![Een Peugeot 508 PSE met een gele kentekenplaat staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur onder een metalen structuur, waarbij overwoekerde vegetatie bijdraagt aan de sfeer terwijl zonlicht schaduwen werpt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-5-640x480.jpg)
Autotest – Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered (2021)
PSE – het nieuwe GTi?
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Peugeot heeft veel legendarische sportieve modellen op de markt gebracht, maar de laatste jaren zijn daar maar weinig bij gekomen. De Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered brengt daar verandering in. Weet hij het tij te keren en is PSE het nieuwe GTi? AutoRAI.nl ging met de auto op pad op zoek naar het antwoord.
In de lange merkhistorie heeft Peugeot veel sportieve modellen geïntroduceerd. Sommige daarvan hebben zelfs een legendarische status bereikt, zoals de Peugeot 205 GTi. Naast dergelijke hot hatchbacks, bood Peugeot ook wel eens sportuitvoeringen van grotere middenklassers. De Peugeot 505 GTi bijvoorbeeld, of later de Peugeot 405 Mi 16 en T16. De afgelopen jaren was het vrij stil met sportieve Peugeot-modellen, maar daar is gelukkig verandering in gekomen.
![Een blauwe Peugeot 508 PSE sedan staat geparkeerd op een grindoprit voor een stenen gebouw versierd met weelderig groen en levendige rode bloemen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-505-GTi-360x270.jpg)
![Een rode Peugeot 508 PSE vierdeurs sedan staat geparkeerd op een onverharde weg naast een rustig meer en groene heuvels. De auto heeft kenteken "E480 HHP".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-504-Mi-16-1-360x270.jpg)
![Een strakke, zilveren Peugeot 508 PSE sedan met een spoiler op de kofferbak, zelfverzekerd geparkeerd op een verharde ondergrond tegen een heldere hemel. Op het kenteken staat "SB-X 6035.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-504-Mi-16-2-360x270.jpg)
![Een rode Peugeot 405 Mi16-auto staat geparkeerd op een weg met uitzicht op een schilderachtig uitzicht op de bergen, wat doet denken aan de elegantie die later te zien zou zijn in modellen als de Peugeot 508 PSE. Het voertuig wordt gezien vanuit de linkerachterhoek.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-504-T16-360x270.jpg)
De Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered
Maak kennis met de Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered, die we vanaf nu gemakkelijk zullen aanduiden als 508 PSE. PSE is het nieuwe sportieve label van Peugeot en de 508 is het eerste model dat de letters draagt. PSE zal uitsluitend “auto’s met stekker” introduceren en daar is de 508 geen uitzondering op. De Peugeot 508 PSE is namelijk een plug-in hybride.
![Een strakke zilveren Peugeot 508 PSE met geel kenteken staat geparkeerd bij een met graffiti bedekte muur in een stedelijke omgeving. Op de muur is diverse kleurrijke straatkunst te zien, waaronder een schilderij van een blonde vrouw.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-1-640x480.jpg)
![Een zilveren Peugeot 508 PSE sedan staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur, onder een metalen constructie. Het kunstwerk omvat verschillende kleurrijke personages en ontwerpen. De grond is nat en bezaaid met gevallen bladeren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-11-360x270.jpg)
![Close-up van de grille van een auto met het embleem "508 III" in zwarte en gele letters, waarmee trots de Peugeot 508 PSE-lijn wordt getoond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-14-360x270.jpg)
![Een zilvergrijze Peugeot 508 PSE staat geparkeerd voor een muur vol kleurrijke graffitikunst. Het gebied lijkt een stedelijke buitenruimte te zijn, waarbij zonlicht schaduwen op de grond werpt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-7-640x480.jpg)
![Close-up van het achterlicht en het logo van een Peugeot 508 PSE, met rode graffitikunst en herfstbladeren zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-19-360x270.jpg)
![Close-up van de rechter voorband en lichtmetalen velg van een Peugeot 508 PSE op een kiezeloppervlak, waarbij de carrosserie nabijgelegen huizen weerspiegelt. Naast de auto loopt een klein afvoerkanaaltje over de grond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-22-360x270.jpg)
Peugeot 508 PSE prestaties
We zetten de cijfers eens op een rij. De basis van de aandrijflijn wordt gevormd door een 1.6-liter PureTech benzinemotor met een vermogen van 147 kW (200 pk). Deze drijft de voorwielen aan, ondersteund door een elektromotor. Op de achteras zit nog een elektromotor, die iets krachtiger is en afhankelijk van de rijmodus zorgt voor vierwielaandrijving. Het systeemvermogen komt uit op een stevige 265 kW (360 pk). Daarmee is het zomaar even het krachtigste productiemodel dat Peugeot ooit heeft geïntroduceerd.
Nog meer cijfers: de 100 km/u is in slechts 5,2 seconden bereikt en de tussensprint van 80 naar 120 km/u duurt drie seconden. De topsnelheid is ‘op z’n Duits’ elektronisch begrensd op 250 km/u. Ook wat dat betreft hoeft de Peugeot 508 PSE zich dus nergens voor te schamen.
![Een grijze Peugeot 508 PSE met open motorkap onthult de motor en verschillende componenten. De auto staat buiten geparkeerd bij een met graffiti bedekte muur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-36-640x480.jpg)
![Open motorkap van een Peugeot 508 PSE met de motorruimte met verschillende componenten, waaronder de accu, motorkap en andere mechanische onderdelen zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-37-360x270.jpg)
![Close-up van een gele Peugeot Sport-remklauw in een wiel, met de tekst "Peugeot Sport Engineered." De glanzende metalen rand omringt de remklauw en onderstreept de kracht van de Peugeot 508 PSE.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-16-360x270.jpg)
Verbruik Peugeot 508 PSE
Desondanks is het brandstofverbruik dankzij de plug-in hybride aandrijflijn nog steeds lekker zuinig. In theorie is een verbruik van 1 op 50 haalbaar en kan de auto 42 kilometer volledig elektrisch rijden. Natuurlijk valt of staat dit in de praktijk volledig met je rijgedrag en hoe vaak je de batterij netjes oplaadt.
Peugeot i-Cockpit
Leuk hoor, die cijfers, maar hoe rijdt de auto? We nemen plaats in de bestuurdersstoel en kijken uit over de Peugeot i-Cockpit. We vinden al snel een ideale zitpositie en precies zoals Peugeot het heeft bedacht staan de tellers dan keurig boven het stuurwiel. Zo hoef je je ogen voor het aflezen ervan niet te lang van de weg te halen, terwijl een duur head-up display overbodig is. Een ideaal ‘compromis’ wat dat betreft.
Om het zicht op de tellers niet te blokkeren, is het stuurwiel vrij klein. In een gezinsauto als de Peugeot 5008 vonden we zo’n klein stuur toch niet ideaal, maar in de Peugeot 508 PSE komt het volledig tot z’n recht. Met een beetje fantasie is het alsof we hebben plaatsgenomen in een raceauto. Goed, tijd om op pad te gaan.
![Binnenaanzicht van een modern Peugeot 508 PSE-dashboard met een digitaal display, multifunctioneel stuurwiel en verschillende bedieningsknoppen, met geavanceerde technologie en een strak ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-26-640x480.jpg)
![Close-up van een zwart-gele schakelhendel op een met leer bekleed stuurwiel in de Peugeot 508 PSE.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-28-360x270.jpg)
![De afbeelding toont het interieur van een Peugeot 508 PSE, met een modern dashboard, een digitaal instrumentenpaneel, een touchscreen-infotainmentsysteem, een multifunctioneel stuur en zwartleren stoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-25-360x270.jpg)
![Een gedetailleerd overzicht van een leeg Peugeot 508 PSE-interieur, met de bestuurdersstoel en de voorpassagiersstoel met strakke zwart-grijze bekleding. De afbeelding benadrukt de ingewikkelde stiksels en het ontwerp van de stoelen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-34-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van de achterbank van een Peugeot 508 PSE, met zwart lederen en stoffen stoelen met opvallende gele stiksels en een middelste veiligheidsgordel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-35-360x270.jpg)
![Close-up van een zwarte buis met "PEUGEOT SPORT ENGINEERED" geschreven in witte letters en groene strepen op een grijs oppervlak, dat doet denken aan de dynamische Peugeot 508 PSE.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-33-360x270.jpg)
Op pad met de Peugeot 508 PSE
De Peugeot 508 PSE beschikt over liefst vijf rijmodi: Electric, Comfort, Hybrid, Sport en 4WD. De bijbehorende eigenschappen spreken redelijk voor zich: volledig elektrisch rijden tot de stroom op is, een zo comfortabel mogelijke afstelling, Hybrid is eigenlijk de ‘normale’ stand, Sport voor maximale prestaties en 4WD voor optimale grip, bijvoorbeeld op nat wegdek. Wij kiezen natuurlijk voor Sport.
In Sport beschik je niet alleen over het maximale vermogen (mits de batterij is opgeladen natuurlijk, anders kunnen de elektromotoren niet meedoen), maar ook is de rest volledig afgestemd op sportieve prestaties. Het onderstel wordt wat harder en de besturing wat zwaarder.
![Een zilveren Peugeot 508 PSE staat geparkeerd onder een bouwwerk versierd met kleurrijke graffitikunstwerken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-2-640x480.jpg)
![Close-up van de grille van een auto met het Peugeot 508 PSE-embleem, het modelnummer "508" en een deel van een kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-13-360x270.jpg)
![Close-up van de linkerachterzijde van een zilveren Peugeot 508 PSE met verlichte hoekige achterlichten, met het modelnummer "508". Op de achtergrond zijn met graffiti bedekte muren en puin zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-20-360x270.jpg)
Even wennen, maar dan…
Die besturing vraagt aanvankelijk enige gewenning. Rond de middenstand voelt die wat kunstmatig aan, juist in Sport-modus. Alsof de besturing opzettelijk zwaarder wordt gemaakt in plaats van dat de reguliere stuurbekrachtiging wordt teruggeschroefd. Ook lijkt die verzwaring hem net als bij een gamestuurtje vooral in de stuurkolom te zitten in plaats van in de stuurinrichting voorin.
Op de snelweg en in vergelijkbare situaties heeft de lichtere besturing van de andere rijmodi dan ook de voorkeur. Zoeken we een leuk, bochtig weggetje op, dan verdwijnen onze bezwaren. Als het tijd is voor sportief bochtenwerk, dan biedt de 508 PSE toch een fijne besturing met (in Sport-modus) precies de juiste zwaarte. Als het écht bochtig wordt vraagt het stuur wel vrij veel omwentelingen, maar daar is mee te leven.
![Een grijze Peugeot 508 PSE sedan staat geparkeerd in een met graffiti bedekt stedelijk gebied onder een metalen structuur. Op het kenteken van de auto staat "K-421-TZ".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-10-640x480.jpg)
![Close-up van het voorwiel van een Peugeot 508 PSE met een moderne lichtmetalen velg, zichtbare remklauwen en rubberen band, geplaatst tegen een betonnen en groene ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-15-360x270.jpg)
![Close-up van de voorbumper van een grijze Peugeot 508 PSE met een geel accent rond de grille, waarbij een deel van de kentekenplaat en het mistlicht zichtbaar zijn. De auto staat geparkeerd op een grindondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-17-360x270.jpg)
![Een Peugeot 508 PSE sedan staat geparkeerd op een betonnen ondergrond voor een muur vol kleurrijke graffitikunst.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-3-640x480.jpg)
![Close-up van het achterwiel van een Peugeot 508 PSE en een deel van het spatbord. De band draagt het merk Michelin en het wiel heeft een modern, metallic ontwerp. Sommige gevallen bladeren liggen verspreid op de grond in de buurt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-23-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van de Peugeot 508 PSE, met een keuzehendel en een elektronische parkeerremknop met een rode indicator. De console heeft een strakke zwarte afwerking met opvallende gele stiksels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-27-360x270.jpg)
Altijd klaar voor actie
Vooral ook hangt de auto erg fijn aan het gaspedaal. Dankzij de elektromotoren reageert de auto altijd direct op je input. Als de benzinemotor eigenlijk net niet in de juiste versnelling staat voor een tussenacceleratie, is dat dus geen enkel probleem. De schakelflippers achter het stuur hebben we dan ook lekker met rust gelaten. Tegen de tijd dat ook de input van de benzinemotor nodig is, heeft de automaat de juiste versnelling al ingelegd.
De Peugeot 508 PSE biedt niet dat lichtvoetige van oude GTi’s en het gaat ook te ver om te zeggen dat de auto een verlengstuk wordt van jezelf. Toch komt het aardig in de buurt. Met de snelle ‘gasreacties’ en de strakke wegligging valt echt lol te beleven achter het stuur van de Peugeot 508 PSE. De auto heeft wel een licht onderstuurd karakter, al kan het best dat dat werd versterkt door de vochtige omstandigheden in de testweek. Het weer was helaas net zo grauw als de Peugeot, de fotosessie was tijdens een van de weinige zonnige momenten.
![Een grijze Peugeot 508 PSE staat geparkeerd in een stadsstraat met met graffiti bedekte muren en metalen balken boven het hoofd. Zonlicht filtert door nabijgelegen bomen en werpt schaduwen op de grond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-8-640x480.jpg)
![Close-up van het achterruitpaneel van een Peugeot 508 PSE met drie gele diagonale strepen. De reflectie van de omgeving is zichtbaar op het glanzende oppervlak van de auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-18-360x270.jpg)
![Close-up van het achterwiel van een Peugeot 508 PSE op een grijze stoep, met zwarte lichtmetalen velgen en een deel van de strakke grijze carrosserie van het voertuig. De achtergrond bevat wat geel gebladerte en een met graffiti bedekte structuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-24-1-360x270.jpg)
Sportieve geluidsbeleving?
Toch nog een punt van feedback: de geluidsbeleving blijft wel iets achter op de prestaties. Het geluid van de motor is op zich niet verkeerd, maar het blijft het geluid van een doodgewone viercilinder. Ook mag het in zo’n sportieve uitvoering wel wat meer naar de voorgrond treden.
Prijs en uitrusting Peugeot 508 PSE
Het prijskaartje van de Peugeot 508 PSE is helaas stevig, want dat begint bij 70.870 euro. Ter vergelijk, de reguliere plug-in hybride-uitvoering (met 165 kW (225 pk)) is er vanaf 42.820 euro. Daar staat wel tegenover dat de 508 PSE standaard is voorzien van bijna alle opties die voor een 508 leverbaar zijn. Het enige dat je nog extra kunt aanvinken zijn het panoramadak en een krachtiger boordlader.
Verder is er voor de PSE keuze uit drie carrosseriekleuren: wit, zwart of het niet-metallic grijs van onze testauto. Dat is de kleur die wij zouden kiezen. Het maakt de Peugeot 508 PSE extra onderscheidend ten opzichte van de ‘gewone’ uitvoeringen en daarnaast staat het hem ook gewoon erg goed. Tot slot is de 508 PSE er niet alleen als Berline, maar ook als SW.
![Een zilveren Peugeot 508 PSE sedan met zwarte accenten staat geparkeerd voor een met graffiti bedekte muur op een betonnen ondergrond. Het voertuig beschikt over een kenteken met de tekst "K-247-TZ.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-4-640x480.jpg)
![Close-up van het dashboard van een Peugeot 508 PSE met een strakke, donkerhouten afwerking en een bekerhouder aan de rechterkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-29-360x270.jpg)
![Close-up van het moderne dashboard van een Peugeot 508 PSE met een strak zwart paneel en zichtbare ventilatieopening, met een minimalistisch ontwerp met subtiele gele stiksels.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-30-360x270.jpg)
![Close-up van een autoluidspreker met het opschrift "FOCAL", gelegen naast een ventilatieopening in het dashboard van een Peugeot 508 PSE.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-31-640x480.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een Peugeot 508 PSE, met een touchscreen met navigatie, zilveren tuimelschakelaars voor verschillende functies en een versnellingspook.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-32-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een Peugeot 508 PSE, met de uitlaatpijp, achterbumper en een rode reflector. De grond is bedekt met verspreide bladeren en de omgeving lijkt een buitenomgeving te zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/12/Peugeot-508-PSE-21-360x270.jpg)
Is PSE het nieuwe GTi?
Bij de letters ‘GTi’ denken wij vooral aan lichtvoetige auto’s, met de Peugeot 205 GTi als hoogtepunt. Naar huidige maatstaven zijn zelfs de genoemde 505 en 405 nog wel lichtvoetig te noemen. De 508 PSE is dat gewoon niet. Toch is PSE wel het nieuwe GTi als je kijkt naar positionering. Het is feitelijk gewoon het nieuwe sportlabel van Peugeot en daarbij is de 508 PSE echt wel in staat tot sportieve prestaties en leuk stuurwerk. We hopen dus ook op meer PSE-uitvoeringen. Een auto als de Peugeot (e-)208 vraagt daar eigenlijk gewoon om. Dus, is PSE het nieuwe GTi? Ja en nee, maar over enkele jaren zeggen we misschien wel volmondig ‘ja’.