Slechts één opvolger voor Citroën C4 Cactus en C4
Ontwerp vernieuwde C4 Cactus iets afgezwakt voor koperspubliek C4
De Citroën C4 is niet meer onder ons. De Franse autobouwer stuurde zijn hatchback in het C-segment onlangs met pensioen. Tot die tijd moet de vernieuwde Citroën C4 Cactus het koperspubliek van de C4 opvangen. In de toekomst – reken op 2021 – worden de C4 Cactus en de C4 opgevolgd door slechts één model. Dat verklapt Xavier Peugeot, topman van Citroën, in een interview met het Britse AutoCar.
Modellenline-up reduceren
“We moeten onze modellenline-up reduceren naar acht modellen, waardoor één van deze modellen het veld moet ruimen. De Citroën C4 Cactus en de C4 gaan we samenvoegen tot één model”, aldus Xavier Peugeot.
Iconisch
Een auto in de geest van de C4 Cactus is favoriet. De C4 Cactus is veel populairder en past volgens Xavier Peugeot beter in de positionering van Citroën. Of Citroën vasthoudt aan de naam C4 Cactus is nog niet duidelijk. Dat hangt af van het succes van de vernieuwde C4 Cactus. “Als de auto een groot succes wordt, kan de naam Cactus wellicht iconisch worden”, zegt Xavier.
Minder SUV-trekken, meer hatchbackdesign
Citroën heeft het ontwerp van de C4 Cactus iets afgezwakt om het koperspubliek van de C4 binnen de deuren te houden. De auto moest minder SUV-trekken hebben en juist meer ogen als een hatchback. De airbumps op de deuren zijn zo goed als verdwenen. Alleen onderaan op de portieren vinden we ze nog heel subtiel terug. De achterzijde oogt optisch breder dankzij bredere lichtunits.
Anders dan de rest
Ondanks het bravere design van de gefacelifte Citroën C4 Cactus verwacht Xavier Peugeot een soortgelijk succes als dat van de eerste generatie. De auto oogt volgens hem nog altijd anders dan andere modellen in het B-segment van compacte crossovers, ook al positioneert Citroën hem nu ook een beetje in het C-segment.
Norm blijven uitdagen
“Ik geloof dat deze auto zal blijven polariseren, maar misschien een beetje minder dan de vorige. Ik geloof dat Citroën de norm moet blijven uitdagen.”