2017 was beste jaar ooit voor Caterham
Brexit en komst van WLTP vormen uitdaging, aldus CEO
De Britse sportautoproducent Caterham heeft in 2017 uitstekende resultaten behaald. De kleine onderneming noteerde het beste verkoopresultaat ooit. De verkoop van de Seven steeg met 8 procent naar 667 orders in twaalf maanden tijd.
667 auto’s in 2017
Met 667 auto’s heeft Caterham in 2017 in totaal 51 auto’s meer auto’s verkocht dan in 2016. In de afgelopen 21 jaar heeft Caterham nog nooit zoveel auto’s in één jaar verkocht. Niet alleen blijft de Seven erg in trek onder gepassioneerde autoliefhebbers, Caterham deed ook uitstekende zaken met limited editions, waaronder de op zestig exemplaren gelimiteerde Seven SuperSprints. Al deze auto’s waren binnen zeven uur na de presentatie uitverkocht.
Verenigd Koninkrijk blijft grootste markt
Het grootste deel van alle orders (43 procent) komt uit het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk behaalde Caterham het beste jaarresultaat ooit, met een verkooptoename van 35 procent ten opzichte van 2016. Caterham heeft in 2017 ook het verkoopgebied vergroot. Het merk is nu ook actief in Latijns-Amerika door de aanstelling van de distribiteur Global X-Sports.
Uitdagingen Brexit en WLTP
Caterham kijkt vol optimisme naar 2018. Volgens het bedrijf vult de orderportefeuille zich in hoog tempo. Toch ziet Caterham ook uitdagingen. “Het valt niet te ontkennen dat het een zware tijd is voor de automobielindustrie, met onzekerheid over de Brexit en de voortdurend evoluerende emissieveranderingen in de EU, zoals de WLTP”, stelt Graham Macdonald, Caterhams Chief Executive Officer. “Het is daarom een nog uitzonderlijker prestatie om de orders die we krijgen veilig te stellen.”
“Het valt niet te ontkennen dat het een zware tijd is voor de automobielindustrie.” – Graham Macdonald, Caterham’s Chief Executive Officer
60e verjaardag Caterham Seven
Caterham vierde in 2017 het zestigjarige bestaan van de iconische Seven. “De zestigste verjaardag van de Seven wilden we vieren door terug te kijken op ons ongelooflijke erfgoed. Maar het verkoopresultaat heeft onze verwachtingen overtroffen. Een enorme felicitatie en persoonlijke dank aan het hele dealernetwerk voor het onvermoeibare werk en de toewijding aan het merk”, besluit Macdonald.
Vier modellen
Caterham levert de Seven in Nederland in de smaken Seven 165 (60 kW/81 pk), Seven 275 (100 kW/137 pk), Seven 355 (135 kW/183 pk) en Seven 485 (157 kW/213 pk). De 620R en 620S met 227 kW (310 pk) worden officieel niet verkocht in Nederland. Het gewicht van een Seven varieert van minder dan 500 tot 550 kilogram. Daarmee behoort een Caterham Seven tot de lichtste auto’s op de markt die je nu nog nieuw kan kopen. De Nederlandse Caterham-importeur is Van der Kooi Sportscars in Houten.
1957
De Seven verscheen zestig jaar geleden – in 1957 – als Lotus 7. Oprichter Colin Chapman had de sportauto geheel volgens zijn vrij extreme denkbeelden ontwikkeld: zo licht en zo eenvoudig mogelijk, met een buizenframe, een simpele aluminium carrosserie en achterwielaandrijving. De motoren kwamen van Ford, BMC en Coventry Climax. In 1973 – met de toetreding van Groot-Brittannië tot de Europese Economische Gemeenschap – veranderde de belastingwetgeving en was de 7 voor Lotus niet meer interessant. Caterham, de Lotus-vertegenwoordiger in de gelijknamige plaats in Zuid-Engeland, nam de productierechten voor de 7 over en doopte hem om in Seven. Caterham heeft de Seven altijd doorontwikkeld en zegt dat ook in de toekomst te blijven doen.