De G-Klasse is misschien wel het meest legendarische model van het merk, in ieder geval als het om de huidige types gaat. De historie van het model begint in 1972, toen men begon met de ontwikkeling van een auto die goede prestaties moest kunnen leveren in het terrein, maar die tegelijkertijd ook comfort en veiligheid moest bieden. De productieversie was in 1979 klaar en luisterde nog naar de naam Geländewagen, of officieel de 460-serie. Lees verder



De G-Klasse is misschien wel het meest legendarische model van het merk, in ieder geval als het om de huidige types gaat. De historie van het model begint in 1972, toen men begon met de ontwikkeling van een auto die goede prestaties moest kunnen leveren in het terrein, maar die tegelijkertijd ook comfort en veiligheid moest bieden. De productieversie was in 1979 klaar en luisterde nog naar de naam Geländewagen, of officieel de 460-serie.
Veelzijdig
Het model werd in 1990 grondig gemoderniseerd en luisterde sindsdien naar de huidige naam G-Klasse. De auto had ondertussen al een stevig imago weten op te bouwen als de luxe terreinwagen die hij moest worden. Zonder afbreuk te doen aan de terreincapaciteiten groeide de mate van luxe over de jaren. Naast verschillende facelifts kwamen er ook nieuwe varianten bij, met als toppunt de extreem hoog op de poten staande G63 AMG 6x6 met pick-uplaadbak. Bij Mercedes-Maybach kan ook nog een verlengde Landaulet-uitvoering worden besteld.
Lange carrière
De G-Klasse kende zeker voor een moderne auto een opvallend lange carrière. Pas in 2018 verscheen een tweede generatie, nadat de eerste afgezien van de facelifts zonder al te ingrijpende wijzigingen in productie bleef. De tweede generatie mag dan volledig nieuw zijn, men houdt (uiteraard) vast aan het concept: van een afstand zijn de visuele verschillen bijzonder klein. Of de nieuwe G-Klasse het net zo lang vol gaat houden zullen we moeten afwachten.
Technisch
Motortype | benzine, V8 |
Cilinderinhoud | 3.982 cm³ |
Max. vermogen | 310 kW (422 pk) |
Bij | 5.250 tpm |
Max. koppel | 610 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 13,6 m |
Vermogensrange | 210 tot 430 kW |
Algemeen
Transmissie | 9AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | mei 2018 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 175.141 |
Bijzonderheden | De gloednieuwe G-Klasse blijft trouw aan het originele ontwerp. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 265/60 R18 |
L x B x H | 4.606 x 1.931 x 1.969 mm |
Wielbasis | 2.890 mm |
Massa leeg | 2.329 kg |
Max. aanh. gew. | 3.500 kg |
Inh. bag. ruimte. | 667 l |
Tankinhoud | 100 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 11,5 l/100km |
CO₂-emissie | 263 g/km |
Energielabel | G |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,9 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng