Auto, Lifestyle & Fun
s

Suzuki Vitara S 1.4 Boosterjet – Rijtest

Vlotte crossover met sportieve looks

 •  Autotests, Nieuws

Een pittige turbomotor in een crossover, is dat wel zo’n goed idee? Suzuki bewijst met de Vitara S van wel. De auto gedraagt zich als een sportieve, maar bovenal comfortabele hatchback. En dat is een zeldzame combinatie in dit segment.

Stevige concurrentie

De Vitara S opereert in een druk segment. Beter gezegd: een heel druk segment! Het aanbod crossovers in het B-segment is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. We noemen op alfabetische volgorde de Citroën C4 Cactus, de Dacia Duster, de Fiat 500X, de Ford EcoSport, de Honda HR-V, de Nissan Juke, de Opel Mokka, de Peugeot 2008, de Renault Captur en de SsangYong Tivoli.

Stevige concurrentie dus voor de Suzuki Vitara, maar de auto staat z’n mannetje met een onderscheidend design en leuke rijeigenschappen. Met de komst van de Vitara S, met de Boosterjet-turbomotor de snelste Vitara van de reeks, heeft Suzuki ook voor de sportieve rijder een interessant aanbod.

Heel vlot!

De Vitara S met optionele AllGrip-vierwielaandrijving die wij reden, is verrassend vlot. Wanneer we de kentekenpapieren bekijken, snappen we waardoor dat komt: hij weegt maar 1.185 kilogram. De 1.4 Boosterjet-benzinemotor met 103 kW (140 pk) en 220 Nm heeft dus meer dan genoeg vermogen om de Vitara S vlot op tempo te brengen. De sprint van 0 naar 100 km/u is na 10,2 seconden volbracht en de topsnelheid bedraagt 200 km/u. Dat zijn nette cijfers! Al vanaf 1.500 toeren per minuut is er volop trekkracht voorhanden. De krachtsopbouw verloopt smeuïg. Op de snelweg versnellen in de zesde versnelling? Gewoon doen. Zelfs dan verrast de Suzuki.

Een nette 1 op 15,8

De brandstoftank heeft een inhoud van 47 liter. Wie het gaspedaal niet te vaak intrapt, haalt een afstand van ongeveer 650 kilometer. Over de 580 kilometer die wij hebben gereden, noteren we een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km. Dat is omgerekend een nette 1 op 15,8, terwijl Suzuki voor een Vitara S AllGrip een gemiddelde van 1 op 18,5 noemt.

AllGrip

AllGrip, wat is dat? Deze optionele vierwielaandrijving (kost 3.100 euro) bepaalt zelfstandig wanneer vierwielaandrijving nodig is. Je hebt er dus geen omkijken naar. Leuke toevoeging van dit systeem is de Sport-stand, waarin de respons van het gaspedaal feller is en de auto directer stuurt, al voelt de besturing dan rond de middenstand wat onrustig aan.

Lichtvoetig als een hatchback

Tijdens snel bochtenwerk lijkt de Vitara S in zijn element. De Suzuki voelt lichtvoetig aan en rijdt net als een sportieve hatchback. Wat ons betreft een positieve eigenschap. En een zeldzame, want je vindt deze rijeigenschappen niet snel in vergelijkbare crossovers in het B-segment.

suzuki-vitara-s-rijtest-autorai-2016-foto-01

De Vitara S valt op

In het straatbeeld pik je een Vitara S er zo uit. De auto heeft namelijk diverse opvallende designkenmerken, zoals zwarte lichtmetalen 17-inchwielen, matte metallic grijze buitenspiegels, een andere grille en rode accenten in de koplampen. In het interieur plaatst Suzuki een sportstuur en sportpedalen, en past rode stiksels en diverse rode dashboardaccenten toe. Stuk voor stuk leuke details, die wat extra kleur in het interieur brengen.

Altijd als High Executive

Suzuki levert de Vitara S uitsluitend in de High Executive-uitvoering. Dit betekent dat je helemaal niets tekortkomt. Keyless Go, adaptieve cruisecontrol, stoelverwarming, een infotainmentsysteem met een touchscreen en een achteruitrijcamera? Het is allemaal aanwezig in deze rijk uitgeruste en sportief rijdende Vitara S. De letter S is terecht gebruikt.

Vanafprijs Vitara

De Suzuki Vitara S is leverbaar voor prijzen vanaf 28.099 euro voor de versie met handschakelde zesversnellingsbak. De uitvoering met automaat kost minimaal 30.099 euro. De vanafprijs van de Vitara is 19.999 euro voor de versie met een 1,6-liter benzinemotor met 88 kW (120 pk). Dieselen kan voor prijzen vanaf 26.099 met eveneens een 1.6 met 88 kW (120 pk).

Specificaties

Suzuki Vitara S
Motor: 1,4-liter viercilinder benzineturbomotor
Motorinhoud: 1.373 cc
Vermogen: 103 kW (140 pk)
Trekkracht: 220 Nm tussen 1.500 en 4.000 tpm
Topsnelheid: 200 km/u
0-100 km/u: 10,2 seconden
Gemiddeld verbruik: 1 op 18,5
Gewicht: 1.185 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 141 euro per kwartaal
Prijs: 28.099 euro

Reageer

Video's

AutoRAI.nl maakt gebruikt van cookies.

AutoRAI.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat AutoRAI.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten