De eerste generatie Outback verscheen in 1994, toen men met het verschijnen van de tweede generatie Legacy de stationwagenvariant omdoopte van Legacy Wagon tot Outback. Nieuw was dat de auto ook leverbaar werd als hoger op de wielen gezette offroadversie. Dat was nieuw in de Legacy-modellenlijn, maar ook vond Subaru hiermee een nieuw segement uit dat later werd aangevuld met auto’s als de Volvo XC70, Audi A6 Allroad en meer recent de Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain.
Eigen weg
In sommige landen heetten de offroadversies van de Impreza Outback Sport en werden deze gepositioneerd als de kleinere broertjes van de Outback. De grote outback op Legacy-basis ging in de loop der jaren steeds meer een eigen leven leiden. Ondanks dat het huidige model strikt genomen nog altijd de stoere offroadvariant is van de Legacy sedan, worden beide modellen als afzonderlijke modellijnen gepositioneerd. Op een gegeven moment kwam er ook weer een gewone Outback Wagon en werden alleen nog de offroadmodellen als Outback in de markt gezet.
Alleen de Outback
De huidige, zevende generatie Subaru Outback verscheen in 2020 (2021 voor Europa). Nog altijd is het de stationwagenvariant van de Legacy, maar een gewone uitvoering kwam nu te vervallen, waardoor de ‘Legacy Wagon’ er uitsluitend nog als stoere Outback is. Voor een gewone Subaru stationwagen kan men nu terecht bij de technisch gerelateerde Levorg. De Outback is tegenwoordig het enige model uit de Legacy-familie die nog in ons land geleverd wordt en daarnaast ook de enige stationwagen die Subaru nog in Nederland voert. De Outback is dus meer dan ooit een model op zich.