
Autotest – McLaren 570GT
Misschien wel de lekkerste McLaren van dit moment
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

De McLaren-keuken lijkt wat bescheiden. Een lichtgewicht carbon monocoque-chassis en een 3,8-liter twinturbo V8-motor met iets meer of juist iets minder pepers vormen de basis van alle gerechten die McLaren wereldwijd serveert. Toch maken juist de kleine ingrediënten een belangrijk verschil. De 570GT is het nieuwste gerecht van de meesterchefs van McLaren en misschien wel de lekkerste ooit.
Eindeloos variëren
Wie een goede basis heeft, kan eindeloos variëren. Dat hoef je een bekroonde chef-kok echt niet te vertellen. McLaren ook niet. De Britse supercarproducent heeft met het koolstofvezel MonoCell II chassis een uitstekend basisingrediënt in huis voor het maken van diverse overheerlijke producten. De voorbeelden van McLaren spreken voor zich.
570GT heeft alles wat je zoekt in een supercar
Onder de noemer ‘Ultimate Series’ bracht McLaren de P1 uit en onder de ‘Super Series’ vallen modellen als de 675LT Coupé en Spider maar ook de 650S als Coupé en Spider. De ‘Sports Series’ is nieuw en vormt het ‘instapniveau’ van McLaren. Wat er op de menukaart staat? De 540C, 570S en de meer op comfort gerichte 570GT: de laatste aanvulling op de kaart. En een meer dan welkome aanvulling, want de 570GT heeft alles in huis wat je in een dagelijks bruikbare supercar zoekt.
LEES OOK: Autotest – McLaren 570S
Ultrastijf, bijzonder licht
Het koolstofvezel MonoCell II chassis – dat ook voor andere McLaren-modellen wordt gebruikt – is ultrastijf en bijzonder licht. De afwerking is van topkwaliteit en de 3,8-liter twinturbo V8-motor blinkt uit in kracht. Luidkeels brullen is in de 570GT niet meer bij. McLaren installeert namelijk een stiller uitlaatsysteem.
Beschaafdere soundtrack
De 570S – die we eerder reden – heeft een veel grotere strot. De 570GT laat nog wel van zich horen, maar op een beschaafdere (lees: meer stijlvolle) manier. Laten we het maar the GT way noemen. Al deze elementen samen leveren een perfecte combinatie op voor een supercar als de McLaren 570GT. Alhoewel: supercar? De McLaren 570GT is een auto met twee gezichten.






Fluisteren in een McLaren
De 570GT blijkt namelijk ook een uiterst comfortabele GT, waarin je met een passagier moeiteloos een gesprek voert, zelfs op fluisterniveau. Het onderstel filtert in de modus ‘N’ van Normal oneffenheden in het wegdek zoveel mogelijk weg. Cruisen naar St. Tropez of Nice? Gewoon doen.
En de kans is groot dat je maar één keer hoeft te tanken, want tijdens onze proefrit staat er zelfs 650 kilometer range op de display. In een McLaren! Chapeau. De sportstoelen zitten voortreffelijk en de cockpit voelt heerlijk ruim aan, vooral door de glazen panoramaruit: een kenmerk van de 570GT.
Jaguar E-type
En er kan zelfs bagage mee! Niet alleen voorin, maar ook achterin, want de ‘bagageruimte’ onder de E-type-achtige glazen achterklap (scharniert links open of naar rechts in rechtsgestuurde auto’s) biedt ruimte aan twee goedgevulde weekendtassen.
Zo ruim als een Volkswagen Golf
Omdat de V8-motor vlak onder het bagagedeel schuilt, heeft McLaren extra isolatiemateriaal aangebracht zodat alle hitte van de krachtbron onder de ‘kofferbak’ door naar achteren wordt geleid. Via roosters vlak voor de achterspoiler verdwijnt alle warmte. De bagageruimtes in cijfers: achterin is dat 220 liter en voorin kan 150 liter. Tel dat bij elkaar op en je hebt op 10 liter na evenveel bagageruimte als een Volkswagen Golf. Stof tot nadenken.
“Stop hier maar even”
De 570GT blinkt uit in comfort maar is en blijft natuurlijk een supercar. Al is het maar vanwege die fantastische vleugeldeuren die ervoor zorgen dat tijdens onze testrit zelfs een rij-instructeur onder het mom van “stop hier maar even” een leerling tot stoppen dwingt, vervolgens uitstapt en diverse foto’s neemt. Het McLaren-effect. Ook in de 570GT ontkom je er niet aan.
Het beest wordt wakker
Druk op de ‘Active’-knop op de met koolstofvezel afgewerkte middenconsole en het ‘beest’ in de 570GT wordt wakker. Je hebt keuze uit drie standen, te weten N (Normal), S (Sport) en T (Track). In standje Sport reageert de GT alerter op het gaspedaal, wordt het onderstel harder en voel je meer nog dan in Normal dat de 3,8-liter V8-biturbomotor 419 kW (570 pk) en 600 Nm trekkracht ter beschikking heeft om je een plezierige dag te bezorgen.
LEES OOK: Nieuwe McLaren 720S vernedert voorganger






Sensationeel
In Track gaan helemaal alle remmen los. Sensationeel. Schakelen met de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is absolute verwennerij. Zo abrupt en die klappen in je rug tijdens verzetwisselingen zijn bijzonder verslavend. In de tussentijd vult de achtpitter het interieur met een overweldigend geluid wanneer we op een compleet leeg wegdek ‘de benen strekken’ en de toerenteller zien stijgen tot bijna 8.500 toeren per minuut.
Super communicatief
De 570GT sprint in 3,4 seconden naar 100 km/u en in luttele seconden loopt de teller op tot 200 km/u. Het gaat maar door. En als je de ruimte hebt, is zelfs 328 km/u mogelijk! In het vooruitzicht ligt een bocht naar links. Vol in de remmen. Dat gaat net zo snel als accelereren en met veel gevoel. Goed insturen en weer door. Het stuurgedrag is perfect: niet te zwaar, niet te licht maar wel heel direct.
En dan te bedenken dat McLaren de 570GT een comfortabeler afgesteld onderstel heeft met een volgens McLaren minder directe stuurinstallatie. Dat geloven we graag, maar zelfs dan is de besturing nog supercommunicatief.
Groot compliment
Als er Michelin-sterren voor auto’s werden uitgereikt, dan kreeg de McLaren 570GT er drie. Deze supercar uit Engeland is werkelijk delicious. Een blijvertje op de menukaart waar zo veel mogelijk mensen van moeten (!) genieten. Een groot compliment voor de chef-koks van McLaren.