Lotus bouwt nieuwe modellen op vier platforms
Elemental, Extreme, Evolution en E-Sports
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Onder de noemer Vision80 presenteert Lotus zijn meerjarenplan. In het plan staan doelen die in 2028 behaald moeten zijn, toevallig ook het jaar waarin Lotus zijn 80ste verjaardag viert. Bijzonder in het plan is dat Lotus vier nieuwe platforms heeft ontwikkeld, te weten Sports, Hypercar, Premium en E-Sports. Tijd voor wat uitleg.
Lotus transformeren
Matt Windle, Managing Director van Lotus Cars: “Ons lopende Vision80-plan om Lotus te transformeren ligt op schema. Dit jaar is een cruciaal jaar voor Lotus, vooral met onze sportwagens bereiken we het einde van een tijdperk en starten we een ander hoofdstuk. De Elise, Exige en Evora leven voort in de volgende generatie auto’s, auto’s zoals de geheel nieuwe Lotus Emira.”
Vier platforms
In samenwerking met collega’s in Europa en China hebben engineers van Lotus een familie van bodemsecties ontwikkeld. De platforms zijn feitelijk exclusief voor Lotus binnen de Geely-groep ontwikkeld, maar zijn ook beschikbaar voor andere merken via het Lotus Engineering-adviesbureau.
Sports car architectuur (Elemental)
Intern wordt dit bij Lotus de Elemental-architectuur genoemd, dit is het platform waarop de geheel nieuwe Lotus Emira zal worden gebouwd. Het platform is schaalbaar, lichtgewicht en voorzien van de kenmerkende Lotus-technologie van geëxtrudeerd aluminium. Het platform maakt vooral nieuwe proporties mogelijk.
Hypercar architectuur (Extreme)
De Lotus Evija is het eerste voertuig dat op dit zogeheten Extreme-platform wordt gebouwd. De productie start later dit jaar. James Hazlehurst is de lead dynamics engineer van de Evija. James legt uit: “Een belangrijk kenmerk voor elke Lotus is de ‘50-meter-test’, waarbij je binnen de eerste 50 meter na het besturen van een van onze auto’s de directheid van de stuurreactie en de verbinding met de weg kunt voelen. Demping die perfect is uitgebalanceerd tussen handling en rijcomfort, en een aandrijflijn die direct en proportioneel reageert op de input van de bestuurder, zijn hierbij de belangrijkste elementen.”
Eigenaren van een Evija zijn de eerste Lotus-klanten die profiteren van what3words-technologie (W3W) in de auto. W3W verdeelt de wereld in vierkanten van 3 meter bij 3 meter en geeft elk vierkant een unieke combinatie van drie woorden: een W3W-adres. Zo is ‘hotspots.punters.race’ het W3W-adres voor de ingang van Lotus HQ in Hethel. De Lotus Emira zal ook profiteren van dit systeem, dat een veel nauwkeuriger locatiesysteem is dan de traditionele postcode.
Premium architectuur (Evolution)
Het Evolution-platform, de allereerste echt wereldwijde auto-architectuur van Lotus, vormt de basis vormen voor een geheel nieuwe reeks lifestyle-voertuigen van het bedrijf. Deze modellen moeten de wereldwijde verkoop en daarmee ook de omzet van het merk een stevige impuls gaan geven. De architectuur is gedefinieerd en ontworpen in het Verenigd Koninkrijk, ondersteund door samenwerking met teams in China, Zweden en Duitsland. Het is zoals Lotus zegt: ‘born British, raised globally’.
Electric sports car architectuur (E-Sports)
In januari van 2021 kondigden Lotus en Alpine (Group Renault) een nieuwe samenwerking aan. Het adviesbureau Lotus Engineering leidt het ontwikkelingswerk aan een nieuw voertuigplatform – intern bekend als E-Sports – en daaruit zullen nieuwe producten komen voor Lotus en Alpine. Matt Windle zegt hierove: “De E-Sports-architectuur is flexibel en modulair en vormt de basis voor een opwindende nieuwe sportwagen voor Lotus, met een eigentijdse styling, toonaangevend rijgedrag en handling, explosieve prestaties en dat onmiskenbare Lotus-karakter. Ik heb onze teams uitgedaagd om hetzelfde gewicht te behalen als onze nieuwste sportwagens met verbrandingsmotor.”