Gespot: een Peugeot 309 uit 1988
Succesvol, maar inmiddels zeldzaam buitenbeentje
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Peugeot 309 was in een aantal opzichten een beetje een vreemde eend in de bijt, maar dat stond verkoopsucces niet in de weg. Toch is het inmiddels alweer een tijd geleden dat we er voor het laatst een tegenkwamen. Dit overgebleven exemplaar brengen we dan ook graag onder de aandacht.
De Peugeot 309 begon zijn leven als een ontwikkelingsproject voor de opvolger van de Talbot Horizon. De nieuwe auto zou Talbot Arizona gaan heten. Tegen het einde van de ontwikkeling besloot merkeigenaar Peugeot echter te stoppen met het merk Talbot. Gelukkig was de nieuwe Talbot voor een groot deel gebaseerd op de technische basis van de Peugeot 205 (de portieren kwamen zelfs overeen), waardoor hij al een wat Peugeot-achtig uiterlijk had. Daardoor kon de auto zonder al te veel aanpassingen probleemloos in het Peugeot-aanbod worden opgenomen.
Nu nog een naam voor de Peugeot 309
Hoewel, probleemloos… Hoe moesten ze de nieuwe compacte middenklasser noemen? De nieuwe Peugeot zat duidelijk een klasse hoger dan de populaire Peugeot 205. ‘Peugeot 305’ dan? Nee, want die naam was al sinds eind jaren ’70 in gebruik voor een compacte sedan en stationwagen. ‘Peugeot 306’ was ook geen optie, want dan zou ten onrechte worden gesuggereerd dat de nieuwe Peugeot een modelgeneratie voorop liep. Bovendien was de nieuwe auto bedoeld als model tussen de 205 en 305, niet als opvolger van die laatste. Uiteindelijk koos men dus voor het geheel afwijkende Peugeot 309.
Motoren en uitvoeringen Peugeot 309
De Peugeot 309 kwam in 1985 op de markt. Hoewel de carrosserie grotendeels was afgeleid van de Peugeot 205, werden de motoren overgenomen van de Horizon. Dat vulde Peugeot wel nog aan met iets grotere motoren uit eigen huis. In 1986 kwamen er nog diesels bij en uiteindelijk zou er een vrij breed motorenaanbod ontstaan. Pas in 1987 werd de Peugeot 309 ook leverbaar als driedeurs. In datzelfde jaar vond Peugeot ook de tijd rijp voor de introductie van een sportieve GTi-uitvoering, met de 1,9-liter uit de 205 GTi.
Facelift en opvolging voor de Peugeot 309
In 1989 was het tijd voor een facelift, waarbij vooral de achterzijde flink wijzigde. De achterklep liep voortaan door tot bijna aan de achterbumper en de auto kreeg voor die tijd moderne rookglasachterlichten. In het interieur ging vooral de bouwkwaliteit er flink op vooruit. De Peugeot 309 hield het uit tot 1993 en werd in dat jaar vervangen door een volledig nieuwe hatchback die wél de naam Peugeot 306 mocht dragen.
Het gespotte exemplaar
In Den Helder zagen wij deze Peugeot 309 GL Profil uit 1988. Wat ons betreft een erg leuke verrassing. De Peugeot 309 kom je sowieso niet vaak meer tegen in het Nederlandse verkeer, laat staan een exemplaar van voor de facelift. Wat ons betreft is het extra leuk dat het ook nog een doodgewone uitvoering is die bewaard is gebleven. Om het compleet te maken staat deze 309 er afgezien van slechts licht verkleurde bumpers ook nog erg netjes bij.