Dit is de nieuwe Lexus RX – Leverbaar als turbo-hybride en plug-in hybride
Lexus heeft de vijfde generatie Lexus RX onthuld. De forse Japanse SUV oogt een stuk stoerder en is voortaan ook als turbo-hybride en plug-in hybride leverbaar.
Nieuwe Lexus RX
Na ruim twintig jaar is het tijd voor het volgende hoofdstuk van de RX. Lexus zet met de vijfde generatie sterker dan ooit in op elektrificatie en maakt dat zichtbaar met wat de Japanners ‘Next Chapter’ design noemen. Het bekende spindle-design is nu in de complete lijnvoering terug te vinden. Dat begint natuurlijk bij de grille. De vorm en de plaatsing ervan verwijzen volgens Lexus naar de kracht van elektrische aandrijving en benadrukken het lage zwaartepunt van auto.
Strak design
Ook de strakke luchtinlaten en de booskijkende led-koplampen met ‘bliksemschicht’ led-dagrijverlichting geven de nieuwe RX een krachtig gezicht. Daarnaast is de spoorbreedte toegenomen, is het dak lager en de motorkap langer. Een goed recept voor een stoere SUV. De aflopende daklijn zorgt daarnaast voor een trendy coupé-look.
Interieur
Binnenin is er meer ruimte voor passagiers, want de wielbasis is toegenomen met zes centimeter. Er zijn nieuw ontworpen stoelen, die beschikbaar zijn met ventilatie- en verwarmingsfunctie. Voor het eerst biedt Lexus in de RX ook bekleding van synthetische leersoorten aan. Naast de stoelen worden ook het stuurwiel en de keuzehendel van de transmissie bekleed met deze diervriendelijke ledersoort.
Groot scherm
De nieuwe RX heeft één van de grootste touchscreens in zijn segment. Het 14-inch HD-scherm is voorzien van een aantal sneltoetsen en is dankzij nieuwe processors bijna vier keer zo snel als dat van de voorganger. We kennen het systeem al uit de nieuwe Lexus NX en in onze review waren we erg te spreken over de snelheid van dat infotainmentsysteem.
Hey Lexus
Het standaard navigatiesysteem van de nieuwe RX kan ook gebruikmaken van clouddiensten. Daarmee is er bijvoorbeeld toegang tot real-time verkeersinformatie, waardoor je files kunt vermijden. Het nieuwe multimediasysteem kun je niet alleen met je vingers, maar ook met je stem bedienen. Om het te activeren moet je ‘Hey Lexus’ roepen. Uiteraard zijn Apple- en Android-telefoons smartphones eenvoudig te koppelen. Er is ook een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones beschikbaar. Hiermee zijn telefoons tot wel 50% sneller te laden.
Mark Levinson
De topversies van de nieuwe RX-range zijn standaard uitgevoerd met een high-end Mark Levinson Premium Surround Sound systeem met 21 speakers. Dit systeem is op maat gemaakt voor het interieur van de Lexus RX.
Hybride met turbomotor
De RX is uiteraard weer leverbaar met hybridetechnologie. Lexus heeft al bijna twintig jaar ervaring met het elektrificeren van modellen. De eerste RX met hybridetechniek kwam in 2005 op de markt: de RX 400h. Nu introduceert het merk voor het eerst een hybridemodel met een turbomotor: de RX 500h.
Lexus RX 500h
De aandrijflijn van de RX 500h bestaat uit een 2,4-liter turbomotor, die is gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie. De tussen de verbrandingsmotor en transmissie geplaatste elektromotor (e-axle) is goed voor 80 kW. Het systeemvermogen van bedraagt 273 kW (371 pk) en het maximale koppel een stevige 645 Nm. Het DIRECT4-vierwielaandrijvingssysteem verdeelt de aandrijfkracht variabel over voor- en achteras. De Lexus RX 500h accelereert in slechts 5,9 seconden van 0-100 km/h.
RX 450h+: eerste RX met plug-in hybridetechnologie
Naar verwachting wordt de nieuwe RX 450h+ in Europa het populairste model. Deze eerste plug-in hybridevariant binnen de RX-line-up beschikt over een 2,5-liter hybridemotor en een 18,1 kWh-lithium-ion batterij. Het systeemvermogen bedraagt 225 kW/306 pk en het maximale koppel 572 Nm. De acceleratie van 0-100 km/h duurt 7,0 seconden. Het verwachte gemiddelde verbruik volgens de WLTP-norm komt uit op 1,1-1,2 l/100km (CO2: 24-26 g/km). De 18,1 kW batterij is naar verwachting goed voor een elektrische actieradius van maximaal 65 kilometer. In EV-modus is de topsnelheid begrensd op 135 km/h.
RX 350h met vierde generatie zelfopladende hybridetechnologie
De RX 350h maakt gebruik van de vierde generatie van het zelfopladende hybridesysteem van Lexus. De aandrijflijn met 2,5-liter benzinemotor is goed voor een vermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 335 Nm. De nieuwe RX 350h heeft 8 seconden nodig voor de 0-100-sprint.
Lexus maakt de prijzen van de nieuwe RX later bekend. Wanneer het model op de markt komt is nog niet duidelijk.
Bekijk ook: