Interview CEO Citroën: “grote Citroën op komst.”
Exclusief: AutoRAI.nl in gesprek met Linda Jackson
Citroën bestaat in 2019 honderd jaar en dat werd groots gevierd in het Franse La Ferté-Vidame. Daar sprak AutoRAI.nl met Linda Jackson, CEO van Citroën, over het verleden, heden en de toekomst. Werkt Citroën aan een opvolger van de C6? En wat is eigenlijk haar favoriete Citroën?
Allereerst gefeliciteerd met het honderdjarig bestaan van Citroën. U bent zelf sinds 2014 CEO van het merk. Op welke prestatie bent u tot nu toe het meest trots?
“Mijn grootste prestatie is het compleet herdefiniëren van het merk Citroën. We hervormde onze doelgroep, marketing en de klantbeleving. Die strategie vertaalt zich naar hogere verkoopcijfers. Tussen 2014 en 2018 is de verkoop van Citroën met 26 procent gestegen. Dat geeft veel voldoening.”
Lees ook: Celebration Centenaire Citroën, één groot feest
En wat wordt dan de volgende uitdaging?
“Er zijn eigenlijk drie uitdagingen op dit moment. Één daarvan is de ontwikkeling van geëlektrificeerde aandrijflijnen. De andere uitdaging is stedelijke mobiliteit, waarbij autonome rijtechnologieën een steeds grotere rol spelen.”
“Daarom toonden we in 2019 de Ami One Concept. We proberen het comfort van Citroën te implementeren in een autonoom concept. Daarbij gaat het niet alleen om de auto zelf, maar ook om diegene die erin rijdt. De derde uitdaging is om Citroën internationaler te maken, waarbij we ons focussen op China en India.”
Nu we het toch over stedelijke mobiliteit hebben. We hebben het idee dat het A-segment langzaamaan begint te verdwijnen. Nemen de toekomstige autonome deelauto’s die plaats in?
“Dat is een goede vraag. Dat zijn uiteraard ontwikkelingen die we in de gaten houden. Steeds meer autofabrikanten stoppen met de ontwikkeling van compacte stadsauto’s en storten zich op autonome stadsmobiliteit. Het wordt tenslotte steeds lastiger om je in de stad voort te bewegen.”
“Je hebt iets kleins nodig dat eenvoudig te parkeren is, elektrisch is en tegelijkertijd een bepaalde klantbeleving biedt. Mocht het A-segment wegvallen, dan moet er uiteraard een alternatief zijn voor die doelgroep.”
Het lijkt er ook op dat het B-segment steeds populairder wordt. Klopt dat?
“Klopt, veel klanten stappen van het A-segment over in het B-segment. Er is dus nog geen definitieve oplossing voor de toekomst van de compacte auto. Neemt het B-segment zijn plaats in? Of is een autonoom concept zoals de Ami One de oplossing? We wegen de verschillende opties tegen elkaar af.”
Over de naam Ami One gesproken, dat is uiteraard een historische naam. Eerder dit jaar gaf u in een interview aan dat Citroën zich niet richt op rétro-modellen, maar juist vooruit wil kijken. Toch heeft de Ami One een aantal rétro-elementen. Wat is de gedachte daarachter?
“Om heel eerlijk te zijn koos ik de naam Ami One vanwege de naam en betekenis. Het klopt dat het design een aantal rétro-elementen heeft. Niet omdat we rétro willen zijn, maar omdat we een product willen dat eenvoudig te produceren is. Dan kom je al snel uit bij een simplistisch design, precies wat zo kenmerkend is voor de 2CV, Mehari, Ami en andere modellen.”
“De voor- en achterkant van de Ami One zijn bijvoorbeeld exact hetzelfde. We wilden niet alleen autonoom rijden testen, maar ook het productieproces versimpelen.”
Behalve simplistische auto’s heeft Citroën ook een lange historie van limousines zoals de DS, CX, XM en C6. Kunnen we in de nabije toekomst weer een grote Citroën verwachten? Of wordt die als DS Automobiles uitgebracht?
“DS Automobiles krijgt zijn eigen afwijkende modellengamma. Ik verzeker je dat er weer een grote Citroën op de markt verschijnt. Dat wordt – wederom – geen traditionele sedan. Ik wil ook geen traditionele auto’s meer bouwen.”
“Wereldwijd zijn er diverse markten – zoals China – waar de sedan nog steeds erg populair is. De Cxperience conceptcar vormt het uitgangspunt voor dit nieuwe model.”
Wordt dat nieuwe model op het platform van de huidige Peugeot 508 gebaseerd?
“De Peugeot 508 is een mooie auto, maar de Citroën sedan wordt echt anders. Het moet een echte Citroën worden, net als zijn voorgangers.”
Celebration Centenaire Citroën is een evenement waarbij de historie uiteraard een grote rol speelt. Maar wat is uw favoriete model van Citroën?
“De 2CV, zonder enige twijfel. Ik word altijd vrolijk als ik er één zie rijden. Enkele maanden geleden reed ik in een 2CV door Parijs. Het was een fantastisch gezicht dat iedereen zwaaide wanneer je langsreed. Hij is ook verrassend comfortabel! Ik zou er graag één willen hebben.”
Lees ook: Citroën ziet geen brood in rétro-model