De eerste generatie Impreza verscheen in 1992 als opvolger van de Leone. De auto was er als vier- en tweedeurs sedan (waarbij die laatste Coupe heette) en als stationwagen die hatchback werd genoemd. Die laatste was er ook als extra stoere Outback (niet te verwarren met het latere gelijknamige grotere model), een model waarmee ook daadwerkelijk buiten de gebaande paden te rijden was. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De eerste generatie Impreza verscheen in 1992 als opvolger van de Leone. De auto was er als vier- en tweedeurs sedan (waarbij die laatste Coupe heette) en als stationwagen die hatchback werd genoemd. Die laatste was er ook als extra stoere Outback (niet te verwarren met het latere gelijknamige grotere model), een model waarmee ook daadwerkelijk buiten de gebaande paden te rijden was.
Rallylegende
Zeker als WRX wist de Impreza al snel een sterk imago op te bouwen als rallykanon, zeker met Colin McRae achter het stuur. De tweede generatie WRX wist dit verder op te bouwen. De derde generatie was veel minder legendarisch, maar wist nog steeds goede resultaten neer te zetten. Inmiddels is Subaru al weer enige jaren gestopt met (eigen) rallyactiviteiten, maar het sterke imago op dat gebied lijkt onverwoestbaar.
Terugkeer
Nadat de auto een tijdje afwezig is geweest van de Nederlandse markt – wij kregen alleen de sportieve WRX, die mondjesmaat werd verkocht – keerde de auto in 2016 weer terug. Toen verscheen de huidige vijfde generatie, die bij ons te koop is als hatchback en de op zichzelf gepositioneerde XV. Daarmee komt alleen de sedanversie niet naar ons land. In 2020 werd de levering van de Impreza in Nederland gestaakt, maar de stoere XV blijft wel gewoon.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder boxer |
Cilinderinhoud | 1.600 cm³ |
Max. vermogen | 84 kW (114 pk) |
Bij | 6.200 tpm |
Max. koppel | 150 Nm |
Bij | 3.600 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 10,6 m |
Vermogensrange | alleen 84 kW |
Algemeen
Transmissie | CVT |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | juli 2017 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 5 jaar |
Vanafprijs | € 27.595 |
Bijzonderheden | Vooralsnog niet leverbaar met e-Boxer hybride-aandrijving. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/55 R16 |
L x B x H | 4.460 x 1.775 x 1.480 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.358 kg |
Max. aanh. gew. | 1.200 kg |
Inh. bag. ruimte. | 1.290 l |
Tankinhoud | 50 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,2 l/100km |
CO₂-emissie | 140 g/km |
Energielabel | F |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 12,4 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng