Hyundai Initium: veelbelovende waterstof-elektrische SUV
Voorproefje van nieuwe waterstofauto van Hyundai!
Hyundai presenteert een waterstof-elektrisch aangedreven conceptcar in de vorm van deze Initium. Dat is Latijns voor ‘begin’ of ‘eerste’ en symboliseert Hyundai’s rol als pionier op het gebied van waterstofenergie en de toewijding van het merk om een zogenoemde waterstofmaatschappij te realiseren.
De Hyundai Initium geeft een voorproefje van een nieuwe waterstof-elektrisch aangedreven SUV die Hyundai in de eerste helft van volgend jaar zal presenteren. Deze concept car belichaamt een periode van 27 jaar waarin Hyundai werkt aan de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven auto’s en zich sterk maakt voor de realisatie van een duurzame waterstofmaatschappij.
Nieuwe designtaal ‘Art of Steel’
De waterstof-elektrisch aangedreven SUV demonstreert ook Hyundai’s nieuwe designtaal, genaamd ‘Art of Steel’. Initium is een weerspiegeling van HTWO, het label van Hyundai Motor Group waaronder het merk zich inzet voor het opbouwen van een waterstofmaatschappij.
“Hyundai’s onmiskenbare toewijding aan waterstof in de afgelopen 27 jaar komt voort uit ons geloof in het potentieel van waterstof als schone, toegankelijke en eerlijke energiebron voor iedereen”, aldus Jaehoon Chang, president en CEO van Hyundai Motor Company. “We zetten ons in voor een toekomst waarin waterstof overal en door iedereen gebruikt kan worden. Wij nodigen iedereen uit ons te vergezellen tijdens deze reis.”
Waterstofmaatschappij
Tijdens de presentatie van de visie op HTWO Grid – een totaaloplossing voor waterstofenergie die productie, opslag, transport en gebruik omvat – benadrukte Hyundai Motor Group nogmaals de wens om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van een waterstofmaatschappij.
Robuust en veilig
SangYup Lee, Executive Vice President en hoofd van Hyundai en Genesis Global Design: “Onze uitdaging begon al tijdens het productieproces waarin we op alle mogelijke manieren de vervormbaarheid van staal hebben getest om een vorm van kunst te kunnen creëren. Met Initium hebben we uiteindelijk een SUV-achtig studiemodel gecreëerd dat zowel robuust als veilig is en wat onze focus op klantgericht design weerspiegelt.”
Bij de ontwikkeling van Initium richtte Hyundai zich op drie belangrijke aspecten: een groot rijbereik en verbeterde prestaties (belangrijke sterke punten van waterstofauto’s), een ruim interieur en bagageruimte (wat de auto ideaal maakt voor gezinnen) en unieke gemaks- en veiligheidsfuncties (kenmerkend voor waterstofauto’s).
Beoogd rijbereik van meer dan 650 km
Een van de grootste voordelen van een waterstof-elektrisch aangedreven auto is het forse rijbereik. Hyundai heeft Initium uitgerust met grote waterstoftanks om de actieradius te maximaliseren en daarmee de flexibiliteit te vergroten. Om de luchtweerstand te verminderen is de conceptcar voorzien van aerodynamische wielen en banden met lage rolweerstand, wat resulteert in een beoogd rijbereik van meer dan 650 km.
Door de continue ontwikkeling van Hyundai’s waterstoftechnologie zijn zowel het vermogen van de brandstofcel als de batterijcapaciteit verder verhoogd, wat zorgt voor een vermogen van de elektromotoren tot 150 kW (204 pk). Dit garandeert een soepele rijervaring in zowel de stad als op de snelweg.
Het riante interieur van Initium is ideaal voor gezinnen, met extra ruimte voor passagiers op de tweede rij die de rugleuningen van hun stoel kunnen kantelen voor nog meer comfort. De brede carrosserie en grote openingshoek van de achterportieren vergroten het gemak van de inzittenden bij het in- en uitstappen.
Speciale routeplanner
De Hyundai Initium is uitgerust met een speciale routeplanner specifiek voor waterstof-elektrisch aangedreven auto’s. Deze routeplanner helpt gebruikers onderweg bij het vinden van waterstoftankstations zónder dat ze hiervoor een aparte app hoeven te gebruiken. Gebruikers kunnen eenvoudig informatie vinden over bereikbaarheid, actuele status en wachttijden bij de tankstations.
Daarnaast kan de brandstofcel van Initium elektriciteit terug leveren zonder vervuilende stoffen uit te stoten. Via de Vehicle-to-Load-functie (V2L) kunnen zo bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten van stroom worden voorzien. Door middel van een speciale adapter in de laadaansluiting aan de buitenzijde van de concept car kan Initium rechtstreeks worden aangesloten op een 220V-stopcontact. Dat maakt van Initium niet alleen een auto om van A naar B te rijden, maar ook een potentiële energiebron.
Bij de ontwikkeling van Initium is alles in het werk gesteld om een zo veilig mogelijke auto te creëren. Om de inzittenden te beschermen in geval van een botsing is Initium voorzien van een versterkte structuur aan de voorzijde en de zijkanten. Daarnaast is Initium uitgerust met maar liefst negen airbags, wat garant staat voor botsveiligheidsprestaties van wereldklasse.
Los Angeles Auto Show
Hyundai zal Initium in november tonen op de Los Angeles Auto Show en de autotentoonstelling Auto Guangzhou. Met de onthulling van zijn nieuwste waterstof-elektrisch aangedreven concept car zorgt Hyundai voor een verdere wereldwijde versteviging van zijn positie als leider op het gebied van waterstofmobiliteit. De lancering van de productieversie van Initium staat gepland voor de eerste helft van 2025.
Grenzen verleggen
In 2005 richtte Hyundai het Mabuk Environmental Technology R&D Center op om de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven auto’s te versnellen. Destijds moedigde Mong-Koo Chung, Honorary Chairman van Hyundai Motor Group, de onderzoekers aan grenzen te verleggen en technische uitdagingen met moed en vertrouwen aan te gaan.
“Je kunt nooit iets geweldig maken door het maar één keer te creëren”, zei Chung. “Maak je geen zorgen over het budget; laat jonge ingenieurs elk type auto creëren waar ze van dromen. Het is onzin om honderd keer dezelfde auto te ontwikkelen. Het is juist prima als al die honderd modellen totaal verschillend zijn.”
Hyundai’s waterstofevolutie zorgde ervoor dat Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld werd die op grote schaal waterstof-elektrisch aangedreven auto’s ging ontwikkelen. In 2018 introduceerde Hyundai de succesvolle Nexo, een van de eerste in serie geproduceerde auto’s met een brandstofcel, waarmee het streven van het merk naar een schonere en betere toekomst nogmaals werd benadrukt.