Wat krijgen we nou: Dacia past zijn logo aan!
Nieuwe identiteit voor Dacia, inclusief nieuwe hoofdkleuren
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een nieuw logo, gewijzigde kleuren, Dacia gooit het over een compleet andere boeg. Het automerk blijft naar eigen zeggen wel trouw aan zijn oorsprong, dus aan de basisingrediënten wordt niet gesleuteld. Wel aan de garnering. Dacia heeft een nieuwe look & feel ontwikkeld die de merkwaarden weerspiegelt: ‘eenvoud, authenticiteit en robuustheid en altijd tegen een eerlijke prijs’.
Gefaseerd zichtbaar
Dacia voert de nieuwe merkidentiteit vanaf juni 2021 gefaseerd in via verschillende communicatiekanalen: websites, reclames, brochures en meer. Dacia-dealers schakelen vanaf begin 2022 geleidelijk over naar de nieuwe merkidentiteit. De modellen dragen vanaf de tweede helft van 2022 het nieuwe logo en embleem. Maar wat kunnen we precies verwachten?
Spiegelbeeld
De vernieuwing van Dacia wordt vertaald met het nieuwe logo (volledige naam) en een nieuw embleem (verbonden ‘D’ en ‘C’). De D en de C zijn spiegelbeelden van elkaar.
Ontwerpteam aan het woord
“Het embleem geeft de essentie van het logo weer door de D en de C samen te brengen, als schakels van een ketting die aan elkaar zijn gekoppeld. Het nieuwe embleem is een krachtig en betekenisvol beeld dat gemakkelijk te herkennen is, ook van een afstand”, aldus het ontwerpteam van Dacia.
Nieuwe Dacia merkkleur: kakigroen
Dacia stapt ook over op een nieuwe merkkleur: kakigroen. Dat verwijst volgens Dacia naar de band van het merk met de natuur. Secundaire kleuren vullen het gamma aan. Dit zijn aardse kleuren als donker kaki, terracotta en zand maar ook secundaire kleuren zoals fel oranje en fel groen. Dacia heeft het nieuwe merklogo, de nieuwe typografie en de kleur kakikleur stiekem al laten zien met de Dacia Bigster Concept.