Sinds de eerste generatie is de GLE-Klasse geregeld van typenaam veranderd. Het model kwam in 1997 voor het eerst op de markt als M-Klasse, maar vanwege het sportieve M-label van BMW moesten de modellen als ML in de markt worden gezet. Deze in feite dubbele aanduiding bleef in stand tot 2015, toen de derde generatie werd geproduceerd. Als gevolg van de in het algemeen gewijzigde typenaamstrategie van Mercedes gaat de auto voortaan als GLE verder door het leven en is daarmee nog nadrukkelijker het SUV-alternatief voor de E-Klasse. Lees verder
Sinds de eerste generatie is de GLE-Klasse geregeld van typenaam veranderd. Het model kwam in 1997 voor het eerst op de markt als M-Klasse, maar vanwege het sportieve M-label van BMW moesten de modellen als ML in de markt worden gezet. Deze in feite dubbele aanduiding bleef in stand tot 2015, toen de derde generatie werd geproduceerd. Als gevolg van de in het algemeen gewijzigde typenaamstrategie van Mercedes gaat de auto voortaan als GLE verder door het leven en is daarmee nog nadrukkelijker het SUV-alternatief voor de E-Klasse.
Pionier
De eerste M-Klasse behoorde tot de pioniers van de moderne SUV: een terreinwagen die vooral ook veel luxe te bieden heeft. De auto was een succes voor het merk en men is over alle generaties dan ook aan het oorspronkelijke concept vast blijven houden. Met verschillende AMG-versies liet men ook zien dat SUV’s sportief kunnen zijn. Sinds 2015 wordt de GLE ook aangeboden als Coupé.
Echte off-roader
Vanaf begin 2019 is de huidige generatie op de markt. Dat model zit uiteraard vol nieuwe technologieën en heeft daarbij zijn oorsprong niet uit het oog verloren. Handig voor wie toch nog daadwerkelijk met de auto het terrein in gaat: dankzij e-Active Body Control kan de auto ook in mul zand goed uit te voeten en voor het eerst is de rijhoogte per wiel aan te passen. Dat kan onder bepaalde omstandigheden zeker ook handig zijn. In 2020 verscheen ook van de nieuwe GLE een Coupé-versie.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.991 cm³ |
Bij | 1.600 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 31,2 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,0 m |
Vermogensrange | 235 tot 450 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 245 kW (333 pk) |
Systeemkoppel | 700 Nm |
Elek. actieradius | 95 km |
Acc. 0-100 km/u | 6,9 s |
Topsnelheid | 210 km/u |
Algemeen
Transmissie | 9AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | februari 2020 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 103.375 |
Bijzonderheden | Optioneel bedraagt het trekgewicht liefst 3.500 kg. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 275/50 R20 |
L x B x H | 4.939 x 2.010 x 1.730 mm |
Wielbasis | 2.935 mm |
Massa leeg | 2.525 kg |
Max. aanh. gew. | 2.700 kg |
Inh. bag. ruimte. | 510 l |
Tankinhoud | 65 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 1,0 l/100km |
CO₂-emissie | 22 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng