achtergrondafbeelding

Autozoeker

Ford Transit connect

De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen. Lees verder

De Ford Transit is al sinds 1965 onderdeel van Fords modellenaanbod, of zelfs sinds 1953 als je de Taunus Transit meerekent. Dat was een bestelbus op technische basis van de Taunus personenwagen, terwijl de Transit uit 1965 voor het eerst een vanaf het begin als bestelwagen ontwikkeld model was dat op zichzelf stond in het modellenaanbod. De Transit bewees zich al snel als zeer populaire bedrijfswagen. In de loop der jaren is ‘de Transit’ uitgegroeid tot een hele bestelbusreeks, bestaande uit vier modellen.

Transit Courier
De Courier is de als laatste toegevoegde variant binnen de Transit-familie. Het is de kleinste bestelbus in de reeks, gebouwd op het platform en de techniek van de Fiesta. Daarmee is het een directe opvolger van de ‘gewone’ Courier die van 1991 tot en met 2002 in Europa geleverd werd (en tot 2013 wereldwijd). Ook dat was een kleine bestelbus (of pick-up) op Fiesta-basis, die tot de B-stijl gelijk was aan een gewone Fiesta.

Transit Connect
De Connect werd in 2002 toegevoegd, als compacter model naast de grote Transit. Met de Connect speelde Ford in op het destijds groeiende segment van ludospace-modellen, oftewel bedrijfswagens die ook als MPV leverbaar waren. Een goede zet, want ook deze nieuwe Transit-variant bleek al snel erg populair. In 2013 volgde een tweede en huidige generatie.

Transit Custom
In 2012 werd een derde Transit-model toegevoegd: de Custom. Dit was in feite de opvolger voor de kleinste carrosserie-uitvoeringen van de ‘gewone’ Transit, waarvan een jaar later de volledig nieuwe huidige generatie verscheen. In technisch opzicht is de Custom ook een direct afgeleide van de grote Transit. Wel concurreert de Transit met de Custom nadrukkelijker met de middelgrote bestelbussen.

Transit
De ‘gewone’ Transit is het grootste model in het aanbod en ook het model dat de spil vormt van de modellenlijn. Na een tweede generatie in 1986 en een derde in 2000 werd in 2013 de vierde en huidige generatie geïntroduceerd. Zoals vermeld zijn de kleinste varianten opgevolgd door de Custom, waarmee de Transit nu hoofdzakelijk concurreert in de grootste bestelbusklasse.

Technisch

Motortype benzine, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 995 cm³
Max. vermogen 74 kW (100 pk)
Bij 6.000 tpm
Max. koppel 170 Nm
Bij 1.400 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 11,0 m
Vermogensrange 55 tot 88 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 5-drs. bestelbus
Euro NCAP 4 sterren
Marktintroductie juni 2013
Laatste facelift februari 2018
Garantie 2 jaar
Vanafprijs € 12.350
Bijzonderheden De Transit Connect is ook leverbaar in iets verlengde uitvoering met 3,6 m3 aan laadruimte.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/60 R16
L x B x H 4.425 x 1.835 x 1.844 mm
Wielbasis 2.662 mm
Massa leeg 1.433 kg
Max. aanh. gew. 1.140 kg
Tankinhoud 60 l
Laadruimte 2,9 m3
Laadlengte 1.831 mm
Laadvermogen 725 kg

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,4 l/100km
CO₂-emissie 146 g/km