Kleine diesels verleden tijd bij Volkswagen
Oplossing: milde hybridesystemen
Volkswagen zet een streep door kleine dieselmotoren. In de toekomst zijn modellen als de Volkswagen Polo BlueMotion dus verleden tijd.
Vaarwel 1.4 en 1.6 TDI
Definitief afscheid nemen van dieselmotoren doet Volkswagen niet. Alleen middelgrote en grote modellen, de Volkswagen Golf en groter, krijgen nog dieselmotoren. Alles daaronder wordt overgeslagen. De 1.4 en 1.6 TDI’s mogen dus met pensioen, over vier á vijf jaar. Frank Welsch, de ontwikkelingsbaas van Volkswagen, heeft dit gezegd in een interview met AutoCar.
Milde hybridesystemen
De ontwikkeling van een nieuwe 1,5-liter TDI-dieselmotor is gestaakt. Het kost simpelweg te veel geld om deze motor in de toekomst te laten voldoen aan de wettelijke emissienormen. Ter vervanging komt Volkswagen met goedkopere milde hybrideaandrijflijnen, vergelijkbaar met die van de Toyota Yaris Hybrid waarbij een benzinemotor ondersteuning krijgt van een elektromotor. Een andere variant is dat remenergie wordt opgeslagen in een grotere accu die de energie weer gebruikt voor de airco en geluidsinstallatie.
LEES OOK: Fotospecial: Zo bouwt Bugatti de Chiron
Wel een toekomst voor 2.0 TDI
De 2.0 TDI-dieselmotor heeft volgens Welsch wel een grote toekomst, maar kleinere diesels zijn in de toekomst verleden tijd. De tijd van de Volkswagen Polo TDI BlueMotion, Seat Ibiza Ecomotive en Skoda Fabia Greenline is dus voorbij.