Yes! Performance-label HF van Lancia keert terug!
Lancia keert mogelijk ook terug in rallysport
Abarth komt met een extra potente uitvoering van de 600e. Dat was al bekend. Omdat die aandrijflijn toch al op de plank ligt, doet Lancia vrolijk mee. Het herboren Italiaanse automerk stoft het oude performancelabel HF af en kondigt de Lancia Ypsilon HF aan. Dit zijn de eerste details!
Terugkeer van Lancia in rallysport?
Het nieuwe HF logo debuteert op de nieuwe Lancia Ypsilon HF en daarna op de toekomstige high-performance versies van het merk. Luca Napolitano, CEO van het merk Lancia, doet daarnaast een opvallende uitspraak: “Keren we terug naar de Rally? Daar werken we aan.” Lancia is lekker bezig!
Historie Lancia HF
Lancia Centro Stile heeft het originele HF-logo opnieuw geïnterpreteerd en eigentijds gemaakt. Met name de kleuren van het HF logo (wit, rood en zwart) zijn, zonder grafische elementen toe te voegen, opnieuw gebruikt. Maar ze zijn vereenvoudigd en puurder gemaakt, met respect voor de onmiskenbare geometrie van het merk Lancia. De kleuren zijn die van het officiële logo van de Fulvia Coupé uit 1966, terwijl – om snelheid en radicaliteit uit te drukken – de helling van de letters die is van het logo van de Lancia Delta uit de jaren ’90. Het nieuwe HF-logo is Progressive Classic omdat alle kenmerkende elementen van het historische merk, bestaande uit het olifantje en het acroniem, nu opnieuw worden geïnterpreteerd.
Over de Lancia Ypsilon HF
De Lancia Ypsilon HF krijgt een verlaagd onderstel, een verbrede spoorbreedte, wordt 100% elektrisch met een 240 pk sterke elektromotor en biedt een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,8 seconden. Feitelijk dezelfde specs als de Abarth 600e.
HF logo en Squadra Corse Lancia
Het HF-logo werd voor het eerst geïntroduceerd in 1960 op de Autosalon van Genève toen een groep gepassioneerde Lancia-eigenaars de ‘Lancia Hi-Fi’ club oprichtte (Hi-Fi staat voor High-Fidelity), voorbehouden aan diegenen die minstens zes gloednieuwe Lancia-auto’s hadden gekocht. De initialen HF verschenen voor het eerst op enkele Lancia sportmodellen, zoals de Flaminia Pinin Farina Coupé, de Flaminia Sport Zagato en de Flavia Coupé.
Een paar jaar later in februari 1963, richtte Cesare Fiorio samen met een aantal coureurs en gepassioneerde Lancia-eigenaren het HF Lancia Racing Team op. Het logo van het Racing Team bestaat uit de hoofdletters HF (wit op een zwarte achtergrond), met vier rode olifanten als mascottes en de hoofdletters SQUADRA CORSE (wit op een rode achtergrond) eronder.
De legendarische Fulvia Coupé HF van ’66 kreeg het logo als de eerste, gevolgd door de onverslaanbare Stratos HF van 1974 tot 1978, de Delta Turbo in 1983 en tot slot de Delta 4WD, Delta Integrale en Delta HF Integrale Evolution.
Rally
Sinds de oprichting van het HF Lancia Racing Team waren de successen van de Lancia HF auto’s talrijk. In 1972 won de Fulvia HF het International Constructors’ Championship, dat vanaf het volgende jaar het World Rally Championship werd; een competitie waarin dezelfde Fulvia HF en de Stratos HF zegevierden in 1974 en de Stratos HF in het tweejaarlijkse seizoen 1976-1977, met als hoogtepunt de zes opeenvolgende titels die tussen 1987 en 1992 werden gewonnen door de iconische Delta HF met vierwielaandrijving, een model dat kon uitblinken in verschillende versies, 4WD, 8v, 16v en Evolution.
Olifantensymbool brengt geluk?
‘Tussen legende en werkelijkheid’ wordt gezegd dat het olifantje al in 1953 als geluksbrenger werd gekozen door Gianni, zoon van Vincenzo Lancia en CEO van de autofabrikant van 1949 tot 1955. De betekenis zou worden toegeschreven aan het idee dat olifanten, eenmaal gelanceerd in een race, niet te stoppen zijn. Het symbool van de galopperende pachyderm, aanvankelijk afgebeeld in blauw en daarna in rood, lijkt afkomstig te zijn uit de oosterse mythologie, als symbool van geluk en overwinning, zolang het wordt afgebeeld met de slurf naar voren gestrekt.