prestatiegarantie aan klanten: 10 jaar of 250.000 km met een gedefinieerde restcapaciteit.
AMG-versies EQE SUV
Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen komen er ook twee AMG-varianten van de EQE SUV. Dit zijn de EQE 43 4Matic SUV en de EQE 53 4Matic+ SUV. Deze versies hebben standaard met volledig variabele vierwielaandrijving, AMG-luchtvering, een high-performance remsysteem, achterasbesturing, AMG-specifieke rolstabilisatie en een extra dik AMG-exterieur. De AMG-versies rollen op Michelin Pilot Sport EV MO1-banden in de maat 275/40 R21.
Rijmodi AMG-versies
De AMG-varianten hebben bovendien diverse rijmodi. Elke rijmodus heeft invloed op het systeemvermogen van de elektrische auto.
Slippery | 50% vermogen (=175 kW) | 50% vermogen (=230 kW) |
Comfort | 85% vermogen (=300 kW) | 80% vermogen (=368 kW) |
Sport | 90% vermogen (=325 kW) | 90% vermogen (=414 kW) |
Sport+ | 100% vermogen (=350 kW) | 100% vermogen (=460 kW) |
RACE START zonder boostfunctie | 100% vermogen (=350 kW) | 100% vermogen (=460 kW) |
RACE START met boostfunctie (inbegrepen bij AMG DYNAMIC PLUS- pakket) | niet beschikbaar | 110% vermogen (=505 kW) |