Volgende generatie BMW X5 M en X6 M écht groen(er)
Deze versie heeft nog een vette V8
Zie hier de derde generatie van de BMW X5 M en BMW X6 M. Een bijzondere editie, want het is naar verwachting de laatste keer dat BMW kiest voor alleen een conventionele verbrandingsmotor. BMW levert de nieuwe X5 M- en X6 M-modellen ook als Competition met nog meer power. Beide modellen komen in april 2020 op de markt.
In twee smaken
De BMW X5 M en X6 M zijn dus te krijgen in twee smaken. De ‘basisversies’ hebben een 4,4-liter V8-motor met 600 pk en 750 Nm aan koppel. De Competition-varianten schoppen het tot 625 pk en 750 Nm. Schakelen gebeurt met een achttraps M Steptronic-automaat die via een M xDrive AWD-systeem alle wielen aandrijft.
Zo snel zijn ze
Hoe snel zijn ze dan? De BMW X5 M en BMW X6 M sprinten in 3,9 seconden naar 100 km/u. De Competition-modellen snoepen hier nog 0,1 seconde van af.
De toekomst wordt anders
De toekomst van de power-SUV ziet er anders uit. Omdat de CO2-emissies moeten dalen, kiest BMW voor volgende M-generaties voor elektro-ondersteuning om de CO2-uitstoot te drukken. Markus Flasch, de topman BMW M GmbH, geeft aan dat de motorsportdivisie van BMW werkt aan verschillende vormen van elektrificatie. “Denk hierbij aan hybride, plug-in hybride en batterij-elektrisch. Alles wat ons competitie en prestaties brengt, is relevant voor BMW M GmbH. We zien een hoop potentieel in de hybride- en elektro-technologie.”
Overgang gaat geleidelijk
De verbrandingsmotor zal volgens Flasch nog lang blijven bestaan, maar die krijgt in de het vervolg wel elektrohulp. De overgang naar EV-techniek zal geleidelijk aan gaan bij BMW M.