Autotest – Jaguar XJ 3.0 V6 Td 300
Een job als beroepschauffeur kan best aantrekkelijk zijn, toch?
Britten zijn eigenzinnig. Het tegendraadse karakter zit in de genen van de eilanders. Die voedt de discussie over Brexit. En je merkt het aan karakter van hun auto’s, zoals de Jaguar XJ.
Voorin of achterin?
Het comfort is van de bovenste plank op de achterbank in de Jaguar XJ. Waarmee is gezegd dat deze auto de kwaliteiten van een ministeriële dienstauto heeft. De Britse premier May laat zich immers rijden in een XJ Long Wheelbase met chauffeur. Dat is echt niet alleen omdat ze warm voorstander is van alles wat Groot-Brittannië groot maakt. De Jaguar XJ omarmt je met weelde en comfort. En hij stuurt sportief en lichtvoetig, met dank aan de volledig van aluminium gemaakte carrosserie. Dus ook voorin is het volop genieten: de job van de chauffeur is er een waarop je in deze auto jaloers kunt worden.
Rust, ruimte en regelmaat
Maar wat ís comfort op de achterbank in de Jaguar XJ? Dat je bij snelheden van meer dan 200 km/uur in alle rust een telefoongesprek kunt voeren. Dat je aantekeningen kunt maken op je notitieblokje zonder dat je rare uithalen krijgt van je pen en dat je de laptop kunt bedienen zonder dat je een verkeerde toets raakt. Echt! We ontdekken het proefondervindelijk op de Duitse autobahn met de naald van de snelheidsmeter op 230 km/u.
“Wat ís comfort op de achterbank in de Jaguar XJ?”
Centrale rol
Mooie teller trouwens, geprojecteerd op een beeldscherm. Je ziet alleen de snelheidsaanduiding oplichten in de buurt van de naald. Dat kijkt ontspannen. Hetzelfde beeld biedt de toerenteller. En kies je voor de rijmodus Dynamic, dan wisselen snelheidsmeter en toerenteller van positie. De laatste krijgt dan de centrale rol.
Vliegend tapijt
In de stand Dynamic is het onderstel iets harder geveerd, reageert de XJ wat directer op de stuurinput en op het gaspedaal. Andere opties zijn de rijmodi Rain voor een wat gefilterde vermogensontwikkeling en Normal. Bij deze standen zijn vering en demping zeer soepel. Het rijden voelt als zitten op een vliegend tapijt.
Stoelventilatie en -verwarming
Bij dit prijsniveau mag je hoge eisen stellen aan het meubilair. De voorstoelen zijn op 18 manieren te verstellen. Je kunt kiezen voor koele ventilatie of verwarming, beide in drie standen. Allemaal prima, alleen drukken de randen van de zitting van de voorstoel wat krachtig tegen de bovenbeenspieren. Je hebt daardoor prima steun als je op snelheid een scherpe bocht neemt, maar enige zijwaartse ruimte zouden wij appreciëren… Snelle bochten zijn geen probleem. Het onderstel tolereert heel veel, de grip is geweldig. Dat zorgt samen met de lange wielbasis voor een hoge mate van stabiliteit en vertrouwen.
Kofferbak oogt groter dan hij is
De bagageruimte valt voor een auto van dit kaliber wat tegen. Niet dat die klein is, maar hij is wat lastig te beladen. De hoogte is beperkt, die diepte dan weer niet. Maar door een opstaande rand vlak voor de achterbankleuning valt het niet mee om tassen en koffers helemaal tot aan de leuning te schuiven. Echter, de meeste kopers van de Jaguar XJ zullen daaraan wellicht niet eens zo zwaar tillen. Die willen ruimte achterin, het summum van comfort, uitrusting en uitstraling. Punten waarop deze auto zonder uitzondering zeer hoge cijfers scoort.
“De power is imponerend, het verbruik ook, maar dan wel omdat dat zo laag is”
Rijdynamiek?
Doordat de hoogte van de fiscale heffing BPM gekoppeld is aan de uitstoot van CO2 is de Jaguar XJ diesel de minst dure variant. Voor iets meer dan een ton in euro’s heb je hem, met dank aan de 149 g/km CO2-uitstoot. Lever je dan in op rijdynamiek? Totaal niet! De V6 turbodiesel is een juweel in trekkracht. Hij drukt je in de stoelkussens. Het maakt niet uit bij welke snelheid je gas geeft. Bij hoge snelheid is de acceleratie even indrukwekkend als bij lage snelheid. De power is imponerend, het verbruik ook, maar dan wel omdat dat zo laag is.
Bovengemiddeld fijne transmissie
Een achttrapsautomaat is standaard. Dat hoort ook bij zo’n auto. Die schakelt bovengemiddeld goed en snel. Met de lepeltjes achter het stuur kun je de schakelmomenten zelf nog sportiever inkleuren. Geen moment voel je echter aandrang om dat te doen, omdat de automaat zelf ook prettig vlot wil terugschakelen op commando van een scheutje meer gas.
Troebel beeld
De touchscreen is niet de grootste in zijn soort, maar werkt voortreffelijk snel. Qua bedieningsgemak scoort hij hoog door de overzichtelijke tegels. Invoeren van een bestemming in de navigatie gaat lekker snel en de route is rap berekend. De Jaguar XJ biedt een hele reeks rijassistentiesystemen, maar die zijn niet standaard. Lane Departure Assist en cruisecontrol die automatisch de afstand tot een voorligger vasthoudt zijn optioneel. De geteste uitvoering R Sport biedt overigens wel automatisch groot licht en een achteruitrijcamera. De lens van die camera geeft bij regen – door de opspattende spray – wel een wat troebel beeld.
Conclusie
De Jaguar XJ is een klasse apart. Die laat zich niet snel in een hokje scharen tussen andere modellen met een limowaardig karakter. De BMW 7 Serie, de Mercedes S-Klasse en de Audi A8 hebben dat karakter zeker, maar de XJ is ánders. Alleen al door zijn eigenzinnige uiterlijk en klassiek getinte interieur, dat je overigens zo rijk kunt uitrusten als je maar wenst. Rijker misschien nog wel dan bij de Duitse opponenten. De XJ past door zijn karakter eigenlijk prima bij mensen die iets tegendraads in zich hebben, die niet meegaan in de massa. Dan heb je aan deze Jaguar een bijzonder fijne ‘partner in crime‘.