Suzuki Katana en Swift Sport Katana: terug naar de roots
Binnenkort: Katana vs Katana challenge
Binnenkort nemen de gloednieuwe Suzuki Katana naked bike en Suzuki Swift Sport Katana hot hatchback het in meerdere battles tegen elkaar op in de spannende Katana vs Katana challenge. Het belooft een historische strijd te worden. Over historie gesproken: wist je dat beide modellen voorgangers hebben die in de jaren ‘80 op de markt kwamen? Een terugblik.
Suzuki GSX1100 S Katana
De eerste Suzuki GSX1100 S Katana werd in 1980 op de InterMOT-motorbeurs in Keulen gepresenteerd en kwam in 1981 op de markt. Tijdens de introductie was het de snelste productiemotorfiets ter wereld met een topsnelheid van 220 km/u. Suzuki heeft de Katana vernoemd naar het zwaard van samoeraistrijders dat volgens eeuwenoude Japanse traditie met de hand vervaardigd wordt. Vanwaar die link met het samoeraizwaard? Vanwege de styling natuurlijk. Het messcherpe lijnenspel van de eerste Katana spreekt boekdelen.
De nieuwe Suzuki Katana
Precies dát design keert ook terug op de fonkelnieuwe Suzuki Katana die in 2018 – exact 38 jaar na de onthulling van de eerste GSX1100 S Katana – debuteerde op de InterMOT in Keulen. Je ziet het meteen: deze 150 pk sterke 2019 Suzuki GSX-S1000S Katana is een overduidelijke verwijzing naar het oer-model. Opnieuw is de Suzuki Katana een designstatement dankzij zijn puntige en compacte cockpit en hoge tankpartij. Maar het is vooral een toegankelijke entertainer.
30 exemplaren Suzuki Swift Sport Katana
Nog zo’n entertainer is de speciaal voor Nederland ontwikkelde Swift Sport Katana. Hiervan worden slechts 30 exemplaren vervaardigd. Dankzij een extra sportieve look met unieke striping en diverse technische upgrades biedt de Swift Sport Katana nog meer rijplezier, iets dat al jaren onlosmakelijk verbonden is met de Suzuki Swift.
De Swift GTi
Suzuki presenteerde de eerste generatie Swift (ook bekend als Cultus) op de 25ste editie van de Tokyo Motor Show. In 1986 debuteerde de sportieve GTi-uitvoering met onder de motorkap een 1,3-liter benzinemotor met zestien kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen. Goed voor een vermogen van 101 pk. In combinatie met een leeggewicht van slechts 810 kilogram resulteerde dat in indrukwekkende prestaties: van 0 naar 100 in slechts 8,6 seconden en een topsnelheid van 182 km/u.
Lichtgewicht
Ook de nieuwste en alweer zesde generatie Suzuki Swift weegt ten opzichte van de concurrentie nog altijd heel erg weinig. Dat scheelt behoorlijk in de wegenbelasting, maar belangrijker is dat een laag gewicht ook resulteert in heel veel rijplezier. Er zijn maar weinig auto’s zo lichtvoetig als de Suzuki Swift. De nieuwe Suzuki Swift Sport – die slechts 945 kilogram weegt – vormt geen uitzondering en combineert een laag gewicht met lekker veel power. Onder de motorkap lepelt Suzuki een 1.4 Boosterjet turbomotor met 140 pk en 230 Newtonmeter, genoeg kracht voor een 0-100-tijd van 8,1 seconden en een topsnelheid van 210 km/u.
Stay tuned!
Kortom: de Suzuki GSX-S1000S Katana naked bike en Suzuki Swift Sport Katana hebben een rijke historie en bieden volop rijplezier. Dé ingrediënten voor een spannende battle. Tijdens de Katana vs Katana challenge gaan redacties van verschillende Nederlandse auto/motor media de strijd met elkaar aan op de tweewieler en vierwieler van Suzuki. AutoRAI.nl/MotorRAI.nl neemt deel. Stay tuned, want binnenkort barst de strijd echt los.