Autotest – Deze Volkswagen Tiguan of toch een Porsche Macan?
Volkswagen Tiguan 2.0 TDI BiTurbo: at the top of the food chain
Volkswagen Tiguan – Niet altijd heeft de krachtigste versie van een model een benzinemotor. In het geval van de nieuwe Volkswagen Tiguan staat een dieselvariant at the top of the food chain. We rijden enkele dagen in de Tiguan 2.0 TDI BiTurbo 240 pk. En dat went snel.
De vanafprijs van deze Volkswagen Tiguan
Om maar meteen even een bijzonder feit te benoemen: de vanafprijs van de Volkswagen Tiguan met benzinemotor – de 1.4 TSI 92kW (125 pk) met handgeschakelde zesbak – begint bij 33.511 euro. Deze topdiesel met zeventraps DSG-automaat en 4Motion-vierwielaandrijving is bijna twee keer zo duur. De Highline is er vanaf 60.150 euro en de Highline Business R kost op z’n minst 62.050 euro. Aardig wat knaken dus.
“Je moet zo’n Tiguan 2.0 TDI BiTurbo 240 pk wel erg graag willen.”
Prijsverschillen
Toegegeven, het prijsverschil tussen de dieselmotor met de minste power en deze topdiesel is een stuk kleiner. Dieselen in een Tiguan kan bijvoorbeeld al vanaf 39.730 euro voor de 2.0 TDI met 85 kW (115 pk) met handgeschakelde zesbak. Maar ook dan bestaat er een prijsverschil van twintig mille. Hmmm.
“Het prijsverschil tussen de goedkoopste Tiguan en deze 2.0 TDI BiTurbo 4Motion bedraagt 30.000 euro.”
10.000 euro winst
Kortom: je moet zo’n Tiguan 2.0 TDI BiTurbo 240 pk wel erg graag willen. Met een Tiguan 2.0 TDI met 110 kW (150 pk), zeventraps DSG én vierwielaandrijving valt ook prima te leven. Je levert wel 90 pk en 160 Nm koppel in, maar hij is met 50.050 euro ook weer een stukje goedkoper. Scheelt je toch maar even 10.000 euro.
Tiguan verslaat Macan
Wat is dan de meerwaarde van deze Tiguan 2.0 TDI BiTurbo 240 pk? Allereerst de prestaties. De 2,0-liter biturbodiesel levert zoals gezegd 176 kW (240 pk). De hoeveelheid koppel is fors: 500 Newtonmeters. De topsnelheid bedraagt 228 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u legt deze Tiguan af in 6,5 seconden. Daarmee ben je zelfs een Porsche Macan met 252 pk sterke benzinemotor te snel af, want die heeft 6,7 seconden nodig. Bovendien is zo’n Macan ietsje duurder (vanaf 75.300 euro). Alhoewel, is dat wel zo? Schrik niet, maar de prijs van deze testauto bedraagt dankzij de nodige opties ook bijna 75.000 euro.
“Een bijzonder fijne reisauto, comfortabel, stil en zeer krachtig.”
Een Tiguan met performance
Een Tiguan die een Macan verslaat, dat is best apart. Het zegt wat over de performance van deze Tiguan met dieselmotor. De auto kan eenvoudig alle dieselpower verwerken. De zeventraps DSG wisselt keurig van verzet, op de juiste momenten. Zelf schakelen kan ook, maar in de praktijk zal je dat niet of nauwelijks doen.
Geremd trekvermogen
Het geremd trekvermogen van deze 240 pk sterke dieselversie is hoger dan van alle andere Tiguan-versies. Hij mag 2.300 tot 2.500 kilogram trekken (geremd). Toch is het verschil met de eerdergenoemde 2.0 TDI 4Motion met 150 pk en 340 Nm niet heel groot, want die mag 2.200 tot 2.500 kilogram trekken. Een verschil van 100 kilogram. Het grote voordeel van de topdiesel is natuurlijk de extra trekkracht. Ideaal voor het trekken van een caravan of aanhanger natuurlijk. Helemaal omdat de dieselmotor zijn trekkracht al bij een zeer laag toerental levert (1.750 toeren per minuut).
Veilig en ruimtelijk gevoel
Dat dit bijzonder fijn is, merken we op de Duitse autobahn voor een bezoek aan Frankfurt. Er is altijd kracht en de auto geeft je een veilig en ruimtelijk gevoel. Tijdens onze heenreis regent het hard, toch voelen we ons nooit onprettig. De Tiguan is een zeer fijne reisauto. De hoge zit, veel ruimte, veel geluidsisolatie, de auto heeft het allemaal. Er heerst altijd gevoel van controle. Alle systemen werken ook prettig. Het infotainmentsysteem behoort tot de top in het segment. Daarnaast ziet deze Business R er ook nog erg fraai uit in deze blauw kleur met forse wielen.
“Een traktatie voor jezelf.”
Deze Tiguan nemen?
De Tiguan 2.0 TDI BiTurbo 240 pk is vooral een traktatie voor jezelf. Al die power heb je echt niet nodig, maar dat je een bijzonder koppelrijke dieselmotor onder je bips hebt, geeft wel een bijzonder rijk gevoel. De standaarduitrusting van deze diesel is lekker uitgebreid, maar toch kun je ook bij deze topversie nog voor meer dan 12.000 euro aan opties wegstrepen. Wat je daarvan vindt, is helemaal aan jou. Als het op kracht, rijcomfort en souplesse aankomt, staat deze Tiguan 2.0 TDI BiTurbo 240 pk absoluut zijn mannetje.