Suzuki e Vitara: een elektrische SUV zonder fratsen
De Japanners houden het hoofd koel als het om EV's gaat
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als het om elektrische auto’s gaat, dan keek Suzuki de afgelopen jaren een beetje de kat uit de boom. Achter de schermen heeft Suzuki uiteraard wel gewerkt aan EV’s, maar echt haast had het merk niet. De reden is simpel: de markt was volgens Suzuki nog niet rijp genoeg . Nu is het moment wel daar voor Suzuki om een eerste stap te zetten. Dit is de Suzuki e Vitara, gebouwd op een dedicated EV-platform. Hij komt in de zomer (september) van 2025 naar Nederland. Prijskaartje? Denk aan 36.000 euro.
Suzuki e Vitara is een gedeeld project
De Suzuki e Vitara is een gedeeld project met Suzuki, Toyota en Daihatsu Motor Corporation. Ook Toyota komt op zijn beurt dus met een EV-crossover op basis van deze architectuur. Takahiko Hashimoto, managing officer BEV Solutions, zegt in een interview met AutoRAI.nl: “Het platform en alle EV-componenten zijn in samenwerking met Toyota ontwikkeld. Verder is de auto 100% een Suzuki.”
Meer elektrische Suzuki’s?
De e Vitara is het eerste volledig elektrische voertuig (BEV) binnen het OEM-partnerschap tussen Suzuki en Toyota. De elektrische SUV wordt wereldwijd geïntroduceerd en speelt in op de groeiende vraag naar batterij-elektrische SUV’s. Naast de e Vitara komt Suzuki ook met andere volledig elektrische modellen. Tijdens een officiële presentatie heeft Suzuki aan het grote publiek een line-up van vijf modellen gepresenteerd.
Gewoon rustig afwachten
Op een eerder vrijgegeven afbeelding heeft Suzuki een compacte Wagon R-achtige gezinsauto (eWX), een elektrische terreinauto met Jimny-design en een drietal elektrische hatchbacks of crossovers laten zien. De vraag is of deze modellen echt allemaal gaan komen, want Toshihiro Suzuki, Director en President van Suzuki, zegt: “We gaan kijken hoe deze e Vitara presteert en op basis van die resultaten nemen we de volgende stap.” Suzuki houdt dus het hoofd koel. Tijdens het onthullingsevenement van de nieuwe Suzuki e Vitara mag je dat best letterlijk nemen, want de auto werd voorgesteld op een ijsbaan.
SUZUKI E VITARA (2025): een elektrische SUV zonder fratsen – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV
HEARTECT-e-platform
De e Vitara wordt gebouwd op het nieuwe HEARTECT-e-platform, dat speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische modellen. Verwacht dus geen hybride op plug-in hybride op basis van deze Vitara. Tenzij Suzuki het model ook op een ander platform produceert. Dat platform voldoet natuurlijk aan de typische BEV-kenmerken: een lange wielbasis, een laag zwaartepunt en ga zo maar door.
Vanafprijs Suzuki e Vitara
De productie van de e Vitara start in het voorjaar van 2025 bij Suzuki Motor Gujarat in India. De verkoop gaat van start in de zomer van 2025 in diverse regio’s, waaronder Europa, India en Japan. Reken voor Nederland op een marktintroductie in september 2025. Een prijs? Nog niet bekend, maar de e Vitara moet opboksen tegen modellen als de Volvo EX30, Kia EV3 en Renault Megane E-Tech. Dus de prijs moet goed zijn. Wij zetten in op minimaal 34.000 tot 35.000 euro.
Komt als Select en Style
De Suzuki e Vitara verschijnt als Select en Style op de markt. De Select heeft altijd een zwart interieur en de Style heeft in de kleuren zilver of donkergroen een bruin interieur. Kies je een Style in een andere kleur, dan is het interieur ook zwart. Uiteraard is er ook keuze uit verschillende aandrijflijnen. We zetten de Europese specificaties van de Suzuki e Vitara voor jou op een rij. Alle batterijen zijn van het type lithium-ijzerfosfaat, afkomstig van BYD. Het zijn dus Blade-batterijen. Volgens Suzuki zijn deze duurzaam, veilig en betaalbaar.
Motorvarianten Suzuki e Vitara
49 kWh 2WD – 106 kW (144 pk) – 189 Nm – 1.702 kg
61 kWh 2WD – 128 kW (174 pk) – 189 Nm – 1.760 tot 1.799 kg
61 kWh 4WD – 135 kW (184 pk) (voor 128 kW (174 pk)/achter 48 kW (65 pk)) – 300 Nm – 1.860 tot 1.899 kg
Rijmodi: Eco, Normal en Sport. Kies je voor de versie met Allgrip e – met AWD dus – dan is er nog keuze uit Auto of Trail.
Tekst loopt verder onder foto-overzicht
Suzuki e Vitara opladen
Het opladen van de Suzuki e Vitara – die standaard over een warmtepomp beschikt – kan met 3-fase 11 kW AC of met een DC-laadkracht van maximaal 150 kW. In dat laatste geval duurt het opladen van de batterij van 15 naar 70 procent ongeveer 30 minuten. De actieradius van de kleine batterij is nog niet bekend. Reken op 350 kilometer. De 61 kWh batterij moet volgens Suzuki ongeveer 400 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. Alle versies hebben overigens een geremd trekgewicht van 750 kilogram. Wil je nog meer specs? Check dan even onderstaand overzicht.
- Lengte: 4.275 mm
- Breedte: 1.800 mm
- Hoogte: 1.635 mm
- Wielbasis: 2.700 mm
- Spoorbreedte voor: 1.540 mm
- Spoorbreedte achter: 1.545 mm
- Minimale draaicirkel: 5,2 meter
- Minimale bodemvrijheid: 180 mm
- Aantal zitplaatsen inzittenden: 5
- Transmissie: Vaste overbrenging
- Remmen voor: Geventileerde schijven
- Remmen achter: Geventileerde schijven
- Banden: 225/55 R18 tot 225/50 R19
AWD dankzij AllGrip-e
AllGrip-e is een systeem voor elektrische vierwielaandrijving. Het systeem bestaat uit twee onafhankelijke eAxles voor en achter. Ook omvat AllGrip-e een Trail Mode. Spinnende wielen worden afgeremd en het koppel wordt gestuurd naar de tegenoverliggende wielen. Zo werkt het systeem als een limited slip-differentieel.
Meer informatie over de Suzuki e Vitara – zoals over de uitrusting – maakt Suzuki op een later moment bekend. De Vitara met brandstofmotor blijft overigens gewoon in het gamma. Er is straks dus sprake van een ‘normale’ Vitara en een elektrische e Vitara.