Interview: Hein is blind, maar kocht toch een Lotus Evora
Ernstig klimongeluk werd Hein bijna fataal
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Om van de schoonheid van een auto te genieten, hoef je de auto niet per se te kunnen zien. Volgens de Nederlander Hein Noortman – die helaas blind is geworden door een ernstig klimongeluk – kun je schoonheid op veel meer manieren ervaren. Hij kocht onlangs zijn droomauto: een felblauwe Lotus Evora. Hoe bijzonder is dat?! Hoog tijd voor een gesprek.
Positieve energie
Ik ontmoet Hein op een zonnige zaterdagmiddag bij Van der Kooi Sportscars in Houten, de Nederlandse Lotus- en Caterham-importeur. Afspreken voor Hein is niet zo vanzelfsprekend meer, omdat hij – nu hij blind is – afhankelijk is geworden van anderen. Zijn goede vriend René die hij sinds enkele jaren kent, heeft hem naar Houten gebracht. Het is meteen duidelijk als Hein binnenwandelt: wat een positieve energie straalt deze man – ondanks zijn heftige verleden – uit. “We gaan niet voorzichtig zijn met uitspraken hoor die gevoelig kunnen liggen bij een blinde, je kan gewoon alles vragen, grappen maken mag, dat doe ik ook”, zegt Hein direct met een grote glimlach op zijn gezicht. De toon is gezet.
“We gingen nog even een keertje trainen in de klimhal om de laatste puntjes op de i te zetten.”
Hein is blind, maar kocht toch een Lotus Evora – AutoRAI TV
Ernstig klimongeluk
“Ik ben niet mijn hele leven blind geweest. In 2016 heb ik een ernstig klimongeluk gehad. We zouden met vrienden gaan watervalklimmen in de Alpen. We gingen nog even een keertje trainen in de klimhal om de laatste puntjes op de i te zetten. We hebben daar een fout gemaakt met het maken van de zekering. Op 15 meter hoogte – dat is ongeveer zes etages hoog – ging het mis. De zekering schoot eruit en ik viel op een betonnen vloer”, zegt Hein.
LEES OOK: AUTOTEST – LOTUS EVORA GT410 SPORT (2019), WAT EEN SOUND!
Vijf weken in coma
Hein heeft toen alles gebroken wat je maar kan breken. “De opererend arts heeft mijn gezicht moeten reconstrueren met staal en titanium. Dat deed hij allereerst zodat ik toonbaar in de kist zou liggen, want veel hoop was mij niet gegeven. Ik heb toen vijf weken in coma gelegen. In die periode is mijn vrouw vier keer gebeld om naar het ziekenhuis te komen, omdat het afgelopen zou zijn. En toch werd ik na vijf weken wakker. Het was toen direct duidelijk: mijn reukorgaan functioneert niet meer en mijn oogzenuwen zijn door de val kapot geraakt waardoor ik niets meer zie. Het is nu letterlijk zwart voor mijn ogen.”
“De opererend arts heeft mijn gezicht moeten reconstrueren.”
Liefde
Hein vindt het natuurlijk jammer dat hij nu geen auto’s meer kan zien, maar er zijn zaken belangrijker in het leven: “Ik vind het echt heel jammer dat ik mijn vrouw niet meer kan zien en dat ik mijn kinderen niet kan zien opgroeien. Daar heb ik het soms nog moeilijk mee, maar de steun die ik van ze krijg is geweldig en motiverend. Ik hou ontzettend veel van ze. Ze zijn mijn alles.”
Hein is autogek, een enorme autogek
Van de val kan Hein niets meer herinneren, maar van alles voor het ongeluk nog wel. Zo is Hein ook nog heel goed op te hoogte van het design van auto’s waar hij al van kleins af aan groot fan van is. Nou ja, zeg maar gewoon idolaat. Hein is autogek, een enorme autogek. “Als je blind wordt, heeft dat een enorme impact op je leven. Maar toch heb ik nooit de moed verloren. Ik ben positief ingesteld en realiseer me maar al te goed dat ik enorm geluk heb gehad. Ik heb de dood letterlijk in de ogen aangekeken en toch zit ik hier nog. Dat motiveert me om nu alles uit het leven te halen, om dingen te doen waar ik blij van word. Ik geniet ook veel meer van de kleine dingen in het leven. Praten met mensen over auto’s bijvoorbeeld, dat vind ik heerlijk. Het is altijd leuk om met mensen over een gedeelde liefhebberij als auto’s te kunnen praten.”
“Ik heb de dood letterlijk in de ogen aangekeken.”
De vertaalslag
Hein heeft zichzelf aangeleerd dat je met je handen een goed beeld kunt krijgen van auto’s. “Door te voelen aan auto’s maak ik de vertaalslag hoe de auto eruit moet zien. Je voelt ook vaak aan de materialen hoe iets gemaakt is of het wel of niet mooi is. Als ik een auto nog nooit gezien heb, is het moeilijker om daar een beeld van te krijgen. Daar heb ik meer tijd voor nodig. Maar een ding is zeker: je kunt enorm van een auto genieten zonder hem te zien door je handen te gebruiken als je ogen.”
Oberhandschoentjes
Autoshows bezoeken staat ook met regelmaat in de agenda van Hein. “Dat doe ik dat altijd met een goede vriend die ook van auto’s houdt en daar kennis van heeft. We lopen dan samen rond en hij vertelt dan uitgebreid welke kleur de auto heeft en welke uitvoering het is. Ik heb dan vaak van die witte stoffen oberhandschoentjes aan. Dan voel ik heel voorzichtig de lijnen van de auto waar we bij staan om er een gevoel bij te krijgen. In veel gevallen mag je dan ook nog even in de auto zitten of wordt er extra over de auto vertelt. Toen ik de eerste keer naar een autoshow ging toen ik blind was, vroeg ik mezelf wel af wat ik daar zou moeten gaan doen, maar ik moet zeggen dat ik er toch keer op keer weer van geniet door er op deze manier mee bezig te blijven.”
“Ik was al mijn auto’s thuis zelf, dat doe ik bewust.”
Auto’s zelf wassen
En auto’s wassen, dat vindt Hein heerlijk. “Ik was al mijn auto’s thuis zelf, dat doe ik bewust. Aanvankelijk om weer beweging in mijn gewrichten te krijgen, maar ik doe het ook omdat ik op die manier weer even kan kijken door de vorm van de auto te voelen. Dan is het net of ik weer even kan kijken. Dat zijn kleine genietmomenten.”
Evora is geweldige rijdersauto
Voor dagelijks gebruik heeft Hein een Volvo XC60. Verder heeft hij nog een oude Volkswagen Kever uit 1966 die hij ooit van de eerste eigenaar kocht. Daarnaast staat er nog een Jaguar XJ in de garage waar hij onlangs zijn TVR op ingeruild heeft. En binnenkort staat er ook een hele fraaie, helderblauwe Lotus Evora in zijn garage. “Ik heb de kleur natuurlijk nooit gezien, maar ik heb begrepen dat het blauw een beetje lijkt op Alpine-blauw”, zegt Hein. “Ik vond de Evora in het verleden altijd al een stoere auto, een mooie auto om te zien. Toen maakte ik een proefrit en voelde ik pas hoe strak de auto rijdt. Omdat het zo’n geweldige rijdersauto is, kan ik heel erg meegenieten van de auto. Door naar het geluid te luisteren, door de auto aan te voelen.”
“Ik heb de kleur van mijn Lotus nooit gezien.”
Zelf ontdekken
Hein heeft grootse plannen met de Evora. “In de maanden dat het goed weer is, wil ik hem dichtbij huis hebben zodat ik er met regelmaat van kan genieten. Of ik nu ergens heen gebracht moet worden voor een afspraak, het geven van lezing, of gewoon een blokje om. Ik wil hem gewoon lekker gebruiken, ervan gaan genieten. Ik geniet enorm van de lijnen van de Evora. Je voelt alles, hoe die rijdt, hoe die klinkt. Dat geeft zoveel plezier. Ik vind de afwerking ook goed aanvoelen. Alles steekt heel strak in elkaar. Dat geeft een geweldig gevoel.” Alle knoppen in de Lotus vinden kan Hein nog niet. “Dat komt nog wel. Ik weet dat deze Evora een speciale automaat en verschillende rijstanden heeft. Dat moet ik nog even ontdekken. Ik vind het mooi om allemaal uit te zoeken hoe dat werkt.”
Rijden op Circuit Zandvoort
Zelf gereden in de dik 300 pk sterke Lotus heeft Hein nog niet, maar wel meegereden. “Ik zal voornamelijk op de stoel van de bijrijder zitten, maar zou ook graag een keertje zelf willen rijden. Ik heb onlangs in een McLaren op het circuit van Zandvoort gereden met Michel Bleekemolen. Dat was een ongelofelijke ervaring. Ik heb 170 km/u aangetikt op het rechte stuk. Ik stond helemaal te trillen van de adrenaline. Was gaaf! Ik heb zelf ook met mijn TVR destijds op het circuit gereden, dus ik ken de baan wel redelijk. Je zit in gedachte heel erg te sturen, maar ik zie natuurlijk niks. Met een beetje geluk ga ik ook een keertje met mijn Lotus het circuit op. Of anders een keertje op een verlaten weggetje, haha.”
“Ik stond helemaal te trillen van de adrenaline.”
Praktische keuze
Een Lotus koop je met het hart, maar toch is de Evora ook een praktische keuze geweest voor Hein. “Deze Evora is een 2+2, met een kleine achterbank dus. Dat is bijzonder handig, want ik krijg binnenkort mijn blindengeleidehond. Dan kan ik de hond ook makkelijk meenemen, haha.” De toekomst ziet Hein rooskleurig in. “Zoveel mogelijk genieten, van mijn gezin, van mijn kinderen, van het leven. Ik zie wel hoe het loopt.”