Review – Mercedes-Benz E-Klasse (2024), maakt S-Klasse overbodig
Legt je op alle fronten in de watten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse doet er alles aan om je als bestuurder in de watten te leggen. Er zit bizar veel op en aan. Het is zelfs meer een mini S-Klasse dan ooit. Hoe bevalt een Mercedes-Benz E300e Limousine, een plug-in hybride?
E-Klasse in een notendop
De Mercedes-Benz E-Klasse is nog altijd mateloos populair. Niet heel vreemd dus dat Mercedes-Benz keer op keer alles uit de kast haalt om van de ‘E’ iets bijzonders te maken. De nieuwste generatie E-Klasse zet vooral grote stappen op het gebied van digitalisering en elektrificatie. Qua uitstraling schurkt het model juist steeds meer tegen een S-Klasse aan. Maar dat alles heeft wel een stevige prijs. De Mercedes-Benz E-Klasse Limousine is er vanaf 71.700 euro en de Estate kost minimaal 74.000 euro. De E-Klasse Estate is er ook als All-Terrain, een estate met modderlaarzen en verhoogde bodemvrijheid. Prijskaartje: minimaal 84.000 euro.
MERCEDES-BENZ E-KLASSE (2024) maakt S-Klasse overbodig – REVIEW – AutoRAI TV
Afmetingen Mercedes-Benz E-Klasse
De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse is 4,95 meter lang, 1,88 meter breed en 1,47 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,96 meter. De bagageruimte van de limousine komt uit op 370 liter. Wil je meer ruimte? Neem dan de Estate, die heeft 460 (afhankelijk van de uitvoering) tot zelfs 1.675 liter. Dankzij de wielbasis van bijna drie meter biedt de E-Klasse opvallend veel ruimte. Niet alleen voorin, maar ook achterin. Je kunt je benen haast volledig strekken. Dat betekent dat de E-Klasse ook als taxi weer uitstekend inzetbaar is, maar dat je ook als particulier een auto koopt waarin geen gebrek is aan ruimte.
Als bestuurder beschik je over 5 mm meer hoofdruimte dan in het vorige model. De achterpassagiers profiteren van de 2 cm langere wielbasis: de knieruimte en de maximale beenruimte zijn respectievelijk met 10 en 17 mm toegenomen. De elleboogbreedte achterin is nog meer toegenomen: die bedraagt nu 1.519 mm. Dit is een toename met 25 mm en bijna op het niveau van de S-klasse.
Voorzieningen in de E-Klasse
Ook aan luxe geen gebrek in de nieuwe E-Klasse. Het interieur is prachtig afgewerkt, maar oogt aan de andere kant ook best druk. Er gebeurt simpelweg veel. De E-Klasse waarin wij rijden is voorzien van het MBUX Superscreen. Als de E-Klasse is uitgerust met het optionele voorpassagiersdisplay, strekt het grote glazen oppervlak van het MBUX Superscreen zich uit tot het centrale display. Met andere woorden: het complete dashboard fungeert dan als display.
Sfeerverlichting in de Mercedes-Benz E-Klasse
In sfeerverlichting is Mercedes-Benz heer en meester. De voorkant van het dashboard wordt verlicht door de lichtband van de actieve sfeerverlichting. Deze loopt in een wijde boog van de voorruit, langs de A-stijlen tot in de portieren. Vooral in de avond ziet dat er fenomenaal uit, maar het zorgt ook voor afleiding. De lichtbalk reflecteert namelijk in de voorruit. Valt mee te leven hoor, maar het valt wel op. Nieuw in de E-Klasse is geluidsvisualisatie waarbij de sfeerverlichting meebeweegt op de muziek, maar ook op praten van radiozender. Kan leuk zijn, vooral bij een song met een lekkere beat. De combinatie van een uitstekende geluidsinstallatie met die geluidsvisualisatie levert gezellige momenten op in de auto.
Selfiecamera in een E-Klasse?
Ook opvallend: de E-Klasse heeft een selfiecamera. Deze camera is geschikt voor vergaderingen onderweg. Je moet dan overigens wel stilstaan om bepaalde functies te gebruiken. In principe kan je dus ook een Teams-vergadering bijwonen vanuit je E-Klasse. Het navigatiesysteem helpt je met diverse hulpmiddelen, zoals via head-up display of met camerabeeld op het grote touchscreen centraal in de auto. Dat werkt in de praktijk erg prettig.
3D-instrumentarium
Je kijkt uit op een digitaal instrumentarium met verbluffend scherpe graphics. Uniek is de 3D-functie. Met een druk op de knop krijg je een 3D-effect voor je neus waarbij er daadwerkelijk diepte ontstaat in het display. Knap gedaan van die Duitsers. De E-Klasse heeft nog meer te bieden. Haast te veel, maar wat wel opvalt is dat heel veel zaken – zelfs nog in deze prijsklasse – van de optielijst moeten komen.
Voor het Premium Plus pakket betaal je bijvoorbeeld 11.495 euro. Dat is de prijs van een jong gebruikte A-segment hatchback. Wat krijg je dan precies voor die dik 11 mille? In ieder geval een Keyless-Go Comfortpakket, een voortreffelijk Burmester 4D surround sound system, akoustisch glas, actieve sfeerverlichting, het eerder genoemde MBUX Superscreen, Digital Light met projectiefunctie, de MBUX Interieurassistent, een 3D Driver Display, een Head-up display, automatische klimaatregeling Thermotronic met drie zones, een verlichtige radiator grille en het Energizing-pakket. Dat is dan weer best veel.
Rijhulpsystemen
Voor rijhulpsystemen moet je nog wel bijbetalen. Rijassistentiepakket Plus kost 2.541 euro en biedt systemen als:
- Afstandassistent Distronic
- Noodremassistent
- Spoorassistent
- Dodehoekassistent
- Stuurassistent
- Fileassistent
- Uitgebreide automatische herstart in files
- Actieve snelheidslimietassistent
- Routegebaseerde snelheidsaanpassing
- Pre-Safe Impuls – zijdelings
Elektrificatie van E-Klasse
Aan het begin van deze Mercedes-Benz E-Klasse review hebben we het al even aangestipt: elektrificatie. Elke E-Klasse is in principe geëlektrificeerd. Elke ‘E’ zonder stekker heeft namelijk een starter-generator met een vermogen van 17 kW (23 pk) en 205 Nm aan trekkracht. De line-up van de E-Klasse bestaat vooral uit plug-in hybrides. Die kunnen standaard overweg met 11 kW 3-fase laden. Optioneel kan dat zelfs met 55 kW DC snelladen. Dat kost je wel extra, te weten 605 euro.
De Mercedes-Benz E-Klasse wordt onder meer geleverd als
E300de PHEV diesel
- Met 145 kW (197 pk) dieselpower en 95 kW (129 pk elektromotor)
- 2,0-liter viercilinder
- 9G-Tronic automaat
- 78.000 euro
E400e PHEV benzine
- Met 185 kW (252 pk) dieselpower en 95 kW (129 pk elektromotor)
- 2,0-liter viercilinder
- 9G-Tronic automaat
- 91.000 euro
E450 4Matic benzine
- Met 280 kW (381 pk) benzine en 17 pk (23 pk elektromotor)
- 3,0-liter viercilinder
- 9G-Tronic automaat
- 115.000 euro
E450d 4Matic diesel
- Met 270 kW (367 pk) benzine en 17 pk (23 pk elektromotor)
- 3,0-liter viercilinder
- 9G-Tronic automaat
- 122.000 euro
Mercedes-Benz E 300e Plug-in Hybrid benzine
De E-Klasse waarin wij rijden beterft een E 300e Plug-in Hybrid met benzinemotor. De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 320 Nm aan trekkracht. Als aanvulling op die benzinemotor installeert Mercedes-Benz ook een 95 kW (129 pk) sterke elektromotor met een koppel van 440 Nm. Dat resulteert in een systeemvermogen van 230 kW (313 pk) met een systeemkoppel van liefst 550 Nm. Goed genoeg voor een topsnelheid van 236 km/u en een 0-100-tijd van 6,4 seconden. Opvallend is de grootte van de batterij: 25,4 kWh! Daardoor heeft deze E-Klasse op papier een elektrisch rijbereik van 116 kilometer (WLTP). Reken in de praktijk op ongeveer 80 kilometer, afhankelijk van omstandigheden. De E 300e weegt 2.210 kilogram. Dat hogere voertuiggewicht voel je ook tijdens het rijden, met name in bochten. Schakelen gebeurt met een 9G-Tronic automaat.
Hoe rijdt een Mercedes-Benz E-Klasse?
Als je een E-Klasse vergelijkt met een Audi A6 of BMW 5 Serie, dan is de Benz verreweg de meest comfortabele keuze. Een BMW of Audi biedt net wat meer dynamiek, maar juist dat extra comfort is voor heel veel mensen reden genoeg om toch voor de ‘E’ te kiezen. Qua sturen is het een iets meer afstandelijke auto, maar wat betreft voorzieningen en luxe legt deze auto je compleet in de watten. Design zal in dit segment ook meespelen. Feitelijk zijn de A6, 5 Serie of E-Klasse stuk voor stuk kanjers van auto’s. Alleen goedkoop zijn de modellen niet meer. Goed zijn ze wel. Heel goed zelfs. Als Mercedes-Benz op deze ‘E’ een S-Klasse-badge had geplakt, dan hadden we dat ook geloofd. Moet je nagaan dat een S-Klasse wat betreft luxe en rijcomfort de lat nog hoger legt…