achtergrondafbeelding

Krachtige driecilinder voor nieuwe Ford Fiesta ST

200 pk sterk, diverse rijmodi, komt begin 2018

24 feb 2017, 15:01  •  Autonieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

De nieuwe Ford Fiesta ST moet het ten opzichte van zijn voorganger met één cilinder minder doen. Ford voorziet de hot hatchback namelijk van een 1,5-liter driecilinder EcoBoost-motor. Heel erg lijkt dat niet als we het indrukwekkende prestatierapport bekijken.

De vorige Fiesta ST

De vorige generatie Ford Fiesta ST maakt gebruik van een 1,6-liter viercilinder turbomotor met 182 pk en 240 Nm, sprint in 6,9 seconden naar 100 km/u en haalt 220 km/u. In landen buiten Nederland levert Ford ook een Fiesta ST200 met 200 pk en 290 Nm (215 pk en 320 Nm met overboost).

1,5-liter driecilinder EcoBoost-motor

De grote vraag: hoeveel vermogen heeft de nieuwe 1,5-liter driecilinder EcoBoost-motor in deze nieuwe Fiesta ST dan? Het antwoord luidt 200 pk en 290 Nm trekkracht. De 0-100-sprinttijd bedraagt 6,7 seconden. De topsnelheid is nog niet bekend. Indrukwekkende cijfers!

Concurrenten

De nieuwe Fiesta ST loopt aardig in de pas met zijn grootste concurrenten. Het gaat om de Audi S1 (231 pk), DS 3 Performance (208 pk), Mini Cooper S (192 pk), Opel Corsa OPC (207 pk), Peugeot 208 by Peugeot Sport (208 pk), Renault Clio RS (200 pk), Seat Ibiza Cupra (192 pk) en een Volkswagen Polo GTI (192 pk). Daar komt de spoedig nog Toyota Yaris GRMN met meer dan 210 pk bij.

“Meer fun hoeft ook niet altijd meer power te betekenen” – Tyrone Johnson

Geen nieuwe benchmark

Tyrone Johnson, ontwikkelingsbaas van Ford ST- en RS-modellen, vertelde eerder dat de Fiesta ST geen nieuwe benchmark hoeft te zijn qua vermogen. “Meer fun hoeft ook niet altijd meer power te betekenen”, vertelde hij. “De vorige Fiesta ST was ook niet de krachtigste in zijn segment, maar het is zeker een van de best rijdende auto’s in zijn segment. Dat beogen we nu ook.”

Speciale klep in uitlaat

De EcoBoost-driecilinder heeft cilinderuitschakeling. Als het volledige vermogen niet wordt gevraagd, bijvoorbeeld op de snelweg, zijn de zuigers in slechts twee cilinders actief. Het opnieuw inschakelen van de derde cilinder duurt slechts 14 milliseconden: twintig keer sneller dan je met je oog kan knipperen. Om de sportiviteit van de driepitter te benadrukken, installeert Ford Electronic Sound Enhancement (ESE) en een vlinderklep in de uitlaat.

“Net als de Focus RS krijgt de Fiesta ST diverse rijmodi: Normal, Sport en Track.”

Torque Vectoring Control en diverse rijmodi

De door Ford Performance ontwikkelde Fiesta ST heeft een stijver chassis dan de reguliere Fiesta en profiteert ook van Torque Vectoring Control dat het vermogen op de beide voorwielen continu kan aanpassen voor maximale grip en controle. Ook onderstuur wordt met het systeem voorkomen. Net als de Focus RS krijgt de Fiesta ST diverse rijmodi: Normal, Sport en Track. Alle modi hebben invloed op het stuurgedrag en de gaspedaalrespons. We leggen de modi even uit.

Normal: het motormanagement, de tractiecontrole, stabiliteitscontrole, ESE, uitlaat en de elektronische bekrachtigde stuurinrichting staan in de normale stand voor een natuurlijk rijgedrag.

Sport: het motormanagement en de gaspedaalrespons zijn aangescherpt, de stuurinrichting geeft meer feedback. De vlinderklep in de uitlaat opent en ESE benadrukt het sportieve motorgeluid in de cabine via de geluidsboxen.

Track: alle systemen in de auto staan op scherp. Tractiecontrole is uitgeschakeld en het stabiliteitssysteem grijpt later in zodat uitbreken van de auto mogelijk is.

Liqued Blue

De Fiesta ST is direct te herkennen aan een specifieke grille, andere bumpers, forse 18-inch wielen, Recaro-kuipstoelen en een aan de onderkant afgevlakt stuurwiel. Exclusief voor de Fiesta ST is de kleur Liqued Blue. Daarnaast belooft Ford verschillende personalisatiemogelijkheden. Naar wens levert Ford het infotainmentsysteem SYNC 3 (geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto) én een B&O Play Sound System.

“Ford levert de Fiesta ST straks als driedeurs- en vijfdeurs hatchback.”

Productiestart in januari 2018

De levering van de nieuwe Fiesta ST start begin 2018. De productie moet in januari starten in Keulen. Ford levert de Fiesta ST straks als driedeurs- en vijfdeurs hatchback. Op de Autosalon van Genève is de nieuwe Ford Fiesta ST voor het eerst voor het grote publiek zichtbaar.

 

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.