De nieuwe Suzuki Swift in 10 aandachtspunten – AutoRAI TV
Op pad met een Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Suzuki Swift is een evolutie ten opzichte van zijn voorganger. Eerder reden we hem al in het buitenland, maar hoe bevalt de Swift in Nederland? We nemen de proef op de som met een Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Style. De topversie dus, maar wel de variant met handgeschakelde vijfbak. We zetten tien aandachtspunten op een rij.
Hardere kunststoffen
Het materiaalgebruik in de Suzuki Swift is oké, maar verwacht geen zachte toplaag van het dashboard of andere zachte kunststoffen. Om de kosten te drukken maakt Suzuki gebruik van hardere kunststoffen, die overigens wel een mooie afwerking hebben. Ook de deurpanelen hebben een harde toplaag, waardoor je arm dus rust op een harde ondergrond. Valt mee te leven.
Lekker licht!
De nieuwe Suzuki Swift is een lichtgewicht auto. De versie waarin wij rijden weegt slechts 994 kilogram, dat is leeg dus 894 kilogram. Juist dat gewicht geldt voor het bepalen van de mrb. Je betaalt dus lekker weinig wegenbelasting voor de nieuwe Swift. Maar dat lagere gewicht heeft ook als gevolg dat de auto vrij gevoelig is voor zijwind, vooral bij het passeren van vrachtwagens op de snelweg.
Weinig feedback
Licht is ook de bediening van het koppelingspedaal. Verder is de besturing vrij licht en ook de bediening van de handgeschakelde vijfbak gaat vrijwel zonder gevoel. Wellicht was iets meer feedback wenselijk geweest, vooral omdat de vorige Swift zo’n communicatieve auto was. Bij de nieuwe Swift ligt het accent veel duidelijker op comfort. Maar wellicht is dat juist waar de markt om vraagt. Een proefrit zal helpen om te bepalen of de Swift aansluit bij jouw wensen.
Zachte wielophanging
De wielophanging van de nieuwe Suzuki Swift is aan de zachte kant. Dat past natuurlijk ontzettend goed bij het comfortabele karakter van de auto. Het resulteert wel in een auto die vrij ver deint in bochten. Omdat de stoelen ietwat zijdelingse steun missen, kan de sportievere rijder een Swift wellicht beter laten staan. Iemand die voorkeur geeft aan comfort, moet absoluut naar een Swift kijken.
Superzuinig!
De nieuwe mild hybride aandrijflijn is bijzonder zuinig! Je haalt kinderlijk eenvoudig een gemiddelde van 1 op 24, of zelfs beter. De aandrijflijn van de Suzuki Swift bestaat uit een 1,2-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 61 kW (83 pk) met 112 Nm aan koppel. De 0-100-sprint kost met handbak ongeveer 12,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 165 km/u. Suzuki geeft zelf een gemiddelde op van 1 op 22,7. In de praktijk ga je dat met rustig rijden gegarandeerd halen. Met een snelheid van ongeveer 80 km/u haal je zelfs 1 op 35.
De aandrijflijn is verrassend stil. Hij blijft keurig op de achtergrond. De motor in de nieuwe Swift is gekoppeld aan het 12V SHVS-systeem. Het SHVS hybridesysteem zet de kinetische energie die ontstaat tijdens vertragen en afremmen om in elektriciteit, die het opslaat in de lithium-ionbatterij. De ISG (Integrated Starter Generator) levert 2,3 kW en 50 Nm en ondersteunt de motor daarmee tijdens het accelereren voor een lager brandstofverbruik en het soepeler wegrijden bij lage toerentallen.
Beetje omslachtig
Het instellen – of beter gezegd uitschakelen – van rijhulpsystemen is vrij omslachtig. Je moet in de boordcomputer duiken in het instrumentarium. Dat kan niet via het stuurwiel, maar met een kunststof hendel. Een plastic staafje met een draaimechanisme. Dat plastic stokje voelt niet alleen heel fragiel, maar het werkt ook niet heel prettig. Je moet hem ingedrukt houden om in het menu te duiken. Dat kan overigens alleen als de auto stilstaat, niet tijdens het rijden. We hadden liever selectieknoppen op het stuurwiel gezien om te ‘bladeren’ door de boordcomputer.
Infotainmentsysteem
Infotainment is niet altijd een sterk punt bij Suzuki’s. In de Swift doen de Japanners een uitstekende poging om het goed te maken. Het is nog steeds niet het snelste systeem, maar het werkt allemaal wel logisch. Hoewel, het koppelen van de telefoon is wat omslachtig. Een knop ‘telefoon koppelen’ zit er niet op. Je moet via Bluetooth-instellingen in het menu duiken om vervolgens daar een telefoon toe te voegen. Het systeem ondersteunt draadloos Apple CarPlay en Android Auto, dat is dan wel weer erg fijn!
Hoge tildrempel
De nieuwe Suzuki Swift is verrassend ruim, ook achterin is het prima zitten als je langer bent dan 1,85 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 265 liter, gelijk aan die van zijn voorganger. Met neergeklapte rugleuning is er 589 liter voorhanden.
Zes jaar garantie
Jawel, je krijgt zes jaar garantie op de nieuwe Suzuki Swift, net als op elke andere Suzuki. Of dat nu met twee of vier wielen is. Die garantietermijn geldt tot 150.000 kilometer. Wat als eerste komst. Hoe dit precies werkt? Leggen we uit. Deze garantie bestaat uit drie jaar Europese fabrieksgarantie en 3 jaar aanvullende garantie van Suzuki Nederland. In de eerste drie jaar, tot een maximum kilometerstand van 100.000 km geldt de fabrieksgarantie. In het vierde, vijfde en zesde jaar of vanaf 100.000 km geldt de Suzuki Nederland aanvullende garantie. De aanvullende garantie geldt alleen in Nederland.
Reparaties die vallen onder de aanvullende garantie moeten worden uitgevoerd en afgewikkeld door een Nederlandse Suzuki-dealer. Bij een aanspraak op garantie moet de eigenaar/gebruiker het onderhouds- en garantieboekje en bijbehorende onderhouds- en reparatienota’s kunnen tonen. Aan de hand hiervan kan immers bepaald worden of het voorgeschreven periodieke onderhoud op de juiste tijdstippen en zonder onderbreking is uitgevoerd. Bewaar dit boekje en bijbehorende facturen daarom zorgvuldig in de Suzuki Service-map in het dashboardkastje.
Bepaal goed welke uitvoering je neemt
Kijk goed welke uitvoering het beste bij jou past. Er is keuze uit de Comfort, Select en Style. Prijzen beginnen bij een kleine 22.000 euro. Deze Style start bij iets meer dan 25 mille. De Select zit daar met een kleine 24 mille precies tussen in. Ten opzichte van de Comfort heeft de Select 16-inch lichtmetaal, een met leder afgewerkt stuurwiel, stoelverwarming vóór en zes speakers. De topversie Style heeft Climate Control, 16-inch gepolijste wielen, elektrisch inklapbare zijspiegels en satijnchromen interieuraccenten. Het 9-inch infotainmentsysteem en handbediende airco zijn al standaard vanaf de Comfort.