S

Autotest – Subaru Impreza (2017)

Aantrekkelijke outsider in het C-segment

 •  Autotests, Nieuws

De Golf-klasse, je hebt die term vast wel eens gehoord. Het is een ander woord voor ‘C-segment’, waarin vrijwel elk merk dat in Europa actief is een model levert. Subaru verkocht de Impreza al sinds 2011 niet meer in de Benelux. Daar komt nu verandering in met de komst van de vijfde generatie van de Impreza hatchback. Is zo’n ‘Subie’ een interessant alternatief voor een Volkswagen Golf, Volvo V40 of Mazda 3?

Imago

Grote spoilers, goudkleurige wielen, brullende uitlaten, roffelende boxermotoren met afblazende turbo’s, internationale rallysuccessen – aan de Subaru Impreza kleeft nogal een imago. Het zijn kenmerken die sinds enige tijd echter niet meer op de Impreza-reeks van toepassing zijn. Een model dat nog wél aan deze omschrijving voldoet, is de WRX STI, die Subaru nu als apart model voert. De autofabrikant giet voortaan over de Impreza een burgerlijk sausje om een grotere doelgroep aan te spreken. Zo ook bij deze vijfde generatie van de Impreza.

Eigenwijs merk

Toch verloochent Subaru zijn roemruchte rallyverleden niet, want als vanouds levert Subaru de Impreza standaard met permanente vierwielaandrijving en een viercilinder boxermotor. Natuurlijk voorzien van een hele dikke turbo, zeker? Nee, nee, de 1,6-liter boxerkrachtbron ademt via de natuurlijke weg. In een tijdperk van kleine turbomotoren is dat best bijzonder. Maar ja, Subaru is net als Mazda een eigenwijs merk.

AutoRAI TV: Subaru Impreza (2017)

“Subaru is best een eigenwijs merk.”

‘Motorengamma’

Subaru houdt het ‘motorengamma’ lekker overzichtelijk. Je koopt in alle drie uitvoeringen (Pure, Comfort en Premium) namelijk altijd een 1.6 MPI boxerbenzinemotor met 84 kW (114 pk) vermogen en 150 Nm trekkracht, gekoppeld aan een CVT met zeven voorgeprogrammeerde verzetten. De prestaties? Van 0 naar 100 in 12,4 seconden en een top van 180 km/u. Oké, dat is niet bijster snel en heel veel powerreserve is er ook niet, maar voor normaal woon-werkverkeer voldoet het allemaal uitstekend. Ook heuvel op gaat probleemloos.

Subaru Impreza (2017) - Autotest - AutoRAI.nl

Vlot genoeg

Hij is waarschijnlijk vlot genoeg voor de meeste kopers. Bovendien is de aandrijflijn met AWD comfortabel en soepel, ook al vraagt de CVT wel om wat gewenning. Je moet het gaspedaal doseren om niet te veel toeren te maken. Kwestie van oefening. Het gemiddelde verbruik? Reken op 1 op 12 tot 1 op 14 bij rustig gebruik. Boxermotoren lusten nou eenmaal wat meer brandstof.

“Subaru houdt het ‘motorengamma’ lekker overzichtelijk: er is één versie van de boxermotor leverbaar.”

Heerlijk sturen

Sturen in de Impreza is een feest. Niet alleen door het lekkere onderstel met hele fijne dempers, maar ook door het stuurgevoel. De Impreza is net als de Mazda 3 een echte stuurmans-hatchback, mede door de uitstekende zitpositie. Je zou haast zeggen dat de Impreza door het fantastische onderstel smeekt om meer vermogen. Daarover gesproken: in Duitsland levert Subaru ook een 2,0-liter boxermotor met 115 kW (156 pk). Maar die zou door de hogere CO2-uitstoot te zwaar gestraft worden in Nederland en wordt daarom niet in ons land geïmporteerd.

Subaru Impreza (2017) - Autotest - AutoRAI.nl

Trekgewicht

‘Wij’ hebben de 1.6, die voor de caravanbezitters onder ons maximaal 1.200 kilogram mag trekken. Wie meer wil, koopt volgens Subaru waarschijnlijk een XV of Forester. Je moet de Impreza zien als het instapmodel van de Subaru-familie, een kleiner model gaat het merk in Europa ook niet leveren.

“De bouwkwaliteit is van hoog niveau.”

Bouwkwaliteit

Subaru staat voor kwaliteit. En dat is geen promopraat. Het is écht zo. Elke Subaru geeft het gevoel dat ‘ie jaren, zo niet je hele leven, meegaat. Zo ook de nieuwe Impreza. Hij steekt goed in elkaar, de bouwkwaliteit is van hoog niveau. Met mooie, zachte materialen, goede stoelen, een fijn stuurwiel. Het ziet er allemaal verzorgd uit. Over de hoeveelheid meters valt te twisten (typisch Japans), maar Subaru is van mening dat je die als bestuurder gewoon graag ziet. Daar sluiten we ons graag bij aan. Ook fijn: Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard toegankelijk via een vlot infotainmentsysteem met – afhankelijk van de uitvoering – een 6,5- óf 8-inch touchscreen.

Subaru Impreza (2017) - Autotest - AutoRAI.nl

Nieuw: Subaru Global Platform

De nieuwe Impreza staat net als de nieuwe XV op het Subaru Global Platform, dat botsenergie zo’n 40 procent beter kan absorberen. Het platform is ook stijver en heeft een lager zwaartepunt. De ontwikkeling van het modulaire platform duurde zeven jaar. Nog meer cijfers: de nieuwe Impreza is ten opzichte van zijn voorganger 45 mm langer, 35 mm breder en 10 mm lager. De wielbasis groeide met 25 mm. Dat resulteert in een lengte van 4.460 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.480 mm.

“De adaptieve cruisecontrol kun je ook als gewone cruisecontrol gebruiken, fijn!”

Géén estate

Het design is een kruising tussen een hatchback en een estate, een beetje zoals de Volvo V40 is en de Lancia Delta was. Daarom brengt Subaru ook geen estate van de Impreza op de markt. Die zou bovendien in het vaarwater zitten van de iets grotere en duurdere Levorg. De binnenruimte van de Impreza is overigens bovengemiddeld riant, zowel voor- als achterin, en het zicht rondom is zelfs zeer goed. Fijne eigenschappen.

Subaru Impreza (2017) - Autotest - AutoRAI.nl

In de kijker spelen

Ondanks de over het algemeen positieve indrukken wordt het voor Subaru nog een hele klus om zich in de kijker te spelen in het competitieve C-segment. Het aanbod in dat segment is namelijk reuze en de kwaliteit van auto’s is de laatste jaren enorm verbeterd. Ook van merken die hun vijfdeurs hatchbacks voor minder geld slijten. Subaru weet zich echter uitstekend te onderscheiden. Niet zozeer qua design, dat is eerlijk gezegd best ingetogen, maar wel qua aandrijflijn, rijgedrag en veiligheid. Dat laatste komt door EyeSight, een verzamelnaam voor diverse veiligheids- en rijhulpsystemen als Lane Departure Warning, Blind Spot Warning, botspreventie en adaptieve cruisecontrol die je ook als gewone cruisecontrol kunt gebruiken – fijn!

“Simply clever, of wacht, die uitspraak hoort bij een ander automerk.”

Reparatiekosten

Slim van Subaru is het om de sensoren en camera’s van EyeSight boven in de voorruit te verwerken. Bij een frontale aanrijding blijven die systemen dan tenminste heel. Scheelt weer in de reparatiekosten. Het zijn slimme details, waarmee Subaru laat zien dat het over alles nadenkt. Saillant detail: het achterportier heeft een extra pin aan de onderzijde die zich bij sluiting van het portier in de dorpel nestelt voor meer stijfheid. Simply clever, of wacht, die uitspraak hoort natuurlijk bij een ander automerk. Veilig dus, dat is de Impreza in ieder geval. Dat gevoel geeft ‘ie ook.

Subaru Impreza (2017) - Autotest - AutoRAI.nl

Outsider

Subaru positioneert de nieuwe Impreza qua prijs en afwerking wat hoger in het C-segment dan voorheen. Concurrenten als de Volkswagen Golf, de BMW 1 Serie, de Volvo V40 en de Mazda 3 komen dan automatisch ook in beeld. Subaru legt de nadruk op rijplezier en uitgebreide veiligheidssystemen, maar is desondanks nog altijd een outsider in het C-segment – enerzijds door zijn aandrijflijn, maar misschien zorgt dat aspect ook juist voor de nodige aantrekkingskracht. De auto is goed gebouwd, is voorzien van mooie techniek, is rijk uitgerust en prima geprijsd, maar concurrenten leveren motoren met meer vermogen. De Impreza is vooral een auto voor mensen die iets anders willen rijden dan de rest. En die veiligheid heel belangrijk vinden, vierwielaandrijving op prijs stellen en zo nu en dan ook van een potje sturen houden, maar desondanks genoegen nemen met een boxermotor met 114 pk. Aan dat laatste ontkom je in Nederland namelijk niet.

“Het is een auto voor mensen die iets anders willen rijden dan de rest.”

Prijzen

De nieuwe Subaru Impreza is er voor prijzen vanaf 27.595 euro (Pure). De Comfort is er vanaf 31.595 euro en de Premium met nagenoeg alle toeters en bellen is er vanaf 34.595 euro.

Pluspunten

+ Afwerking
+ Rijke uitrusting
+ Rij- en stuurgedrag
+ Comfortabele aandrijflijn
+ Ruim en praktisch
+ Vierwielaandrijving
+ Adaptieve cruisecontrol te gebruiken als gewone cruisecontrol!

Minpunten

– Slechts één motorvariant leverbaar
– 114 pk voldoet, maar is niet overtuigend
– Brandstofverbruik
– Elk systeem heeft piepjes ter waarschuwing, maar die kunnen uitgeschakeld worden of zacht worden gezet

SPECIFICATIES

Subaru Impreza 1.6 MPI Lineartronic (2017)
Lengte: 4.460 mm
Breedte: 1.775 mm
Hoogte: 1.480 mm
Wielbasis: 2.670 mm
Motor: viercilinder boxermotor
Motorinhoud: 1.600 cc
Motorvermogen: 84 kW (114 pk) bij 6.200 tpm
Trekkracht: 150 Nm bij 3.600 tpm
Transmissie: Lineartronic (CVT)
Aandrijving: vierwielaandrijving
0-100 km/u: 12,4 seconden
Topsnelheid: 180 km/u
Gemiddeld verbruik (NEDC): 1 op 16
Gemiddeld testverbruik: 1: 13
CO2-emissie: 140 g/km
Tankinhoud: 50 liter
Bagageruimte: maximaal 1.310 liter
Trekgewicht, geremd: 1.200
Gewicht: 1.358 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 178 euro per kwartaal
Vanafprijs Subaru Impreza Pure: 27.595 euro
Vanafprijs Subaru Impreza Premium: 34.595 euro

Wil je weten wat jouw auto waard is? Bereken hier de verkoopwaarde.

  • Binnen 24 uur verkocht!
  • 100% kosteloos
  • Altijd RDW erkende taxatie
Gegevens worden gedeeld met wijkopenautos.nl
Stap 1/2
Reageer

Video's

AutoRAI.nl maakt gebruikt van cookies.

AutoRAI.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat AutoRAI.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten