Maserati Ghibli Hybrid: met brullende viercilinder
Achterlichten met boemerangachtig profiel
Deze nieuwe Ghibli Hybrid vertegenwoordigt de eerste stap in een plan van Maserati dat zal leiden tot de elektrificatie van alle nieuwe Maserati-modellen. De eerste volledig elektrische auto’s van het merk zijn de nieuwe GranTurismo en GranCabrio, waarvan de introductie staat gepland voor 2021. Maar nu eerst: de Ghibli Hybrid.
Succesnummer
Van de Ghibli zijn wereldwijd al meer dan 100.000 stuks geproduceerd sinds de introductie van het model in 2013. Niet zo vreemd dus dat Maserati aftrapt met hybride technologie in dit model, want het is belangrijk voor Maserati dat de Ghibli verkoopbaar blijft in alle landen wereldwijd. De hybride technologie zorgt ervoor dat de auto op papier minder dorstig wordt en dat de CO2-uitstoot omlaag gaat. Dat is tegenwoordig steeds belangrijker.
Blauw, blauw en nog eens blauw
De Maserati Ghibli Hybrid is eenvoudig te herkennen. De kleur blauw keert op diverse onderdelen terug. Aan de buitenzijde is de blauwe kleur te vinden op de drie iconische luchtinlaten aan de zijkanten, op de remklauwen en op de bliksemschicht in het ovaal op de achterste dakstijl waarin de drietand is opgenomen. Dezelfde blauwe kleur komt ook terug in het interieur de auto, met name op de geborduurde naden van de stoelen.
Boemerang
De Ghibli Hybrid beschikt ook over een nieuwe grille met dwarsverbindingen in de vorm van een stemvork. In de achterlichten is een boemerangachtig profiel toegepast, geïnspireerd op de 3200 GT en de Alfieri Concept.
Aandrijflijn
De hybride aandrijflijn van de Ghibli Hybrid bestaat uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor met een 48 volt dynamo en een extra elektrische supercharger (e-Booster), ondersteund door een accu. De accu is achterin de auto gemonteerd voor een betere gewichtsverdeling. Deze hybride-uitvoering van de Ghibli weegt ongeveer 80 kilogram minder dan de Ghibli Diesel.
Zo werkt het
De hybride-technologie maakt gebruik van de kinetische energie die de auto tijdens het rijden opwekt. Deze wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit tijdens het vertragen en remmen, die vervolgens wordt opgeslagen in een accu.
Prestaties
Het systeemvermogen bedraagt 330 pk met een maximum koppel van 450 Nm, beschikbaar vanaf 1.500 toeren per minuut. De topsnelheid komt uit op 255 km/u en de 0-100-sprint is na 5,7 seconden een feit.
Maserati belooft nog steeds een onmiskenbaar uitlaatgeluid, iets dat typerend is voor Maserati-modellen. Maserati heeft dit bereikt door een geoptimaliseerd uitlaatsysteem, die speciaal ontworpen resonatoren bevat.
Maserati Intelligent Assistant
De Ghibli Hybrid heeft een nieuw infotainmentsysteem, genaamd Maserati Intelligent Assistant. Het systeem maakt gebruik van digitale input van Android Automotive. Het HD-scherm van het multimediasysteem heeft nieuwe graphics gekregen, is gebruiksvriendelijker geworden en heeft nu geen omlijsting meer. De diameter is vergroot van 8,4 naar 10,1-inch. Bovendien beschikt de Ghibli Hybrid over een nieuw instrumentenpaneel met digitale features en nieuwe graphics. De vanafprijs van de Ghibli Hybrid maakt Maserati binnenkort bekend.