Autotest – Peugeot 3008 1.6 e-THP 165
Tijdens de internationale persintroductie van de Peugeot 3008 hebben we met alle motorvarianten gereden, behalve de krachtigste benzinemotor: een 1.6 e-THP met 165 pk. Ook die kunnen we nu afvinken. Zijn we onder de indruk of kun je beter een andere motorvariant bestellen?
Fotografie: Stefan de Haan
Aan de prijs
We halen de Peugeot 3008 op in Amsterdam. Peugeot overhandigt de sleutels van een 3008 GT-Line 1.6 e-THP 165 EAT6 in de kleur fraaie metaallak Metallic Copper. Ook de prijslijst krijgen we toegeschoven. We schrikken van de prijs: vanaf 39.900 euro. Dat is best een smak geld, vooral als je de prijs vergelijkt met die van een Seat Ateca die voor bijna 5 mille minder met een 1.4 TSI met 110 kW (150 pk) en DSG automaat wordt geleverd. De Seat levert weliswaar 11 kW (15 pk) minder vermogen dan deze Peugeot, maar dat verschil is op de weg nauwelijks merkbaar. Sterker nog: de Seat sprint sneller vanuit stilstand naar 100 km/u: 8,6 seconden tegen 8,9 tellen voor deze Fransman.
“De Peugeot 3008 heeft een onderscheidende vormgeving en een bijzonder fraai interieur”
Fraai interieur
Goed, de Peugeot 3008 met 121 kW (165 pk) sterke turbobenzinemotor is dus vrij prijzig. Maar dat is niet direct een reden om deze SUV te negeren. We schreven het namelijk al eerder: de 3008 is een van de beste SUV’s van dit moment in het C-segment. De auto heeft een onderscheidende vormgeving en een bijzonder fraai interieur. Een compliment verdient Peugeot ook voor de afwerking en het materiaalgebruik. Het interieur doet nauwelijks onder voor dat van Duitse auto’s als de Volkswagen Tiguan en Seat Ateca.
Subtop
Zetten we alle SUV’s in het C-segment op een rij, dan kom je tot de volgende lijst: Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Hyundai Tucson, Ford Kuga, Mazda CX-5, Seat Ateca en de Volkswagen Tiguan. De Peugeot 3008 nestelt zich in de subtop van het C-segment, zowel qua rijbeleving als qua afwerking.
iCockpit
De nieuwe 3008 heeft de voor Peugeot typische iCockpit met als belangrijkste ingrediënten een compact stuurwiel – dat in het begin even wennen is – en een digitaal instrumentencluster, allemaal standaard. De display biedt vijf weergavemogelijkheden en heeft scherpe en moderne graphics. Je mist de analoge meters met échte wijzers geen moment.
Touchscreen
Centraal op het dashboard positioneert Peugeot een capacitieve touchscreen. Alles werkt intuïtief, alleen is de menustructuur in het begin even wennen. Op aanrakingen reageert het systeem erg snel. Gelukkig hoef je onderweg niet alles via de display te regelen. Dankzij tiptoetsen die als pianotoetsen naast elkaar op het dashboard geplaatst zijn, kun je snel schakelen tussen de radio-, navigatie- en telefoonfuncties. Heel handig.
Hoe zit ‘ie?
De stoelen zijn zeer comfortabel, alleen is het zitvlak van de voorstoelen iets te kort, waardoor je op termijn je bovenbenen gaat voelen. Ook is iets meer zijdelingse steun wenselijk. De zitpositie kan ook iets beter. Als Peugeot zorgt dat de stuurkolom meer naar je toe gehaald kan worden, leg je langere autoritten al met meer comfort af.
Hoe rijdt ‘ie?
Het rijden dan. We zijn Amsterdam nog niet uit of we moeten al een lastige manoeuvre in een krappe ruimte uitvoeren. Gelukkig heeft de 3008 een bijzonder kleine draaicirkel, zodat je ook in de stad uitstekend door het verkeer en krappe straten stuurt. Het onderstel is vrij stug, maar voldoende comfortabel. Voor het Nederlandse wegdek helemaal prima.
Lane Departure Warning
We verlaten Amsterdam en rijden de snelweg op. Wat direct opvalt is dat Lane Departure Warning soms iets te snel een stuurcorrectie uitvoert. Na activering van het knipperlicht staat het systeem voor een paar seconden in de ‘pauzestand’. Als je richting aangeeft (het knipperlicht knippert automatisch drie keer), dan moet je eigenlijk direct van rijstrook wisselen. Anders is het systeem alweer actief en stuurt het alsnog licht tegen voordat je van rijstrook bent gewisseld. Beter is als het systeem langer in de pauzestand blijft staan. Dan heb je tijd om ook in drukker verkeer van rijstrook te wisselen.
165 pk?
De 121 kW (165 pk) sterke benzinemotor heeft voldoende power. Maar dat mag ook wel als topper van het benzinegamma. De trekkracht van 240 Nm is al vanaf 1.400 toeren per minuut voorhanden. De automaat doet gewoon z’n ding, zonder echt te excelleren. Toch merk je niet dat er echt 165 pk onder de motorkap schuilt.
“165 pk heb je in Nederland niet echt nodig”
De betere motor
We komen daarom al snel tot de conclusie dat je deze motor in Nederland niet echt nodig hebt, behalve als je een caravan van 1.550 kilogram moet trekken. Alleen de versie met 165 pk én automaat heeft namelijk een geremd trekvermogen van 1.550 kilogram. Heb je niet zo’n zware caravan, dan ben je beter af met de 96 kW (130 pk) sterke PureTech-driecilinder turbobenzinemotor. Ook die heeft overigens nog 1.300 kilogram trekvermogen (automaat zelfs 1.400 kilogram).
Wat te doen?
De driepitter met 130 pk doet z’n werk bovengemiddeld goed, zo weten we uit ervaring, en brengt snel een aangenaam tempo in de SUV. De 130 PureTech-benzinemotor is bovendien aanzienlijk goedkoper. Hij is te koop voor prijzen vanaf ongeveer 29.900 euro en is daarmee de voordeligste 3008 van het leveringsgamma. Een goede keuze dus.
Bestel hem dan wel als Active (31.660 euro), want dan levert Peugeot hem met de fijne touchscreen. Standaard is de 3008 uitgerust met een radio met zes speakers; ook goed, maar een touchscreen is leuker en beter voor de restwaarde. De conclusie? Een prima motor, die 165 pk sterke turbobenzinemotor. Maar de driepitter met 130 pk is toch echt de betere keuze. Het scheelt je bijna tien mille. Daar kun je leuke dingen van doen.
“Een prima motor, die 165 pk sterke turbobenzinemotor. Maar de driepitter met 130 pk is toch echt de betere keuze.”