Autotest – Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130 (2018)
Nieuwe dieselmotor een fijne metgezel?
De Peugeot 3008 heeft inmiddels diverse keren op de testredactie van AutoRAI.nl gestaan. Allereerst voor de eerste kennismaking, daarna voor een test van de 1.6 e-THP 165 benzinemotor. Nu is er opnieuw reden om in de Peugeot 3008 te stappen. Er is een nieuwe dieselmotor: de 1.5 BlueHDI 130. Een fijne metgezel?
Een ongeluk
Wie de reguliere prijslijst van de Peugeot 3008 bekijkt, zoekt zich een ongeluk naar de nieuwe 1.5 BlueHDi-dieselmotor. Weet dat Peugeot deze dieselmotor alleen toont op de speciale Blue Lease-prijslijst. De naam Blue Lease doet vermoeden dat de dieselmotor alleen door zakelijke rijders gekocht kan worden, maar dat is dus niet zo. Blue Lease slaat puur op het uitrustingsniveau dat met de zakelijk rijder in het achterhoofd is samengesteld. That’s all.
De prijs
De Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 130 is leverbaar vanaf 38.020 euro en kost maandelijks 278 euro bijtelling op basis van 40,85 procent loonbelasting. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat: de 1.5 BlueHDI 130 EAT8. Die automaatversie is wel een stuk duurder: 43.180 euro. Daar staat dan wel direct een rijkere uitrusting tegenover. De 130 pk sterke diesel met automaat wordt namelijk direct geleverd als Blue Lease Premium, terwijl de handbak standaard als Blue Lease Executive wordt geleverd. De diesel met handbak en uitrustingsniveau Premium kost 40.310 euro. De automaat heeft dus feitelijk een meerprijs van 2.870 euro.
Toeters en bellen
Standaard heeft de Blue Lease Executive eigenlijk alle toeters en bellen, denk bijvoorbeeld aan navigatie, ondersteuning van Apple CarPlay, Android Auto en Mirrorlink, maar ook parkeerhulp achter, cruise control, een met leder afgewerkt stuurwiel, carbonlook decoratiedelen en meer. De Premium voegt hieraan nog parkeerhulp vóór, 19-inch lichtmetaal, sierdelen in de stof Brumeo, Keyless Entry & Start, handsfree achterklepbediening, blauwe ambianceverlichting, extra getinte achterste zijruiten en achterruit en DAB+ digitale radio toe. Leuke extra’s, maar niet verplicht.
De prestaties
De nieuwe 130 pk sterke 1.5 BlueHDi dieselmotor vervangt de 120 pk sterke 1.6 BlueHDi. Ondanks de kleinere cilinderinhoud weet de dieselmotor wel meer 10 pk te leveren. De BlueHDi 130 heeft een cilinderinhoud van 1.499 cc en vier cilinders. Het vermogen van 130 pk (96 kW) is beschikbaar vanaf 3.750 toeren per minuut. Het koppel bedraagt 300 Nm bij 1.750 Nm. De onderhoudsinterval ligt op 30.000 kilometer of één keer per jaar.
Licht of juist zwaar?
Is de Peugeot 3008 met deze dieselmotor een lichtgewicht? Nou, eigenlijk best wel. De 3008 is van zichzelf al een vrij lichte auto. Het gewicht van de BlueHDi 130 met handbak blijft dus met 1.392 kilogram beperkt. De prestaties dan: de topsnelheid bedraagt 192 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 10,8 seconden. Prima cijfers.
Praktijkverbruik
Het gemiddelde verbruik bedraagt op papier 4,0 l/100 km. Dat is 1 op 25! Haal je dat ook in de praktijk? Nou, nee. Maar de afwijking blijft beperkt. De boordcomputer gaf gemiddeld 4,5 l/100 km aan. Dan is rustig rijden wel een must. Reken in ieder geval op 1:20. Dat moet gewoon haalbaar zijn.
Interieur
Het interieur van de Peugeot 3008 is strak afgewerkt. Materialen voelen goed aan en de indeling is ergonomisch verantwoord. Van de i-Cockpit moet je houden. Het compacte stuurwiel kent liefhebbers, maar ook tegenstanders. Proefrijden is de enige manier om te ontdekken of het bevalt.
Minder fijn en heel fijn!
Zitten in de 3008 is geen straf. De zittingen van de voorste stoelen zijn nog altijd wat kort en de stuurkolom mag meer in diepte verstelbaar zijn, maar comfort overheerst. Frans comfort? Nou, de 3008 heeft best een sportieve onderstel-setup. Op strak asfalt is de 3008 heerlijk comfortabel. Op een ruigere ondergrond laat het stugge veerkarakter van zich merken, maar storend wordt dat nooit. Heel fijn is het geluidssysteem van Focal. Goed geluid!
Handbak of de automaat
Al met al is de 3008 nog altijd een hele fijne C-segment crossover. Een van de betere van dit moment. De 3008 weet ook met de nieuwe dieselmotor prima raad. De krachtbron biedt veel koppel en vormt een prima partner in crime met de achttraps automaat. De vraag is alleen of je die automaat echt nodig hebt, want met een handgeschakelde zesbak bespaar je zomaar even een kleine 3.000 euro. Aan de andere kant: met al die files van tegenwoordig… Stiekem is het fijn rijden met een automaat dan wel erg fijn.
PLUS
+ Veel koppel en 130 pk is echt voldoende voor alledaags gebruik
+ i-Cockpit is prachtig futuristisch vormgegeven en het materiaalgebruik is hoogwaardig
+ Kraakhelder geluidssysteem van Focal
MIN
– Active Lane Departure Warning mag iets minder agressief
– Ietwat stug geveerd