Aperta, per favore
Peperdure LaFerrari nu ook met open dak
Geen elektrisch bedienbare, aluminium hardtop zoals bij de 488 Spider. De nieuwe, open versie van de Ferrari LaFerrari heeft zijn vleugeldeuren omgeruild voor een afneembaar targadakje van koolstofvezel of canvas.
Hij zat er al een tijdje aan te komen, die LaFerrari Spider. Maar vanzelfsprekend is het niet, gezien de historie van Ferrari’s topmodellen in gelimiteerde oplage.
In die reeks – die begon met de 288 GTO in 1984, gevolgd door de F40 (1987), F50 (1995) en Enzo (2002) – had alleen de Ferrari F50 (standaard) een open dak (of hardtop).
[gallerij-1]
Met de LaFerrari zagen de Italianen wel kans om naderhand alsnog een open Spider te ontwikkelen, zonder dat die te duur en te gecompliceerd zou worden. Ferrari zegt de nodige aanpassingen te hebben gedaan om de torsiestijfheid en de luchtweerstand op hetzelfde niveau te krijgen als die van de reguliere LaFerrari.
De aandrijflijn, bestaande uit een machtige V12-motor en een dikke elektromotor die samen 963 pk leveren, is in ieder geval ongewijzigd. En zoals te horen in onderstaande video kunnen inzittenden rekenen op een waanzinnige soundtrack (of oorverdovend).
Lees ook: Nieuwe Ferrari GTC4Lusso is krankzinnig snelle vierzitter
Ferrari houdt de definitieve naam, de acceleratietijden en het productieaantal van de LaFerrari Spider (of Aperta?) nog onder de pet. Dat krijgen we allemaal te horen op de autoshow van Parijs, begin oktober, waar deze open versie debuteert.
De orderboeken zijn al gesloten. Ferrari laat weten dat alle te bouwen exemplaren van de peperdure LaFerrari Spider tijdens een geheime voorvertoning zijn verkocht.
[video-1]