Met de introductie van de Evora in 2009 kwam Lotus voor het eerst sinds de Elise in 1996 met een echt volledig nieuw model. De Evora moest het eerste model van drie in totaal zijn die op het nieuwe platform zouden worden gebouwd, maar daar is het uiteindelijk (nog) niet van gekomen. Wel kwam men in 2015 met technisch de van de Evora afgeleide extreme 3-Eleven. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
Met de introductie van de Evora in 2009 kwam Lotus voor het eerst sinds de Elise in 1996 met een echt volledig nieuw model. De Evora moest het eerste model van drie in totaal zijn die op het nieuwe platform zouden worden gebouwd, maar daar is het uiteindelijk (nog) niet van gekomen. Wel kwam men in 2015 met technisch de van de Evora afgeleide extreme 3-Eleven.
Praktische sportwagen
Met de Evora wil Lotus een meer alledaagse en relatief praktische sportwagen aanbieden naast de Elise en Exige, die zeker in dit vergelijk meer circuitwagens voor op de openbare weg zijn. De Evora heeft zelfs een achterbank, zij het in 2+2-opstelling. Niet voor al te grote passagiers dus. Voorin is juist wel veel ruimte, waardoor zelfs de 1.95 meter lange toenmalige CEO van het merk goed in de auto past.
Vele uitvoeringen
Net als de andere huidige Lotus-modellen heeft ook de Evora een middenmotor en achterwielaandrijving. In de loop der jaren zijn er vele uitvoeringen verschenen, waarvan op dit moment de in 2018 geïntroduceerde GT410 Sport de laatste is. De Evora heeft sinds de introductie strikt genomen nooit een facelift gehad, maar sommige van de nieuwe uitvoeringen zouden als zodanig gezien kunnen worden.
Technisch
Motortype | benzine, V6 |
Cilinderinhoud | 3.456 cm³ |
Max. vermogen | 294 kW (400 pk) |
Bij | 7.000 tpm |
Max. koppel | 410 Nm |
Bij | 3.500 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,1 m |
Vermogensrange | 294 tot 316 kW |
Algemeen
Transmissie | 6MT (optie 6AT) |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | mei 2009 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Bijzonderheden | De Evora is de topversie van Lotus. Met vermogen en rijprestaties is het een concurrent voor de Porsche 911. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/35 R19 / 285/30 R20 |
L x B x H | 4.350 x 1.848 x 1.229 mm |
Wielbasis | 2.575 mm |
Massa leeg | 1.395 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 160 l |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 9,7 l/100km |
CO₂-emissie | 225 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 4,2 s |
Topsnelheid | 300 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng