Nieuwe Subaru Outback heeft megadisplay in interieur
Eind april bij de Nederlandse dealers
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In de afgelopen 26 jaar zijn er in Europa meer dan 303.000 Subaru Outbacks verkocht (inclusief de Legacy Outback), waarmee het een van de bestverkopende Subaru’s is. In totaal zijn er wereldwijd 6,6 miljoen Outbacks (inclusief Legacy Outback) gebouwd sinds 1989. Reden genoeg dus voor een opvolger van de Subaru Outback. Dit is hem! En hij heeft een megadisplay in het interieur.
Kruising tussen SUV en stationwagon
De eerste generatie Subaru Outback verscheen alweer in 1995. Feitelijk is het recept na al die jaren hetzelfde gebleven: een kruising tussen een SUV en een stationwagon. De nieuwe Subaru Outback vormt geen uitzondering. De ruige looks zijn gebleven, vierwielaandrijving eveneens.
Opnieuw een boxermotor
Voorin lepelt Subaru een direct ingespoten, ongeblazen 2,5-liter boxermotor met 90 procent nieuw ontwikkelde motoronderdelen. De boxermotor – waarvan de technische gegevens nog niet bekend zijn – is gekoppeld aan een Lineartronic CVT-automaat. Permanente Symmetrical-AWD is standaard. Het maximale aanhangwagengewicht van 2.000 kilogram is ruim voldoende voor zware aanhangwagens.
Subaru Global Platform
Subaru bouwt de Outback op het Subaru Global Platform (SGP). Dit platform zorgt voor significante verbetering van de carrosserie- en chassisstijfheid: de laterale stijfheid voor verbeterde met 90 procent, de torsiestijfheid met 70 procent, stijfheid van de voorwielophanging ook 70 procent en de stijfheid van het subframe achter nam toe met 100 procent.
Geluidsisolatie
De versterkte stijfheid van het SGP met optimale plaatsing van dempings- en geluidsisolatiematerialen en de vergrote veerwegen verbeteren volgens Subaru de absorptie van oneffenheden in het wegdek en zorgen voor een stiller passagierscompartiment. Daarnaast is er nieuw geluidsisolerend glas geplaatst, voorzien van een geluidsisolerende binnenlaag in de voorruit en beide voorportierruiten.
Veiligheid
De veiligheid is naar een hoger plan getild door stalen toe te paseen met grote treksterkte. Er wordt 40 procent meer botsenergie geabsorbeerd en impactenergie overgedragen. De body is substantieel versterkt met een nieuwe framestructuur (volledige binnenstructuur) met daaraan toegevoegd balken en subframes die de inzittenden beter moeten beschermen bij een ongeval.
Standaarduitrusting
Zoals altijd zal je voor een Subaru in de basis al wat meer betalen, maar daar is de standaarduitrusting ook naar. De nieuwe Outback heeft standaard Advanced Adaptive Cruise Control met Lane Centering Function, Emergency Lane Keep Assist, Speed Sign Recognition met Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning met stuurwielvibratie, Lane Departure Prevention, herkenning van de berm naast de weg in het geval van gras en scherpe hoeken en Pre-Collision Braking System met geavanceerde ondersteuning bij het voorkomen van aanrijdingen op kruisingen. Al die systemen vat Subaru samen onder de noemer EyeSight Driver Assist-technologie.
Reverse Automatic Braking
Nieuw in de Outback is Reverse Automatic Braking, een standaard veiligheidssysteem dat de bestuurder helpt aanrijdingen te voorkomen bij het achteruitrijden en in geval van een aanrijding de schade beperkt. Systemen als Rear View Detection (SRVD), Multi View Monitors (voorzijde, achterzijde en opzij) die de dode hoeken verkleinen en de Rear Seat Reminder zijn ook standaard.
11,6 inch aanraakscherm
De nieuwe Outback is standaard uitgerust met een groot 11,6 inch aanraakscherm, verticaal geplaatst in de middenconsole. Het infotainmentsysteem beschikt over smartphone-integratie via Apple Carplay en AndroidAuto.
Ruimer
De binnenruimte is ten opzichte van het vorige model gegroeid. Hoe dat is bereikt? Simpel: de afstand tussen de voorstoelen en de achterbank is met 10,8 mm toegenomen, de ruimte tussen de linker- en rechter inzittende ter hoogte van de heupen met 30 mm en ter hoogte van de schouders kwam er 7 mm bij. De breedte van de opening van de kofferruimte is vergroot met bijna 30 mm, de laadvloer werd 23,9 mm langer en de laadruimte nam toe met 10 liter naar 522 liter met de achterbank in zitpositie. Aan een handsfree elektrisch bediende achterklep en single-touch bagageruimteafdekking is gedacht. Ook handig: de bagageruimte is voorzien van haken en netten om objecten vast te maken. Aan de achterzijde is een wasser/sproeier voor de camera toegevoegd zodat de lens altijd vrij blijft van stof, vuil en modder.
Drie uitvoeringen
Subaru levert de nieuwe Outback in drie versies, te weten Comfort, Field en Premium. Er zijn twee nieuwe exterieurkleuren:Autumn Green Metallic en Brilliant Bronze Metallic. De Subaru Outback staat eind april bij de Nederlandse dealers. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.