Autotest – Lotus Elise Sport 240 Final Edition (2021)
Elise, bedankt!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Aan alle mooie dingen in het leven komt een einde, zo ook aan de Lotus Elise. Het jaar 2021 markeert het einde van de productie van de huidige generatie Elise, Exige en Evora. Gelukkig kiest Lotus niet voor een stil afscheid, want van onder meer de Elise en Exige zijn Final Editions verschenen, allemaal al uitverkocht overigens. Toch is het gelukt om de sleutels van een kersverse Lotus Elise Sport 240 Final Edition in handen te krijgen. Nog een keertje genieten, omdat het kan.
Lang leve Geely!
Voor een relatief klein automerk als Lotus is het fantastisch dat er bedrijven zijn die willen investeren. In dit geval is dat Geely, tevens het moederbedrijf van Volvo, Polestar, Lynk & Co, Proton en London EV Company. Het Chinese Geely is bereid om miljoenen te investeren in Lotus, zodat Lotus een compleet nieuwe modelfamilie kan ontwikkelen.
Lotus Elise komt uit Hethel
En dat gaat het merk ook doen. Om ruimte te maken in het Britse Hethel, waar Lotus sinds jaar en dag zijn auto’s produceert, moeten de huidige modellen – zoals de Lotus Elise – wel het ‘veld ruimen’. Er komen gelukkig wel verschillende modellen voor terug, zoals de Emira: de laatste Lotus met een conventionele verbrandingsmotor.
Geëlektrificeerde aandrijflijnen voor Lotus
Daarna stapt Lotus over op geëlektrificeerde aandrijflijnen. Een voorbeeld is de volledig elektrische hypercar Evija van 1,9 miljoen euro. Gelukkig komen er ook betaalbare modellen, met vergelijkbare prijzen als de Elise, Exige en Evora. Lotus komt zelfs met een SUV. Er gaat dus een hoop gebeuren bij Lotus, zodat dit mooie merk ook in de toekomst kan blijven bestaan.
Lotus Elise Sport 240 Final Edition (2021) – Elise, BEDANKT! – AutoRAI TV
De goede oude tijd
In de Lotus Elise Sport 240 Final Edition kun je nog even terugdenken ‘aan die goede oude tijd’, terugdenken aan de Lotus-modellen van weleer waarin je nog old school kunt genieten van puur autorijden, waarbij je lijf en de mechanica samensmelten tot een goed geoliede machine. Het oergevoel, puur, simpel, doeltreffend en vermakelijk.
Kan Lotus wel zonder Elise?
Rijden in de allerlaatste Elise geeft zodoende een apart gevoel. Je realiseert dat er na al die jaren toch echt een einde zal komen aan het Elise-tijdperk, terwijl Lotus voor je gevoel helemaal niet zonder Elise kan. Lotus is er zelfs groot door geworden. Toch is de boodschap van Lotus duidelijk: na 2021 moeten we het echt zonder Elise doen. Vanaf dan levert Lotus modellen als de Evija en Emira. Maar geen Elise.
Volop genieten
Nog een keer extra hard genieten dus van de Elise. En voor kopers van een Lotus Elise Sport 240 Final Edition zal dat genieten nog wat langer duren. Want genieten kun je volop in een Elise, helemaal als het zonnetje schijnt en je topless op pad kunt. Die glimlach komt vanzelf, ook als je rustig toert.
Perfect onderstel
Je hoeft echt niet hard te gaan. Gelukkig kan dat uitstekend in de Elise, onder meer door de fijne gasrespons en het perfecte onderstel. Toch knap van de engineers om een onderstel af te leveren dat direct en soepel is op de limiet en comfortabel wanneer comfort gewenst is. Je voelt werkelijk alles door het stuur, zelfs als je over een euromunt rijdt, is dat voelbaar. Stuurbekrachtiging heb je niet. Zoals gezegd: puur en simpel.
Ook zeker snel
En no worries, een Elise is ook snel. De Elise Sport 240 Final Edition vervangt de Elise Sport 220 en krijgt zoals de naam al verklapt een 240 pk en 244 Nm sterke 1,8-liter viercilinder benzinemotor met supercharger. De Elise Sport 240 sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 237 km/u. Niets te klagen dus. Daarbij produceert de viercilinder een volle, grommende soundtrack waarvan je ook bij lagere toerentallen uitstekend kunt genieten.
Lekker licht
To add speed, add lightness, dat is al jaren het credo van Lotus. Ook deze Elise is lekker licht. Het gewicht kan uitkomen op 898 kilogram, met de nadruk op ‘kan’, want dan moet je koolstofvezel panelen, een lichtgewicht lithium-ion batterij en een polycarbonaat achterruit bestellen. Standaard weegt de 3,82 meter lange Elise 922 kilogram, ook al lekker weinig.
Unieke kenmerken Elise Sport 240 Final Edition
Lotus geeft de Elise Sport 240 Final Edition een aantal unieke kenmerken. Je krijgt bijvoorbeeld een digitaal TFT-instrumentencluster van AiM, een ‘Final Edition’-plaquette in het interieur, een nieuw stuurwiel en nieuwe stoelafwerking. Het instrumentencluster heeft ook schakelverlichting waarbij de lampjes zoals bij een Formule 1-auto oplichten voor het ideale schakelmoment. En natuurlijk de vermogenstoename, ook dat is onderdeel van het Final Edition-pretpakket.
Opengewerkte handbak
Een prachtig detail in het interieur zijn niet alleen de kuipstoelen waarin je schouder-aan-schouder naast elkaar zit. Een nog veel toffer detail is de opengewerkte handbak, een typisch Lotus-kenmerk. En ontzettend gaaf bovendien. De handbak schakelt trefzeker, ligt perfect in de hand en geeft dat lekkere klik-klak-gevoel. Niet meer dat hakerige van vroeger. Nee, in de Final Edition klopt alles. Het is niet voor niets de ultieme Elise.
Een ode aan het rijden
De Elise is een ode aan rijden. Een pretpakket die alleen de echte liefhebber op waarde zal schatten. Echte luxe heb je niet. Je hebt radio en eventueel een airco, maar verwacht geen rijstrookassistent of een head-up display. In de Elise leer je weer genieten van de kleine dingen. Je realiseert al vrij snel dat je genoeg hebt aan een heerlijk stuurtje, perfect geplaatste voetpedalen en een handgeschakelde zesbak. Als George Clooney door Lotus betaalt zou worden, zou hij ook ‘What else?’ zeggen.
Genoegen met minder
Zoals gezegd is de Lotus Elise al uitverkocht voor 2021. Toch staat dit zwarte exemplaar nog te koop bij de Nederlandse Lotus-importeur: Van der Kooi Sportscars uit Houten. Hij mag weg voor 80.995 euro. Lijkt veel geld, maar al snel kom je tot het besef dat je soms ook met ‘minder’ genoegen kunt nemen. Voor luxe betaal je niet, wel voor een van de beste rijdersauto’s die Lotus ooit heeft gebouwd. De Elise is het einde van een prachtig tijdperk bij Lotus. Het is nu tijd voor een volgend hoofdstuk.
Elise, bedankt.