
Steeds vaker en langer in de file in de toekomst
Gaat meer asfalt helpen?

Het rapport Kerncijfers Mobiliteit 2018 van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is er niet eentje om heel vrolijk van te worden. De belangrijkste boodschap: we staan de komende vijf jaar nog veel vaker en langer in de file.
20 miljard euro
Wat gaat de overheid daar aan doen? In ieder geval weer meer asfalt. Het kabinet investeert in totaal ongeveer 20 miljard euro in verbetering van het wegennet en aanpak van files. Er komt naar verwachting ongeveer 1.000 kilometer aan nieuw asfalt bij. Omdat veel projecten pas na 2023 gereed zijn, kunnen automobilisten pas daarna de verschillen merken.
Reistijdverlies
“Het reistijdverlies loopt de komende jaren fors op bij gestage groei wegverkeer”, zo staat in het rapport. “Het reistijdverlies op het hoofdwegennet nam in 2017 toe met 3,2 procent ten opzichte van 2016, terwijl de verkeersomvang op het hoofdwegennet toenam met 1,7 procent. De totale reistijd op het hoofdwegennet (het totaal aantal uren dat voertuigen zich daar op de weg bevonden) is iets toegenomen ten opzichte van 2016 (0,9 procent).”
Voor een deel opgevangen
Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vervolgt: “Tot en met 2023 wordt de verwachte groei van het wegverkeer slechts voor een deel opgevangen door een uitbreiding van de wegcapaciteit. Het reistijdverlies kan hierdoor in totaal toenemen met 35 procent in vergelijking met 2017. Omdat de congestiecijfers behoorlijk kunnen fluctueren, kan de groei ook enkele procentpunten hoger of lager uitvallen.”
Hoofdwegennet
“In 2018 wordt de verkeersgroei nog enigszins gedempt door een hogere brandstofprijs, maar de verwachting is dat de reële brandstofprijs vanaf 2019 weer daalt. Dit resulteert voor 2019 in een verwachte toename van het wegverkeer op het hoofdwegennet van 2,2 procent. Voor de periode 2020-2023 wordt voor dit verkeer een groei verwacht van gemiddeld 1,5 procent per jaar.”