Zelfsturende BMW op komst
Op de achterbank een krantje lezen of even werken met de laptop terwijl de auto helemaal zelfstandig rijdt? Het zal nog even duren voordat dat mogelijk is, maar BMW is wel ver met de ontwikkeling van de zelfsturende auto. Er wordt al uitgebreid op de openbare weg getest.
Een druk op een knop op het stuur en de handen kunnen los. Het voelt raar en je handen blijven ter hoogte van het stuurwiel om dat zonodig toch zelf vast te pakken. Een BMW 5-serie, voorzien van een experimentele automatische piloot, volgt echter keurig de rijstrook en haalt een langzamer rijdende vrachtauto zelfstandig in. Dat doet hij overigens pas als een naast ons rijdende auto is gepasseerd. Je zou het als bestuurder zelf niet beter doen. Wetgeving “Vanaf 2020 verwachten wij dat dergelijke technologie ver genoeg is doorontwikkeld en ook de wetgeving is aangepast om het voor een betaalbare prijs in de praktijk toe te passen”, aldus Werner Huber, die bij BMW leiding geeft aan dit project. Meer rijcomfort, meer efficiency en meer veiligheid zijn de doelstelling. Het beeld om zelf op de achterbank te gaan zitten en de auto letterlijk te laten chaufferen, zal nog lang een droom blijven. Er kleven nog te veel haken en ogen aan. Huber: “De bestuurder blijft aansprakelijk voor het voertuig. Dus als het systeem een storing meldt, dan moet die de besturing van de auto kunnen overnemen. En dat gaat dus niet vanaf de achterbank.” File assistent Voor de zelfsturende technologie ziet BMW vooral mogelijkheden bij monotone ritten. Begin volgend jaar presenteert de Duitse fabrikant al een soort ‘light’-versie in de vorm van een Traffic Jam Assistant die bij het rijden in de file tot een snelheid van 40 km/u automatisch accelereert, remt en stuurt. Dat voorkomt kleine aanrijdingen. Een toekomstige optie is een Emergency Stop Assistant. Val je in slaap of word je onwel, dan stuurt dit systeem de auto veilig naar de kant of naar de vluchtstrook. De alarmlichten gaan aan en hulpdiensten worden automatisch ingeschakeld. Net als bij de experimentele BMW 5-serie wordt gebruikgemaakt van een serie ‘elektronische ogen’, bestaande uit radarsensoren, ultrasone sensoren digitale camera’s voor, achter en op de flanken van de auto en een aantal krachtige computers om alle data te verwerken.