Lotus Emira GT4, ready to race
Opvolger van Lotus Evora GT4
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In navolging van de presentatie van de nieuwe Lotus op het Goodwood Festival of Speed, presenteert Lotus nog een raceversie van de Emira. Dit is de Lotus Emira GT4
Lotus Emira GT4 volgt Evora GT4 op
De Lotus Emira GT4 is ready to race. Het model werd in samenwerking met projectpartner RML Group ontwikkeld. Met de Emira GT4 zet Lotus zich in om een succesvol nieuw hoofdstuk te schrijven in het succesvolle Lotus-motorsportverhaal. Voorheen deed Lotus dat met de Evora GT4, waarmee het prijzen won in onder meer de British GT, Dubai 24hrs, Barcelona 24hrs, European GT, Sepang 12hrs en de Pirelli World Challenge. Bijna alle moderne Lotus-straatauto’s hebben raceklare broers en zussen gehad en de Emira is geen uitzondering.
Richard Selwin, Race Program Manager, Lotus: “De geheel nieuwe Emira GT4 is een spannende volgende stap na de enorm succesvolle lancering van de Emira straatauto. We hebben hard gewerkt met het team van RML Group om ervoor te zorgen dat deze volgende generatie Lotus GT-auto topprestaties zal leveren.”
Simon Holloway, Commercieel Directeur, RML Group, licht toe: “We zijn verheugd om met Lotus samen te werken aan de geheel nieuwe Emira GT4 Concept. Beide bedrijven hebben een lange en succesvolle autosport-stamboom, en om dat samen te brengen in zo’n opwindende tijd voor Lotus is een welkome bevestiging van onze visie en waarden.”
Gavan Kershaw, tegenwoordig Director of Vehicle Attributes voor Lotus en voorheen professioneel autocoureur, is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Emira GT4. Hij merkte op: “Het geheel nieuwe chassis waarop de Emira is ontwikkeld, is het perfecte startpunt voor een high-performance raceauto.”
Lotus Emira GT4 technische gegevens
Motor: Toyota V6 2GR-FE
Motorinhoud: 3,5 liter
Vermogen: 400 BHP
RPM: 7.200 tpm
Supercharger: Harrop TVS 1900
Transmissie: 6-traps xTrac met paddleshift + limited slip differential
Brandstoftank: 96 liter (FIA-goedgekeurd)
Elektronica: Motec-dashboard met data-logging + bespoke motorsport loom
Wielophanging: voor en achter dubbele wishbones / Öhlins coil-over dempers / anti-roll bars
Remmen: Alcon schijven en klauwen + Bosch Motorsport ABS
Banden: Pirelli GT4 265/645×18 (voor) en 305/680×18 (achter)
Veiligheid: FIA-rolkooi, zespuntsharnas en brandblusser
Lengte: 4.410 mm
Hoogte: 1.290 mm
Spoorbreedte: 1.664 mm
Leeggewicht: 1.260 kilogram
Productiestart in 2022
De Lotus Emira GT4 wordt later dit jaar officieel gelanceerd tijdens een evenement op het testcircuit van Hethel. Lotus streeft ernaar een beperkt aantal Emira GT4-raceauto’s te bouwen voor het seizoen 2022, waarna de productie voor 2023 wordt verhoogd in lijn met de wereldwijde vraag.