Volkswagen monteert roetfilter op benzineauto’s
90 % minder fijnstof vanaf september 2017
De Volkswagen Groep gaat op grote schaal roetfilters toepassen op zijn benzinemodellen. Het proces start in juni 2017 met de 1.4 TSI-motor in de Volkswagen Tiguan en de 2.0 TFSI in de Audi A5. Maar waarom eigenlijk?
Nee, het monteren van roetfilters op benzinemodellen is geen goedmakertje na het dieselschandaal in de Verenigde Staten. Volkswagen loopt hiermee vooruit op de strengere Euro 6c-emissienorm die per september 2017 van kracht is.
Benzine en roet?
De uitstoot van roet (fijnstof) is niet alleen een dieselprobleem. Ook benzinemotoren stoten roet uit, alleen in veel kleinere deeltjes.
De emissienorm stelt grenzen aan de uitgestoten massa van roetdeeltjes. Die zijn bij dieselmotoren vrij groot, maar worden tegengehouden door een roetfilter. Bij een benzinemotor valt de uitgestoten massa binnen de norm en dus waren roetfilters tot nu toe ‘niet nodig’.
Diverse instanties uiten echter al jaren hun zorgen over de roetuitstoot van benzinemotoren met directe brandstofinjectie. De uitgestoten massa blijft wel binnen de norm, maar het gaat om buitensporig grote hoeveelheden van de kleinste roetdeeltjes. Het aantal fijnstofdeeltjes ligt in sommige gevallen zelfs hoger dan bij diesels.
[gallerij-1]
Euro 6c-emissienorm
De EU wil geen ongelijke behandeling voor benzine en diesel en dus wordt de uitstootnorm voor direct ingespoten benzinemotoren verder aangescherpt. Als onderdeel van de gefaseerde invoering van de Euro 6-emissienorm (A, B en C) mogen nieuwe benzinemodellen vanaf 1 september 2017 (6c-norm) nog maar een tiende uitstoten van de nu toegestane hoeveelheid fijnstofdeeltjes.
Het monteren van een roetfilter is de meest voor de hand liggende oplossing. Volgens Volkswagen kunnen filters de uitstoot van kleine roetdeeltjes met maximaal 90 procent beperken. Later worden ook andere benzinemotoren van Volkswagen, Audi, SEAT en Skoda van roetfilters voorzien. En andere fabrikanten zullen snel volgen, zo is de verwachting.
Lees ook: Rijtest – Volkswagen Golf GTI Clubsport
[parallex-1]