De XJ is met stip Jaguars oudste modellenlijn. De eerste generatie XJ verscheen in 1968 en is het laatste model waar merkoprichter Sir William Lyons nog aan heeft meegewerkt. De XJ verving in één keer zowel de Jaguars 240, 340, 420 als S-Type. Net als bij enkele van deze voorganger was er van de XJ ook een nog luxer model onder de vlag van Daimler: de Sovereign. Halverwege de jaren ’70 is het modellenaanbod ook nog even uitgebreid met een coupéversie, die maar een paar jaar is geleverd en altijd exclusief is gebleven. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De XJ is met stip Jaguars oudste modellenlijn. De eerste generatie XJ verscheen in 1968 en is het laatste model waar merkoprichter Sir William Lyons nog aan heeft meegewerkt. De XJ verving in één keer zowel de Jaguars 240, 340, 420 als S-Type. Net als bij enkele van deze voorganger was er van de XJ ook een nog luxer model onder de vlag van Daimler: de Sovereign. Halverwege de jaren ’70 is het modellenaanbod ook nog even uitgebreid met een coupéversie, die maar een paar jaar is geleverd en altijd exclusief is gebleven.
Klassiek ontwerp
Verspreid over drie zogenaamde Series wist de XJ het maar liefst tot en met 1992 vol te houden. Wel werd in 1986 al een opvolger gepresenteerd in de vorm van de tweede generatie XJ. Dit model had volgens de automode van destijds een veel strakker ontwerp, maar de originele lijnen van de XJ waren ook nog altijd in de auto te herkennen. Bij de volgende grondige faceliftronde in 1994 kwamen de klassieke ronde vormen weer terug en na nog een facelift 1997 bleef deze generatie in productie tot 2003. De toen gepresenteerde derde generatie leek nog altijd erg op zijn voorganger.
Trendbreuk
De huidige vierde generatie heeft één ding met zijn voorgangers gemeen: een lange adem. Het model is namelijk al weer sinds 2009 op de markt, zij het met de nodige tussentijdse updates. In alle andere opzichten kon de auto niet meer van zijn voorgangers verschillen. De auto lijkt in niets meer op zijn voorgangers: het is een op-en-top modern vormgegeven limousine. Tegelijkertijd is de auto wederom tijdloos, want echt verouderd doet het model nog altijd niet aan.
Technisch
Motortype | diesel, V6 |
Cilinderinhoud | 2.993 cm³ |
Max. vermogen | 221 kW (300 pk) |
Bij | 4.000 tpm |
Max. koppel | 700 Nm |
Bij | 2.000 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,9 m |
Vermogensrange | 221 tot 423 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juli 2009 |
Laatste facelift | juni 2015 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 104.140 |
Bijzonderheden | De XJ is ook als Long Wheelbase verkrijgbaar. Dat levert achterin meer beenruimte op. De carrosserie is nagenoeg geheel van aluminium gemaakt. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 235/50 R18 |
L x B x H | 5.130 x 1.899 x 1.460 mm |
Wielbasis | 3.032 mm |
Massa leeg | 1.835 kg |
Inh. bag. ruimte. | 478 l |
Tankinhoud | 77 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 5,7 l/100km |
CO₂-emissie | 149 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 6,2 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng