De BMW 3 Serie is een succesformule die zijn oorsprong vindt in 1975, of zelfs in 1966 als je de BMW 02-serie meerekent. Van oorsprong was de BMW 3 Serie altijd een tweedeurs coupé (of tweedeur sedan, zo je wilt), maar al snel groeide de modellijn uit tot een compleet aanbod van carrosserievarianten. De vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagen (BMW 3 Serie Touring) zijn daarbij vaste waarden gebleven. Verder waren er in de loop der jaren tweedeurs coupés en cabrio’s en een wat hoger model vijfdeurs liftback (BMW 3 Serie GT). De Coupé- en Cabrio-versies zijn sinds de zesde generatie afgesplitst in de BMW 4 Serie, die ook een lager model vijfdeurs liftback biedt. Lees verder
Bmw 3 serie uitvoeringen
De BMW 3 Serie is een succesformule die zijn oorsprong vindt in 1975, of zelfs in 1966 als je de BMW 02-serie meerekent. Van oorsprong was de BMW 3 Serie altijd een tweedeurs coupé (of tweedeur sedan, zo je wilt), maar al snel groeide de modellijn uit tot een compleet aanbod van carrosserievarianten. De vierdeurs sedan en vijfdeurs stationwagen (BMW 3 Serie Touring) zijn daarbij vaste waarden gebleven. Verder waren er in de loop der jaren tweedeurs coupés en cabrio’s en een wat hoger model vijfdeurs liftback (BMW 3 Serie GT). De Coupé- en Cabrio-versies zijn sinds de zesde generatie afgesplitst in de BMW 4 Serie, die ook een lager model vijfdeurs liftback biedt.
BMW 3 Serie in vele varianten
De huidige BMW 3 Serie werd eind 2018 gepresenteerd en is net als zijn voorgangers weer in vele uitvoeringen te koop. Er zijn zuinige modellen met uitrustingen die speciaal zijn gericht op de zakelijke rijder, er zijn uitvoeringen die vooral interessant zijn als luxe gezinsauto en natuurlijk wordt ook de sportieve rijder niet vergeten. Zo is er voor ieder wat wils. Het topmodel voor de sportieve rijder is als vanouds de BMW M3. Er is nu zelfs een BMW M3 Touring en dat is voor het eerst. De introductie daarvan viel min of meer samen met de facelift voor de BMW 3 Serie in 2022.
Concurrentie BMW 3 Serie
De BMW 3 Serie bevindt zich in het druk bevochten D-segment, waarin hij het op moet nemen tegen auto’s zoals de Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse. Toch komen lang niet alle concurrenten uit Duitsland. Denk maar aan auto’s zoals de Lexus IS, die niet voor niets wel eens een ‘Japanse BMW’ wordt genoemd. In verkoopaantallen weet de 3 Serie zijn concurrenten tot nu toe achter zich te houden en het zal zich uitwijzen of de nieuwe zevende generatie BMW 3 Serie dit ook gaat lukken.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Max. vermogen | 115 kW (156 pk) |
Bij | 4.500 tpm |
Max. koppel | 250 Nm |
Bij | 1.300 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 11,4 m |
Vermogensrange | 110 tot 390 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 4-drs. sedan |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2019 |
Laatste facelift | juli 2022 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 54.798 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/50 R17 |
L x B x H | 4.713 x 1.827 x 1.440 mm |
Wielbasis | 2.851 mm |
Massa leeg | 1.475 kg |
Max. aanh. gew. | 1.300 kg |
Inh. bag. ruimte. | 480 l |
Tankinhoud | 59 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 6,4 l/100km |
CO₂-emissie | 146 g/km |
Energielabel | C |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 8,6 s |
Topsnelheid | 223 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng