AutoRAI in Miniatuur: Fiat-Abarth 1000 TC, een broekzakracertje
Een heel leuke miniatuur van Revell, maar met ruimte voor verbetering
In de jaren zestig waren de racertjes van Abarth oppermachtig op de Europese circuits. Er is een schat aan originele voorbeelden uit die jaren, dus inspiratie genoeg voor fabrikanten van miniatuurauto’s. Revell verkleinde echter een exemplaar dat in de jaren tachtig en negentig aan historische races deelnam. En dat is toch niet hetzelfde…
Opgeleukte Fiat 600
Een leek zal de Fiat-Abarth 1000 TC aanzien voor een opgeleukte Fiat 600. Logisch, want Abarth gebruikte immers de Fiat 600 als basis voor dit racemonstertje. Miniatuurautofabrikant Revell baseert zijn Fiat-Abarth 1000 TC daarom op het model van de Fiat 600 dat het toch al in het assortiment had.
“Een heerlijk model, met de herkenbare vormen van de Fiat 600 en het traditionele kleurenschema van Abarth”
Heerlijk herkenbaar
Het 1-op-18-miniatuur is een heerlijk model, met de herkenbare vormen van de 600 en het traditionele kleurenschema van Abarth. Met een grote oliekoeler voor de neus, rechtopstaande ruitenwissers, het openstaande achterklepje en ouderwetse kuipstoeltjes. En niet te vergeten het fraaie Abarth-logo op de neus, het stuur en de achterklep.
Goede ogen
Wat echter wringt, zijn de smalle wielen met hoge banden en de moderne stickers. Als je goede ogen hebt, kun je op de achterklep lezen dat het voorbeeld van dit miniatuur deelnam aan de Historische Tourenwagen Trophy, een Duitse raceklasse voor oude ‘toerwagens’.
Achterklep
We weten natuurlijk dat weinig miniatuurauto’s helemaal perfect zijn. Abarth-eigenaar en -kenner Gerrit Keij (www.abarth1000.nl) wees me op wat onvolkomenheden. De streep over de flanken bijvoorbeeld is wat te smal, net als overigens de wielen en banden. Dat zijn details die fabrikant Revell eenvoudig beter had kunnen uitvoeren.
Bougiekabeltjes
Opvallender is de positie van de achterklep. De constructie van een beweegbare achterklep van een miniatuur is heel anders dan die van een échte auto. Doordat Revell de beweegbare achterklep van zijn Fiat 600-model ongewijzigd heeft overgenomen voor de Abarth 1000 TC, valt op dat de klep – die vaststaat in de volledig geopende positie – de achterruit gedeeltelijk afdekt. De echte staat lang niet zo hoog. Revell monteert ook de gewone Fiat 600-motor, keurig vormgegeven en voorzien van bougiekabeltjes, dat wel. Maar je ziet geen indrukwekkend Abarth-carter onder de auto en de carburateur – die hadden auto’s destijds nog – ontbreekt.
“Revell monteert de gewone Fiat 600-motor; een indrukwekkend Abarth-carter onder de auto en de carburateur ontbreken”
Enige jaren oud
Toch is dit een heel leuk model. Surfen op internet leert dat deze Fiat-Abarth 1000 TC, toch al enige jaren oud, wordt aangeboden, voor prijzen van rond de veertig tot over de honderd euro.