7,3-liter Ford Godzilla-V8 op dyno klinkt angstaanjagend
965 pk op z'n sloffen
Angstaanjagend en beestachtig, zo klinkt de Godzilla-V8 van Ford als je er een supercharger opzet en hem een dyno-run laat draaien.
Ford Godzilla V8
Sinds 2020 biedt Ford in de Verenigde Staten een ‘crate engine’ met de bijnaam Godzilla aan. Deze 7,3-liter V8 benzinemotor komt in een houten krat en brengt de postbode netjes bij je thuis, waarna je hem zelf in je auto kunt inbouwen.
In de VS zijn de LS-motoren van GM erg populaire crate engines, maar de Godzilla van Ford wint steeds meer populariteit binnen de tuners- en hot rodders-scene. Hij is zo populair dat Ford inmiddels aan een Megazilla-V8 schijnt te werken.
LEES OOK: DEZE TWEEDEHANDS MAYBACH KOST EEN VERMOGEN
Pick-up
De Godzilla kost zo’n 8.000 dollar en is goed voor 430 pk. Dat klinkt niet enorm indrukwekkend, gezien zijn grootte. Het blok is echter ontwikkeld als een robuuste truckmotor en levert onderin enorm veel koppel: 644 Nm bij 4.000 toeren.
965 pk
Bovendien kan het blok heel wat hebben, waardoor hij zeer geschikt is om te kietelen. Turbo’s en een supercharger maken een angstaanjagend beest van de Godzilla. In de video hieronder zie je daar een mooi voorbeeld van.
Een paar tuners hebben de motor niet alleen van een supercharger voorzien, maar ook van grotere brandstofinjectoren, die afkomstig zijn van een Mustang Shelby GT500. Het resultaat? 965 pk, 1.145 Nm en een krankzinnig kabaal.