Het einde van de traditionele buitenspiegel is in zicht
Japan keurt zijspiegelcamera’s goed
Japan gaat het gebruik van zijspiegelcamera’s als een van de eerste landen ter wereld goedkeuren. De Japanse overheid stelt dat de technologie in een vergevorderd stadium is. De beeldkwaliteit is tegenwoordig gelijk aan die van conventionele zijspiegels en de veiligheid is gegarandeerd.
Studiemodellen
De Japanse leverancier Ichikoh verwacht dat 29 procent van alle nieuw verkochte auto’s in Japan in 2023 camera’s heeft in plaats van zijspiegels, meldt Automotive News. Autofabrikanten zijn al heel lang klaar voor camera’s die conventionele zijspiegels vervangen. Dat blijkt wel uit de diverse studiemodellen die wereldwijd op de autobeurzen worden gepresenteerd. Vaak zijn de zijspiegels van die modellen al vervangen door innovatieve camera’s.
Betere aerodynamica
Met behulp van displays in het interieur krijgt de bestuurder een duidelijk beeld van de situatie achter hem. Camera’s zijn compacter dan conventionele zijspiegels, waardoor auto’s aerodynamischer zijn en het zicht naast de auto toeneemt. Met andere woorden: de dode hoek wordt kleiner. Een betere stroomlijn is verder gelijk aan een lager brandstofverbruik. De camera’s zijn ook lichter dan conventionele zijspiegels.
Doorbraak
De goedkeuring in Japan betekent een doorbraak voor de auto-industrie. Het geeft Japanse autofabrikanten een kleine voorsprong met de techniek, zolang Europa geen goedkeuring geeft. Maar die goedkeuring komt wel, vermoedelijk nog in 2017. De Verenigde Staten en China sluiten zich waarschijnlijk in 2018 aan. Maar regelgeving op Europees niveau heeft tijd nodig, al kan dat volgens autofabrikanten niet snel genoeg gaan.
Volkswagen XL1
In Europa wordt de techniek momenteel alleen bij hoge uitzondering toegestaan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de aerodynamische Volkswagen XL1 die met zijspiegelcamera’s werd toegelaten op de openbare weg. Van de XL1 zijn 250 exemplaren gebouwd.
BMW i8 Mirrorless Concept
Niet alleen Volkswagen werkt aan de techniek. Een andere speler is BMW, die begin 2016 nog de i8 Mirrorless Concept met aerodynamisch vormgegeven zijspiegelcamera’s onthulde. De binnenspiegel van deze auto is vervangen door een display. Door het samenvoegen van de beelden van de twee zijspiegelcamera’s en de camera geplaatst onder de achterruit, krijgt de bestuurder een compleet beeld van wat er achter en naast de auto afspeelt. BMW verwacht de techniek in 2019 in productie te nemen.
Nissan Smart Rearview Mirror
Nissan heeft tot nu toe alleen de zogeheten ‘Smart Rearview Mirror’ gepresenteerd. Deze binnenspiegel heeft twee functies. Allereerst werkt deze zoals iedere andere binnenspiegel, maar met een druk op de knop verschijnt er een LCD-display op het glasoppervlak dat vooral tijdens nachtelijke ritten een veel duidelijker beeld geeft dan een conventionele binnenspiegel.