Auto’s van Toen: Nissan Z-modellen – deel 1
50 jaar Z-cars: De Datsun 240Z
Door Paul Spek. Als (model)autoliefhebber schrijft hij wekelijks de rubrieken AutoRAI in Miniatuur en Auto’s van Toen. Rijdt een smart citycoupé en een Ford Streetka. |
In oktober 1969 introduceerde Nissan de Fairlady Z. Die werd als Datsun 240Z geëxporteerd en zorgde voor een revolutie in het sportautosegment. Een fraaie, betaalbare, betrouwbare sportauto uit Japan, die ook nog eens dagelijks te gebruiken is, dat was ongehoord.
Eigen design?
Het ontwerp van deze prachtige, ranke Japanse sportauto wordt vaak toegeschreven aan de Duitser Albrecht Goertz, die zelf ook vond dat hij de auto had ontworpen. Maar feitelijk was het Nissans eigen designer Kumeo Tamura die de Fairlady Z ofwel de 240Z heeft vormgegeven.
Goertz
Goertz was een naar Amerika geëmigreerde Duitse graaf die bij Studebaker was gaan werken en vanaf 1952 als onafhankelijk designer actief was. Goertz ontwierp onder meer de BMW 507 en was betrokken bij modellen voor diverse andere autofabrikanten. Tussen 1963 en 1965 ontwierp hij voor Nissan een sportauto, maar dat ontwerp werd afgewezen.
“Het ontwerp van de Datsun 240Z is van Nissans eigen designteam, met invloed van Goertz en zijn eerdere ontwerp”
Discussie gesloten
Daarna ging de designafdeling van Nissan zelf aan de slag met een ontwerp voor een tweeliter sportauto. Die verscheen in 1969 als Nissan Fairlady Z in Japan en als Datsun 240Z. Jarenlang was er discussie over wie de auto had ontworpen. Pas in de jaren tachtig sloot Nissan de discussie met een brief aan Goertz. Nissan stelde daarin dat de 240Z niet door Goertz was ontworpen, maar door Nissans eigen designers. Toch waren Nissans mensen wel beïnvloed door Goertz en zijn eerdere ontwerp.
Enorm succes
Hoe dan ook, de Datsun 240Z sloeg enorm aan, in 1970 werden er al meer dan 40.000 verkocht. De tweezitscoupé met derde deur had een zelfdragende carrosserie en was voorzien van een 2,4-liter zescilinder lijnmotor en onafhankelijke wielophanging rondom. Tot 1973 verkocht Nissan ruim 156.000 exemplaren van de 240Z.
LEES OOK: AutoRAI in Miniatuur over de Corgi Toys Datsun 240 Z
240Z wordt 260Z wordt 280Z
In 1973 verving Nissan de 240Z door de 260Z, die – de typenaam zegt het al – een 2,6-litermotor had. Van de 260Z verscheen ook een 30 centimeter langere versie met een achterbank. Uitsluitend voor de Amerikaanse markt verscheen in 1975 de 280Z, met opnieuw een grotere motor. Productie van de Datsun-sportauto kwam in 1978 ten einde.