Autotest – Jaguar F-Type Convertible 2.0 (2018)
Een viercilinder, dat meen je niet?
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Oké, je bestelt een cabrio. Daarmee wil je opvallen én genieten van mooie ritten.Toch klinkt het wat behelpen, als je in de kroeg moet vertellen dat je een Jaguar F-Type rijdt met een viercilinder. Vergeet het: een uitgebreide test in de fraaie nazomer met de instapvariant van de F-Type levert genoeg argumenten waarom zo’n vierpitter een hele goede keuze is.
Programma F-Type stapsgewijs uitgebreid
Jaguar heeft het programma van de F-Type Coupé en F-Type Convertible stapsgewijs uitgebreid. Eerst kwam het merk met een serie geweldenaren: een F-Type met supercharged V6 in de smaken 340 en 380 pk. Ook een 550 pk sterke variant met 5,0-liter supercharged V8 verscheen op de prijslijst. Daarna introduceerde Jaguar de SVR met 575 pk als topmodel, gevolgd door een Sport 400 met extra potente V6. En nu levert Jaguar ook een viercilinder, dicht en als cabrio.
De krachtbron
Laten we eerst maar eens een kijkje onder de motorkap nemen. Voorin lepelt Jaguar een 1.997 cc grote viercilinder benzinemotor met turbo, goed voor een maximum vermogen van 300 pk (221 kW) bij 5.500 toeren per minuut en een maximum koppel van 400 Nm tussen 1.500 en 4.500 Nm. Je leest het goed: al vanaf 1.500 krukasomwentelingen staan alle newtonmeters tot je beschikking. Je begrijpt het al: deze auto laat zich kinderlijk eenvoudig rijden. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat de comfortabele achttraps automaat razendsnel opschakelt naar een hoger verzet. Er is toch genoeg trekkracht.
“De kleinere motor zorgt voor een aanzienlijk lichtere neus en dat merk je in de besturing.”
Prima prestaties
Voor de prestaties van de F-Type met vierpitter hoef je je absoluut niet te schamen. De topsnelheid bedraagt 250 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u legt ie al in 5,7 seconden af. Groot voordeel van deze F-Type is het lichtvoetige karakter. De kleinere motor zorgt voor een aanzienlijk lichtere neus en dat merk je in de besturing. De auto stuurt direct en geeft veel feedback, eigenlijk nog meer dan de V6- en V8-versies.
Lichtere neus
Het gewicht van de Jaguar F-Type valt ook alles mee: 1.525 kilogram als coupé en 1.545 kilogram als convertible. Ten opzichte van de V6-variant is de F-Type met viercilinder ongeveer 40 kilogram lichter. Dat lijkt niet heel veel, maar probeer maar eens 40 literpakken melk in één keer op te tillen. Dat valt vies tegen. Het is een groot genoeg gewichtsverschil om te concluderen dat deze F-Type merkbaar een lichtvoetiger karakter heeft. De versie met 550 pk sterke V8 weegt overigens 1.730 kilogram, maar dat komt ook door het AWD-systeem. Deze viercilindervariant heeft achterwielaandrijving.
“Probeer maar eens 40 literpakken melk in één keer op te tillen. Dat valt vies tegen.”
Speels karakter
300 pk is meer dan voldoende power om het achterwerk van deze Britse tweezitter te laten uitbreken. Je moet wel meer je best doen dan bij de V6- en V8-versies, maar het kan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het moet, deze F-Type blinkt vooral nog meer uit in comfortabel cruisen. Je legt er probleemloos langere afstanden in af, ook met geopend dak. Je zit keurig uit de wind, ook bij hogere snelheden. Een simpele druk op de knop volstaat om het dak in luttele seconden te openen of te sluiten. Het onderstel is prettig gedempt en de stoelen bieden voldoende ondersteuning voor rug en benen. Daarnaast is het prima vertoeven in het interieur, dat afgewerkt is met materialen als aluminium en leder, zelfs in de instapvariant.
Dolle bui
Toch heeft deze F-Type ook een ander gezicht. Want wie in een dolle bui is, kan zich prima vermaken. Uit de brede, centraal geplaatste uitlaatmond komt een ruige sound. Brullen, af en toe van die heerlijke klappen bij gas liften, Jaguar heeft goed begrepen hoe je van een F-Type met viercilinder een feestelijke aangelegenheid maakt. Als F-Type Convertible is het dubbel feest, want je kan ook met dak geopend van een ruige uitlaatroffel genieten.
Vorst
En als we het over het rijden hebben: wat een genoegen is dat. Overzicht naar alle kanten, een weggedrag om te zoenen, een motor die ogenblikkelijk op alles reageert wat je via het gaspedaal vraag, fraaie en goed afleesbare instrumenten, een fraaie afwerking: een heerlijke auto waarin je ook nog zit als een vorst. Wie het zich kan veroorloven weet zich verzekerd van een auto die garant staat voor heel veel rijgenot. En als je, zoals wij, het geluk hebt dat de nazomer een aantal fraaie dagen telt, kan zijn lol in de cabrio al helemaal niet op.
“Als we het over het rijden hebben: wat een genoegen is dat!”
Genoeg argumenten
Jaguar levert de F-Type Coupé met viercilinder vanaf 81.060 euro. Er is ook een F-Type Convertible met viercilinder. Die kost op z’n minst 88.260 euro: een meerprijs van 7.200 euro. De V6-versie met 340 pk kost als coupé alweer 115.400 euro. Dat is een prijsverschil van maar liefst 34.040 euro ten opzichte van de coupé! Toegegeven: de V6-variant klinkt sensationeel lekker, maar ook deze vierpitter weet het snaartje van de liefhebber goed te raken. De looks kloppen, de prestaties zijn uitstekend, de uitlaatsound geeft je kippenvel en het prijskaartje is meer dan acceptabel. Kortom: genoeg argumenten om andere mensen in de kroeg van je aankoop te overtuigen.