Huh? Mazda MX-30 ook met benzinemotor in Japan
MX-30 blijkt geen BEV-only model
Mazda heeft op de Japanse markt een MX-30 voorgesteld met een benzinemotor. Huh? Maar de MX-30 was toch ontwikkeld als een batterij-elektrisch model? Klopt, alleen Mazda ziet ook brood in een MX-30 met benzinemotor.
e-SkyActiv-G
Mazda doopt de nieuwe benzinevariant van de MX-30 ‘e-SkyActiv-G’. De kleine ‘e’ slaat op de aanwezigheid van een mild-hybride systeem met 24 volt. Onder de motorkap ligt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor en een starter/generator (M-Hybrid).
Multi-solution-strategie
Mazda Japan zegt dat de e-SkyActiv-G-versie deel uitmaakt van een zogeheten ‘multi-solution-strategie om de optimale krachtbron voor elke regio te kunnen leveren’. Best logisch natuurlijk, want nog niet overal zitten klanten al te wachten op een elektrische auto.
Small Car Platform
Mazda bouwt de MX-30 op basis van het nieuwe Small Car Platform (SCP). Deze bodemplaat vormt de basis van de CX-30 en Mazda 3. Het nieuwe Small Car Platform kan Mazda zo aanpassen dat er een accupakket verwerkt kan worden in de bodemsectie. In die zin was het SCP-platform in beginsel dus al geschikt voor meerdere aandrijflijnen.
Alleen in Japan
Naar verwachting wordt de MX-30 ‘e-SkyActiv-G’ alleen in Japan aangeboden. In Europa zou de MX-30 ‘e-SkyActiv-G’ te veel kannibaliseren met de populaire CX-30, een crossover van hetzelfde formaat als de MX-30.
Mild-hybride in Europa
Overigens worden de Mazda 3 en Mazda CX-30 in Europa ook met een mild-hybride aandrijflijn geleverd. Bij deze Skyactiv-benzinemotoren met zogeheten Mazda M Hybrid technologie zijn de reguliere startmotor en dynamo vervangen door een elektromotor met riemaandrijving. Deze elektromotor wordt ook wel een startdynamo of Integrated Starter Generator (ISG) genoemd.
Ondersteunende rol
Deze elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium-ion batterij of condensator en kan de benzinemotor starten én ondersteunen bij wegrijden vanuit stilstand – een situatie waarin een verbrandingsmotor het meeste profiteert van elektro-ondersteuning. Tijdens remmen en uitrollen fungeert de elektromotor juist als generator en wordt de batterij opgeladen met kinetische energie die daarbij vrijkomt.