Vernieuwde Ford Mustang is strakker, sneller en slimmer
Na de Amerikaanse versie eerder dit jaar is nu ook de ‘Europese’ Ford Mustang vernieuwd. Behalve wat uiterlijke wijzigingen biedt de musclecar ook veel nieuwe technologie. En ook niet onbelangrijk: hij is sneller!
Om maar meteen met dat laatste te beginnen. De Ford Mustang met de 2,3-liter viercilinder EcoBoost-motor, eigenlijk de enige betaalbare versie op de prijslijst, levert nu een vermogen van 290 pk. En dat is… minder dan voorheen. Maar dankzij de verbeterde overboost-functie van de turbocompressor is de motor toch feller en agressiever. En in combinatie met de compleet nieuwe 10-trapsautomaat accelereert hij toch sneller dan de huidige Mustang 2.3 EcoBoost automaat.
De Ford Mustang GT met 5.0 V8-motor is wel krachtiger dan voorheen. De karaktervolle achtcilindermotor levert nu 450 pk en is eveneens te combineren met de 10-trapsautomaat. Dit is volgens de makers de “fastest accelerating Ford Mustang yet“, maar hoe snel exact krijgen we later te horen. Zelfde geldt voor de 2.3 EcoBoost.
LEES OOK: Autotest – Ford Mustang (2015)
Nieuwe technologie
In het interieur zijn verbeterde stoffen en materialen toegepast. In het midden van het dashboard is het nieuwste infotainmentsysteem SYNC 3 gemonteerd en de bestuurder wordt extra geassisteerd door Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection en Adaptive Cruise Control.
Verder is de muscle car voorzien van een verbeterd onderstel met nieuwe instelbare dempers (MagneRide) voor meer comfort en een scherper stuurgedrag in bochten. Er zijn twee nieuwe rijmodi toegevoegd waaronder ‘Drag Strip Mode’ en het nieuwe performance uitlaatsysteem heeft een speciale ‘Good Neighbour Mode’. Hiermee kun je via een timer instellen wanneer je het uitlaatgebrul zo veel mogelijk gedempt wilt hebben. Bijvoorbeeld ’s ochtends als je de auto wilt starten zonder ‘overlast’ te veroorzaken, is de uitleg van Ford.
Prijzen?
De vernieuwde Ford Mustang staat als primeur op de autoshow van Frankfurt. Meer informatie over de prijzen en specificaties volgt nog. We zijn vooral benieuwd hoeveel invloed die nieuwe 10-trapsautomaat heeft op de CO2-emissie.
Met een CO2-uitstoot van 299 g/km wordt de huidige Mustang GT 5.0 V8 automaat bijzonder hard gestraft en is hij met een Nederlandse prijs van 120.000 euro volstrekt onverkoopbaar. Minder uitstoot zal daarom ook een prijsverlaging betekenen. De huidige Mustang 2.3 EcoBoost is er vanaf 57.000 euro.
LEES OOK: Autotest – Ford Focus RS (2016)